دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
روحانی: مردم گام دوم را محکم برمی‌دارند

جمعه روز حماسه امید

8 سال پیش ( 1394/12/6 )
پدیدآورنده : جواد هاشمی  

«مردم ایران یک بار در خردادماه سال 92 امید آفریدند و بار دیگر در جمعه این هفته امید را خواهند آفرید». این شاید اصلی‌ترین جمله‌ای بود که رئیس جمهوری در مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تأسیس ایران ایر مطرح کرد؛ سخنی که بار دیگر بر نقش مهم مردم در تعیین آینده کشور صحه می‌گذارد. به گزارش «فرصت امروز»، حسن روحانی که روز گذشته در اتفاقی کم‌سابقه در مراسم پنجاه‌وپنجمین سالگرد تأسیس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) شرکت کرده بود، بار دیگر بر اهداف اصلی اقتصادی و سیاسی دولت خود تأکید کرد و گفت: نام اسلام زیباست که در کنار سلام، صلح و تسلیم در برابر حق آورده شود و چقدر خوب است که ایران مهد فرهنگ، تمدن، شجاعت، فناوری، علم و توانمندی است و در بسیاری از نقاط جهان شبیه به آن را نمی‌توان دید.

624734462473463632623473473461351251336224

حضور رئیس جمهوری در آشیانه انقلاب ایران ایر در حالی انجام شد که این شرکت هواپیمایی که حامل پرچم ایران به حساب می‌آید، در طول هفته‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین تیترهای تمام خبرگزاری‌های اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده است. عقد قرارداد خرید 118 ایرباس جدید به شکل نو که پس از سال‌ها فاصله میان ایران و بازارهای جهانی به وجود آمد و پس از آن خرید 20 هواپیمای کوچک از شرکت ایتالیایی ATR باعث شده هواپیماهای جمهوری اسلامی که روزگاری در میان پنج شرکت هواپیمایی برتر جهان قرار داشت، بار دیگر نام خود را زنده کند. نامی که بیش از هر زمان دیگری مدیون مذاکرات هسته‌ای و به نتیجه رسیدن برجام است.

رئیس جمهوری نیز در رابطه با اهمیت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای و تلاشی که در این رابطه انجام گرفت، اعلام کرد: کسی به برجام با چشم بد نگاه نکند، چراکه برجام افتخار تاریخ سیاسی ایران است. از سال 2003 و روز اولی که مذاکرات هسته‌ای را آغاز کردیم یکی از اهداف اصلی ما برداشتن حصر از روی صنعت هوایی ایران بود و کار تا جایی پیش رفت که آمریکایی‌ها محدودیت قطعات و امکانات فنی را از سال 2005 برای ما برداشتند، هرچند این موضوع متأسفانه برای زمانی طولانی اجرایی نشد. از این رو در مذاکرات هسته‌ای یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که دولت پیگیری کرد بحث برداشتن تحریم‌ها و محدودیت‌ها از صنعت هوایی کشور بود و تلاش شد تحریم‌هایی مانند ارائه سوخت، سرویس و خدمات که در سال‌های گذشته به وجود آمده بود، رفع شود.

روحانی به موفقیت‌های به وجود آمده در توافق موقت ژنو نیز اشاره کرد و گفت: در این توافق ما توانستیم مسئله ارائه سرویس‌های فنی به ایران را رفع کنیم تا در نهایت موانع برای خرید هواپیما برداشته شود. در این میان تلاش‌های وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل ایران ایر که از چند ماه قبل آغاز شده بود و به نتیجه نهایی در این حوزه رسید، اهمیت بسیار زیادی دارد. رئیس قوه مجریه نتیجه به وجود آمده در خرید هواپیماهای جدید و نهایی شدن مذاکرات برجام را حاصل حضور مستقیم مردم در انتخابات و خلق حماسه 24 خرداد سال 92 دانست و اعلام کرد: امید ما این است که این حماسه تکرار شود و در روز جمعه 7 اسفند ان‌شاءالله در پای صندوق‌های آرا گام دوم را برای قدم‌های جدید بر می‌داریم.

همکاری فنی ایران با شرکت ایرباس

رئیس جمهوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت قرارداد اخیر میان ایران و ایرباس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هواپیماساز جهان اشاره کرد و گفت: ایران نزدیک‌ترین راه اتصال غرب به شرق و تهران هاب هوایی منطقه خواهد بود و ایران می‌تواند نقطه انتقال فرهنگ و تمدن برای تمام کشورها باشد. این در صورتی تحقق خواهد یافت که ایران نقش خود را در اتصال جهانی باز یابد و در بخش‌های مختلف جاده‌ای، ریل و صنعت هوایی به جایگاه جهانی خود برگردد که این موضوع قطعا نسبت به جایگاه شرکت هواپیمایی هما نیز صدق می‌کند.

رئیس جمهوری با اشاره به سال‌های سختی که در ایام تحریم بر مردم ایران گذشت، اظهار کرد: تا کی مردم ایران توسط ایرلاین‌هایی که در همین دهه‌های اخیر و در جنوب خلیج‌فارس ظهور پیدا کرده‌اند تحقیر شوند و تا کی مردم باید به دنبال آژانس‌هایی باشند که با ایرلاین‌های بیگانه به نقاط مختلف جهان سفر کنند. ما به دنبال این هستیم که با توسعه ناوگان کشور، هم در حوزه جابه‌جایی مسافران و هم در دیگر ویژگی‌های فنی ایران جایگاهی مناسب پیدا کند.

حسن روحانی در این رابطه گفت: شما می‌دانید که نوسازی ناوگان تنها یک بخش از بازسازی صنعت هوایی است و تمام بخش‌های این صنعت باید بازسازی شود. متأسفانه برخی در این روزها انتقاد کرده‌اند که اقدام دولت تنها برای 2 درصد از سرمایه‌دارانی است که با هواپیما جابه‌جا می‌شوند، اما باید با اخلاق و منصفانه سخن بگوییم. من به آنها می‌گویم مسافرانی که به مکه، عتبات عالیات و مشهد می‌روند چه می‌شوند. استاد دانشگاهی که با هواپیما برای تدریس به استان‌ها می‌رود چه؟ آن‌هایی که برای انتقال بیمار‌ها به مراکز شهرها و کشورهای دیگر به هواپیما نیاز دارند چه می‌شوند؟ در قرآن نیز آمده که مرکب وسیله راحتی شماست و من می‌گویم اگر که قرآن می‌خواندید چنین نمی‌گفتید. حداقل قرآن را بخوانید با هواپیما درنیفتید.

4574236623623463476234623512351331623424762423462

رئیس جمهوری به توجه ویژه دولت به استفاده حداکثری از توان خلبان‌ها و تکنیسین‌های فنی ایرانی نیز اشاره کرد و گفت: در سفر پاریس به مدیرعامل شرکت ایرباس گفتم که ما تنها خریدار نخواهیم بود و بخشی از ایرباس‌ها را ایران خواهد ساخت. قرار نیز بر همین شده است که بخشی از بال و بدنه هواپیما به دست ایرانیان ساخته شود. ما قصد داریم همانطور که دکتر آخوندی تأکید کردند یک و نیم برابر صندلی موجود ناوگان هوایی کشور را در آینده نزدیک تأمین کنیم و می‌دانیم که رونق اقتصادی، علمی و دانشگاهی کشور در سایه ناوگان هوایی شکل گرفته و کشور نیاز به علم و فناوری در همه رشته‌های هوایی از جمله هوافضا دارد. هرچه که امروز در صنعت هوایی داریم، در سایه برجام و برجام را نیز در سایه حماسه مردم در خرداد 92 داریم. ما باز هم نیاز به حماسه و حضور مردم خواهیم داشت و باید به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب گوش فرا‌دهیم.

* ارتباط با کارشناس: j.hashemi1992@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uY5kstfo
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه