جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

جنگ ترانزیتی ایران و ترکیه

9 سال پیش ( 1393/10/22 )
 

المانیتور با تجزیه و تحلیل دلایل اختلافات بر سر تعرفه کامیون‌ها بین ایران و ترکیه نوشت: رقابت تجاری دو همسایه به‌خصوص در بازار آسیای‌میانه عامل اصلی بروز چنین اختلافاتی بوده است. 

در این گزارش آمده است: بحران ترانزیت زمینی بین دو کشور سال گذشته زمانی آغاز شد که ترکیه اعلام کرد دیگر تعرفه ترانزیتی و هزینه مطالبه شده توسط ایران بابت مابه‌التفاوت قیمت سوخت را پرداخت نمی‌کند. صادر‌کنندگان ترک و حمل‌کنندگان کالا به کشورهای آسیای میانه مسیر ایران را ترجیح می‌دهند، زیرا این مسیر کوتاه‌تر است‌ اما شرکت‌های حمل‌و‌نقل ترکیه در مقایسه با همتایان ایرانی‌شان از شرایط نابرابری برخوردارند زیرا ناگزیرند هزینه ترانزیتی بیشتری را برای عبور از خاک ایران بپردازند. بعد از فروپاشی اتحاد شوروی جمهوری‌های تازه استقلال یافته از اهمیت استراتژیکی برای ترکیه برخوردار شدند. این منطقه به‌عنوان منطقه تحت نفوذ سیاسی آنکارا و بازاری با پتانسیل بالا برای فروش محصولات ترکیه شناخته شده است.

 از این رو، ترانزیت کالا بین ترکیه و ایران از رقابت دو کشور برای افزایش تاثیر و نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در این منطقه تشنه سرمایه‌گذاری، آسیب‌دیده است. براساس این گزارش ایران امیدوار است با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای‌اش تحریم‌های تجاری و اقتصادی علیه این کشور برداشته شود. با این چشم‌انداز، تهران به دنبال پیشبرد یک استراتژی منسجم با هدف افزایش نفوذ خود در آسیای میانه و قفقاز و پیشی گرفتن از ترکیه است. 

برچسب ها : فرصت آزاد کیوسک
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/PO6i2eqW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه