به گفته یکی از مدیران اجرایی بخش اروپای شرکت جنرالموتورز، این شرکت نسبت به از سرگیری فعالیتهای خود در بازار خودروی روسیه بسیار خوشبین است. احتمال آغاز فعالیت این شرکت آمریکایی در بازار خودروی روسیه در حالی مطرح میشود که جنرال موتورز همزمان با آغاز رکود اقتصادی در روسیه فروش برخی مدلهای شورولت و تمامی مدلهای اوپل را متوقف و سایت تولید خودروی خود در شهر سن پترزبورگ را تعطیل کرده بود.
با این وجود جنرالموتورز در حال حاضر برنامهای برای آغاز تولید خودرو در روسیه ندارد. «کارل توماس نیومن» مدیر بخش اروپای این شرکت در این رابطه معتقد است: «در صورت از سرگیری فعالیت جنرال موتورز در روسیه، این شرکت به ساختمانها و تأسیسات جدیدی نیاز خواهد داشت.» نیومن افزود: «هنوز شبکههای فروش محصولات کادیلاک و شورولت در روسیه فعال هستند و این به معنای آن است که نمیتوان با قاطعیت در مورد فعالیت یا عدم فعالیت جنرال موتورز در روسیه اظهارنظر کرد.»
کارل توماس نیومن که همزمان بهعنوان مدیر بخش اروپای جنرال موتورز و مدیر اجرایی شرکت اوپل فعالیت میکند در رابطه با وضعیت اوپل در بازار روسیه اظهار داشت: «فعالیت مجدد اوپل در روسیه بسیار دور از ذهن بوده ومن بعید میدانم که جنرال موتورز با اوپل به بازار خودروی روسیه بازگردد.» مدیر بخش اروپای جنرال موتورز در گفتوگوی خود با رسانهها اعلام کرد که شرکت متبوعش هیچگاه قصد فروش کارخانه سن پترزبورگ خود را نداشته و به دلیل هزینه پایین نگهداری آن، همچنان به حفظ آن علاقهمند است.
لازم به ذکر است که روسیه تنها بازار رو به رشد اوپل بود و استراتژی برندینگ دوگانه جنرال موتورز در بازار روسیه زمینه موفقیت این خودروساز آلمانی را فراهم کرده بود. عرضه مدلهای ارزانقیمت شورولت در بازار روسیه به منظور رقابت با خودروهای کرهای و ژاپنی و همچنین فروش مدلهای نسبتا لوکستر اوپل به منظور رقابت با مدلهای متنوع فولکس واگن از جمله روشهایی است که جنرالموتورز برای کسب موفقیت و شکست رقبای خود در بازار خودروی روسیه استفاده کرد.
فورد، دیگر خودروساز آمریکایی حاضر در روسیه موضع متفاوتی نسبت به جنرال موتورز اتخاذ کرد و تصمیم گرفت تا در بازار روسیه باقی بماند، این تصمیم در حالی اتخاذ شد که فورد با کاهش 40 درصدی فروش خود در روسیه مواجه شد. با این حال سرمایهگذاری مشترک فورد با خودروسازان روسی سبب شد تا بخشی از هزینههای ساخت و توسعه سختافزاری تأسیسات مورد نیاز فورد بر عهده شرکای روسی این شرکت قرار گیرد.
در مقایسه با بازار خودروی اشباع شده اروپا، جایی که فروش شرکتهای خودروسازی بر پایه جایگزین کردن خودروهای قدیمی با مدلهای جدیدتر شکل گرفته است، بازار روسیه به دلیل تعداد کم مالکان خودرو در این کشور، همچنان بهعنوان یک بازار بزرگ با ظرفیت قابل توجه باقی مانده است. به همین دلیل شرکتهایی نظیر جنرالموتورز سعی کردند حتی به هنگام ترک بازار روسیه، تمامی پیوندهای خود را با آن قطع نکرده و زمینه را برای بازگشتشان به این بازار جذاب و بزرگ در موقع مقتضی فرآهم کنند.
* منبع: europe.autonews.com