بزرگترین دیدار بینالمللی سینما با دریافت بودجه 20 میلیون یورویی، نزدیک به چهار برابر سودآوری برای این منطقه داشت. دیداری سالانه که همواره برای شهر کن و مناطق حومه آن سودآور بوده است. شصت وهشتمین جشنواره فیلم کن روز چهارشنبه 24 مه آغاز و در 26 همین ماه به کار خود پایان داد. «آتو فرانس»، آژانس ملی توسعه گردشگری در مقالهای مینویسد: «برگزاری این رویدادهای مهم بهعنوان اهرم واقعی توسعه، امکان تغییر تصویر ذهنی افراد نسبت به آن منطقه، شهرت و سوداقتصادی را فراهم میکند.» بر این اساس، این دیدار بزرگ بینالمللی حدود 72 میلیون یورو از سود اقتصادی را در منطقه کن و 31 استان همجوارش از آن خود کرده است.
باید بگوییم پشت طلاهای جشنواره کن، 10روز پیدرپی اتفاقات گوناگون رخ میدهد: جشنواره بینالمللی فیلم و بازار فیلمهایش (70 میلیون یورو درآمد) که با هفته نقد در یک زمان برگزار میشود و همچنین حدود 15 کارگردان که در نزدیک به یک میلیون و 800هزار یورو از این سود اقتصادی سهیم هستند. در بخشی که تقریباً به حرفهایهای سینما اختصاص داشت، نزدیک به 12هزار شرکتکننده، تهیهکننده، کارگردان و شرکتهای توزیعکننده فیلم حضور داشتند و علاوه بر این، جشنواره کن حدود 4500 خبرنگار رسمی را به این شهر کشاند. روزانه هزاران گردشگر برای دیدن ستارههای سینما در اطراف فرش قرمز معروف جمع میشوند وبهطورکلی جمعیت شهر کن در زمان جشنواره به سه برابر میرسد.
توریسم محلی، نیروی محرک اقتصاد
نتایج نشان میدهد اگر سوداقتصادی را 65 میلیون یورو در نظر بگیریم 92درصد از سود اقتصادی بهوسیله 84 هزار و 800 گردشگری که در شصت و هفتمین جشنواره فیلم کن در سال 2014 به این منطقه آمدهاند، حاصل شده است. در مدت دو هفته هتلداران این منطقه نزدیک به 15 درصد از کل درآمد سالانه خود را به دست آوردهاند. جمعا این جشنواره تنها با دریافت 20 میلیون یورو بودجه نزدیک به چهار برابر درآمدزایی برای این منطقه داشته است و در مقیاس ملی پیشبینی میشود این درآمد در سالهای آتی به بیش از 195 میلیون یورو برسد.