یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به وضعیت طرح مسکن مهر و تخلفات صورت گرفته در این طرح، اظهار کرد: قبل و بعد از انقلاب تعداد قابل توجهی طرح‌های مسکن در کشور وجود داشته است. اگر طرح‌هایی را که در دوره‌های نزدیک‌تر اجرایی شده، در نظر بگیریم، می‌توانیم به نازی‌آباد و اکباتان اشاره کنیم که قسمتی از طرح‌هایی را تشکیل می‌دهند که درگذشته اجرا شده‌اند. 

به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان با بیان اینکه این قبیل طرح‌ها، طرح‌هایی است که به نیاز دنیای مدرن جواب می‌دهد و بعد از انقلاب نیز دنبال شده‌اند، گفت: طرح‌هایی وجود داشت که سال‌های اول انقلاب خریدوفروش زمین را ممنوع کرد، همچنین طرح‌های اجاره به شرط تملیک و توسعه شهرهای جدید نیز نشان می‌دهد که بدنه دولت‌ها در دوره‌های مختلف به این مباحث پرداخته‌اند. 

 مسکن مهر بالاترین دخالت دولت در ساخت‌وساز بود

وی با بیان اینکه مسکن ساخته شده در کشور همیشه توسط مردم بوده است، افزود: در حال حاضر اگر یک دوره 40 تا 50 ساله را در نظر بگیریم، حدود نیم تا سه درصد ساخت‌و‌سازها توسط دولت صورت گرفته است. معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در طرح مسکن مهر حداکثر دخالتی که از سوی دولت وجود داشته اتفاق افتاده که این میزان به سه‌درصد رسیده است. 

مظاهریان با بیان اینکه حوزه مسکن یک بخش مردمی بوده و بخش خصوصی نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند، تاکید کرد: دولت همیشه می‌تواند تسهیل‌گیر، ناظر و برنامه‌ریز، در این زمینه باشد.

نقاط قوت مسکن مهر چه بود؟ 

وی در ادامه با اشاره به نقاط قوت مسکن مهر گفت: با اجرای این طرح حاشیه‌نشینی در بخش‌هایی از کشور ساماندهی شده و تا حدودی در زمینه صنعتی‌سازی ساختمان توقیفاتی نیز به وجود آمده است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید فراموش کنیم که اسکان جمعیت در واحد‌های مسکن مهر به‌طور کامل صورت نگرفته است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی تکمیل پروژه‌های مسکن مهر است که در حال حاضر حدود 85 درصد پیشرفت داشته و قرار است این پروژه در سال 1394 تکمیل شود. زمانی که این پروژه تکمیل شود و به اوج بارگذاری برسد، نگرانی‌هایی وجود دارد که در صورت اوج‌پذیری جمعیتی، خدمات لازم پیش‌بینی شود که بتواند پاسخگوی نیاز جمعیتی باشد.  

مظاهریان با اشاره به واحدهای مسکن مهر که ناتمام باقی مانده گفت: دلیل این امر کافی نبودن آورده متقاضیان است، وقتی یک مجموعه 10 واحدی قرار است ساخته شود اگر یک نفر آورده‌اش را تکمیل نکند، کل پروژه عقب می‌افتد‌، اما در صورت خریدوفروش اگر فرد یا گروهی توان تکمیل آورده خود را ندارد می‌تواند واحدش را بفروشد و با وارد شدن گروه جدید، پروژه امکان تکمیل سریع‌تر را پیدا می‌کند.  

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هر میزان‌آورده نقدی که به این طرح وارد شود مشکل را برطرف می‌کند، گفت: بنابراین نخستین قدم آن است که این پروژه به‌صورت کامل تکمیل و تحویل داده شود. وی با بیان اینکه دراین حوزه دو مشکل عمده وجود دارد افزود: برای تکمیل خدمات زیربنایی ما به‌عنوان متولی پرداخت انشعاب پروژه‌ها هستیم و اگر اعتباری که وزارت نیرو در نظر گرفته است، پرداخت شود، انتظار می‌رود وزارت نیرو هم بتواند به تعهداتش عمل کند. 

برنامه تسهیلات مسکن دولت درآینده

وی با بیان اینکه از سال آینده و در برنامه بودجه دو برنامه مهم را مدنظر داریم، تصریح کرد: یکی از آنها 300 هزار وام برای بافت‌های فرسوده است که به سازندگان پرداخت شود. مظاهریان با اشاره به اینکه این مبلغ به ساخت‌و‌ساز بیشتر منجر می‌شود، افزود: یعنی کارگران سر کار می‌روند، مصالح مصرف می‌شود، بدین ترتیب فعالیت و چرخه اقتصادی جریان پیدا می‌کند.  معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ‌یکی دیگر از برنامه‌های مطرح شده، پرداخت 200هزار وام روستایی با سقف 15 میلیون تومان با بهره پنج درصد است که در مجموع سالی 500 هزار واحد در بافت فرسوده و مسکن روستایی از کل یک میلیون واحد مسکونی پیش‌بینی شده که می‌توان گفت نیمی از حداکثر نیاز کشور را شامل می‌شود. 

جزییات برنامه دولت برای وام خرید مسکن

مظاهریان درباره وام 80 میلیونی خرید مسکن اظهار کرد: پیش‌بینی کرده‌ایم حدود 300 هزار واحد به‌صورت سالانه وام خرید لازم است که این طرح در دست بررسی است و در حال مذاکره با بانک مرکزی برای اجرایی شدن آن هستیم. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بازپرداخت این وام 15 ساله با اقساط ماهانه حدود 750 تا 800 هزار تومان است.  

وی تاکید کرد: معتقد هستیم پرداخت این وام بهترین راه برای کمک به قدرت خرید مردم است. مظاهریان با بیان اینکه رقم وام‌هایی که درحال حاضر پرداخت می‌شود کمکی برای خانه‌دارکردن مردم نیست، تصریح کرد: ما در نظر گرفتیم یک خانه 80 متری در کشور به غیر‌از شهرهای بزرگ متری حدود 2.5 میلیون تومان محاسبه می‌شود که قیمت تمام شده آن حدود 200میلیون تومان است، اگر کسی حدود 20 میلیون تومان سپرده‌گذاری کند و این میزان هر سه ماه یکبار دوبرابر شود، در چهار دوره سه‌ماهه یعنی 12 ماه، می‌تواند 80میلیون تومان وام بگیرد.  

وی افزود: بدین ترتیب با 20میلیون سپرده شخص، می‌شود صد میلیون تومان که این رقم ارزش 50 درصد خرید یک واحد مسکونی را تشکیل می‌دهد. مظاهریان تاکید کرد: راه‌حل آن است که برای دفاع از حقوق مردم به آنها وام داده شود و دولت این قضیه را مدیریت کند، بدین ترتیب می‌توانیم مسکن طبقه متوسط را تامین کنیم. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pWBMAg7h
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه