دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر نفت با بیان اینکه برای نحوه اجرای صادرات گاز به عمان تا پایان فوریه (دهم اسفند) به جمع بندی می رسیم، گفت: نمایندگان شرکت های توتال (فرانسه)، شل (هلند-انگلیس)، کوگس (کره جنوبی)، یونیپر (آلمان) و میتسویی (ژاپن) پیشنهادات خود را برای مشارکت احتمالی در این پروژه ارائه کرده اند.

به گزارش ایرنا، «بیژن زنگنه» پس از دیدار با «محمد رمحی» وزیر نفت و گاز عمان در تشریح توافق ها گفت: در جلسه روز گذشته، شرکت ها، طرح ها و توضیحات خود را ارائه کردند که باعث شد مواضع ما شفاف شود.  وی با بیان اینکه کارهای مربوط به احداث خط لوله گاز در حال پیشرفت است، گفت: مهم ترین اقدام اکنون نقشه برداری در آب های عمیق است که تا چند ماه آینده تمام می شود.

زنگنه ادامه داد: سندی که امروز امضا شد، مربوط به تمدید توافقنامه میان شرکت ملی نفت و وزارت نفت و گاز عمان درباره چارچوب کلی احداث خط لوله انتقال گاز است.

وزیر نفت با بیان اینکه ایران وارد بازار ال ان جی می شود، گفت: از جمله توافق های دو کشور این است که بخشی از گاز صادراتی ایران به عمان در تاسیسات ال ان جی (گاز طبیعی مایع شده) تبدیل شده و به صورت ال ان جی به بازارهای مصرف عرضه شود.

زنگنه یادآور شد: ساخت این خط لوله، تنها یک کار بازرگانی برای صادرات گاز نیست، بلکه سبب خواهد شد پیوندهای تاریخی، فرهنگی و سیاسی دو کشور عمق بیشتری بیابد و روابط مستحکم تر شود.

وی درباره هزینه ساخت این خط لوله نیز گفت: ساخت این خط لوله به 1.2 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد. این خط لوله دریایی از آب های امارات عبور نمی کند، بلکه از آب های عمیق به عمان کشیده می شود.

زنگنه با بیان اینکه در این جلسه همچنین درباره بازار نفت مذاکره شد، افزود: دو طرف از وضعیتی که در بازار نفت به دلیل تصمیمات اوپک و همکاری غیر اوپک حاصل شده است، خشنود هستند.

وزیر نفت اضافه کرد: عمان از کشورهای غیر اوپک است، اما به طور داوطلبانه تعهد به کاهش تولید داده که به آن نیز عمل کرده است.

براساس گزارش گذشته روزنامه «فرصت امروز» درباره صادرات گاز ایران و عمان، باید گفت ایران و عمان در 4 شهریور سال 1392 یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی امضا کردند که با اجرای آن گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود. قرار است بخشی از این گاز در عمان مصرف شود و بخشی نیز در تاسیسات ال ان جی این کشور به گاز طبیعی مایع تبدیل و به بازارهای هدف صادر شود. کشور امارات با عبور خط لوله از آب های کم عمق این کشور مخالفت کرد و قرار شد این خط لوله از آب های عمیق دریای عمان عبور می کند. این اقدام علاوه بر دورکردن مسیر خط لوله، به دلیل عبور از آب های با عمق زیاد کار را دشوار کرد.

در همین راستا، آّبان ماه امسال نشست مشترک نمایندگان ایران و مدیران بلندپایه وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال فرانسه، شل انگلیس-هلند و کوگس کره جنوبی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به مسقط برگزار شد.

حال روز گذشته چارچوب توافق ایران و عمان با حضور وزرای نفت دو کشور میان شرکت ملی نفت ایران و وزارت نفت عمان به امضا رسید. در این مراسم علی اصغر هندی، مشاور وزیر نفت و مسئول پیگیری مطالبات وزارت از طرف هیأت ایرانی و سیف حمد السلمانی، مدیرکل اکتشاف و تولید نفت و گاز وزارت نفت عمان از طرف هیأت عمانی این چارچوب توافق را برای ادامه فعالیت های پروژه احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان امضا کردند.

نمایندگان شرکت های توتال، شل، کوگس، میتسویی و یونیپر آلمان نیز که پیشتر برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به عمان اعلام آمادگی کرده بودند و آبان ماه امسال نیز با مسئولان ایرانی در این زمینه مذاکره داشتند در این نشست حضور داشتند.

در این مراسم محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان گفت: من مطمئن هستم در مذاکرات امروز میان هیأت ایران و عمان به نتایج خوبی دست خواهیم یافت. ما ایران را فراتر از یک شریک تجاری و به عنوان کشور دوست و برادر می دانیم.

الرمحی افزود: روند مذاکرات کارشناسان ایرانی و عمانی در چند ماه گذشته بر سر پروژه صادرات گاز ایران به عمان مطلوب بوده است و امروز برای ادامه بررسی و گفت و گو درباره مباحث مطرح شده در این مذاکرات هستیم.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/z641MaN2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه