ملاقاتهای منظم کارکنان از بخشهای مختلف شرکت و بحث و تبادل نظر میان آنها موجب توسعه آموزش بهبود استراتژی، کم شدن فاصله بین کارمندان و افزایش بهرهوری آنان میشود. گفتنی است که در پیش گرفتن سیاست شفافیت موجب سادهتر شدن عمل شناسایی نقاط قوت و ضعف یک تشکیلات تجاری میشود.
ایده
در اوایل دهه 80 میلادی کارخانه جنرال الکتریک با یک بازسازی عظیم و بیسابقه دست و پنجه نرم میکرد و این موضوع سبب شد تا بیش از 200 شرکت تابعه منحل شده و 135 هزار نفر شغلشان را در این شرکت از دست بدهند.
در این شرایط کارمندان جنرال الکتریک به دقت به سخنرانیهای ساده جک والش مدیر اجرایی شرکت در مورد اهداف و ارزشهای این کمپانی بزرگ گوش فرا میدادند؛ شرکتی که در نتیجه این تحولات ایجاد شد به شکل قابل توجهی کمتر با بروکراسی درگیر بود و پیام اساسی مدیر اجرایی مبنی برای سادگی خلوص و صداقت و آموزش شفاف و موثر در سراسر تشکیلات تجاری در آن متبلور بود.
برای تاکید هرچه بیشتر بر این موضوع جک ولش شخصا با حضور در جلساتی که شرکتکنندگان آن اغلب مدیران شرکتها و کسبوکارهای بزرگ بودند با آنها بهراحتی در مورد موضوعات مهم و بحث برانگیز صحبت میکرد و آموزش مستقیم و بیواسطه درنتیجه قدرت رهبری مدیر اجرایی ایجاد
میشد.
در نتیجه این تلاشها دیگر کمتر مدیری میتوانست در کادر مدیریتی جنرال الکتریک در دهه 80 از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کند.
بنابراین اشخاصی که پیام مدیر اجرایی شرکت را مبنی بر شفافیت در آموزش صداقت و سادگی بهخوبی دریافت کرده بودند، میتوانستند آن را به سایرین نیز منتقل کنند.
عمده فعالیت ولش در مجامع عمومی در دانشگاه شرکت جنرال الکتریک صورت میگرفت؛ جایی که معروف است وی بیش از 50درصد از زمان خود را به آموزش و همچنین یادگیری از دیگران اختصاص میداد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
تشریفات اداری را کاهش دهید تا شفافیت و بازدهی کسبوکار شما بیشتر شود.
کارمندان تاثیرگذار را در شرکت شناسایی کنید و با سازماندهی همایشها به بحث و تبادل نظر و به اشتراک گذاشته شدن ایدهها کمک کنید، مشکلات را گزارش کنید و به طراحی و تدوین استراتژی بپردازید.
از این جلسات برای ارزیابی کارکنان استفاده کنید و ببینید چه کسی در نوآوری و شناسایی مشکلات مستعد است و چه کسی
ضعیف؟
با ایجاد یک شبکه اجتماعی قوی درون کسبوکار خود میتوانید اطلاعات را منتقل و به اجرایی شدن هرچه سریعتر ایدهها کمک کنید. این ممکن است سبب شود نمایندگان بخشهای مختلف شرکت در جلسات و همایشها حضور
داشته باشند.
بهعنوان مثال بهجای برگزاری جلسات جداگانه برای کارمندان بخش آیتی و بخش بازاریابی اجازه دهید آنها در حضور یکدیگر به بحث و تبادل نظر بپردازند. این امر به آنان کمک میکند با هدف کلی شرکت که برای رسیدن به آن تلاش میکند بهتر و بیشتر
آشنا شوند. با برگزاری جلسات منظم با مدیران بینالمللی مطمئن شوید که آنها روش شما و نحوه اجرایی شدن آن را درک میکنند. همچنین مدیران شرکتهای بینالمللی دیگر را تشویق کنید تا این ابتکار را به گوش کارمندانشان برسانند.
با در نظر گرفتن برخی مشوقها برای مدیران مثلا براساس عملکردشان برای موفقیت در اجرای برخی طرحهای خاص، انگیزه آنها و واحد تجاری زیرمجموعهشان را افزایش دهید.