همه ما در مواقعی صرف غذا بیرون از خانه را ترجیح میدهیم و دوست داریم هرچند مدت یکبار برای خوردن غذا به رستوران مراجعه کنیم و به قول معروف دلی از عزا در بیاوریم و حسابی پرخوری کنیم. یکی از غذاهای قدیمی که از دیرباز مورد اقبال ایرانیها بوده کباب است. ایرانیها زمانی که هوس خوردن این غذای کلاسیک وطنی به سرشان میزند، به کبابیهایی مراجعه میکنند که بسیار معروف هستند و کبابهای خوشمزه و باکیفیتی را عرضه میکنند. در نتیجه اگر رستوران دارید و فقط به ارائه این غذای پرطرفدار بسنده کردهاید، کار نسبتا دشواری را پیشرو دارید. با این حال امیدوار باشید که در کنار مدیریت برجسته و همچنین ارائه خدمات خاص میتوانید مشتریان زیادی برای خود جمع کنید. وقتی نام کباب به گوشمان میرسد، ناخودآگاه تصویر یک فرد با یک لباس سفید و سیخ کباب و بادبزن در ذهنمان میآید. این موضوع را بسیار جدی بگیرید. برای رسیدن به این هدف راه کوتاه و سختی را در پیش دارید.
شروع در هر کاری به قول معروف خاک خوری یا به بیان دیگر «از جیب خوری» دارد. به این معنا که در ابتدای کار به این دلیل که شما هنوز مشتریان لازم را به دست نیاوردهاید، باید از سرمایه و فروش مغازه استفاده کنید. زمانی که مغازه به سوددهی رسید، میتوانید این خلأ را به سرعت پر کنید. در این گزارش قصد داریم چند نکته مهم در جذب مشتری را در شغل کبابی برایتان بگوییم تا شما نیز با استفاده از این نقشه راه در کوتاهمدت مشتریان زیادی را جلب کنید.
استفاده از مواد تازه و درجه یک
در هر شهری قطعا چند کبابی معروف وجود دارد که تنها کباب عرضه میکنند و برای مراجعه به این رستورانها باید برنامهریزی قبلی و همچنین تعیین وقت را در نظر گرفت. مهم نیست مغازه شما در چه محدوده جغرافیایی از شهر باشد مهم فعالیت شماست که تبلیغ اصلی کارتان محسوب میشود. مهمترین موضوعی که میتواند برای شما یک سکوی پرتاب به حساب بیاید استفاده از مواد تازه، مرغوب و درجه یک در مغازه است. شما میتوانید برای تهیه گوشت تازه هر صبح به کشتارگاه مراجعه کنید و گوشت تازه دریافت کنید. یکی از مسائلی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید تعریف نکردن مکانی به نام آشپرخانه در مغازه کبابی است. شما همه مراحل تهیه کباب از چرخ کردن گوشت تا به سیخ کشیدن آنها را در حضور مشتری انجام دهید. افرادی که مشغول این کار هستند باید بهداشت را بیش از سایرین رعایت کنند و از لوازم بهداشتی مانند دستکش بهره ببرند. در این صورت اعتماد مشتری به بهداشت و همچنین مرغوبیت کالا جلب میشود. منوی خود را خیلی گسترده نکنید. همه اقلامی که قرار است شما عرضه کنید به تعداد انگشتان دو دست نخواهد رسیدکه بیشتر آنها مربوط به پذیرایی جانبی است. بهعنوان مثال قیمت گوجه، فلفل کبابی، ماست و مخلفات، کباب مخصوص، کباب ویژه و کباب ترش باید در منوی شما باشد.
منوی مخصوص برای مشتریان خاص
زمانی که شما از نام کباب مخصوص و ویژه استفاده میکنید باید به نکتهای ظریف دقت کنید. طعم کباب مخصوص شما با کبابهای مخصوص دیگر رستورانها باید تفاوت داشته باشد. این موضوع درخصوص کباب ویژه هم صادق است. کباب ویژه شما نباید طعم معمولی داشته باشد و برای این کار باید از آدمهای ویژه این حرفه بهره ببرید. آنها با ادویههای خاص طعم کباب را لذیذ میکنند و مشتری را راضی نگه میدارند.
موضوع دیگری که در این زمینه بسیار اهمیت دارد این است که برخی افراد بر این باورند که برای شروع هر کاری نیاز به فضای بسیار زیادی دارند اما در واقع فضای بزرگ برای مشتری خصوصا در مسئله خوراکی اهمیت ندارد و این کیفیت خوراک است که وی را به مشتری ثابت تبدیل میکند. اکنون برخی مغازهها هستند که جای نشستن برای مشتری ندارند و تنها غذا بهصورت بیرونبر سرو میکنند. در کنار این مسائل حتما از عرضه برنج ایرانی و همچنین سبزی و پیاز تازه غافل نشوید. چلوکباب ایرانی شهرت جهانی دارد و در کنار آن از سبزی ریحان تازه به همراه پیاز تازه استفاده میشود. برای جلب توجه مشتری میتوانید مخلفات کباب را تزیین کنید. بهعنوان مثال ریحان و پیاز بهصورت تزیینی و عروسکی طراحی کنید. حتی برای مشتریانی که بهصورت حضوری به مغازه شما مراجعه نمیکنند و سفارش خود را بهصورت تلفنی میدهند یک سیخ فلفل کبابی بهصورت رایگان عرضه کنید. این کار شما باعث میشود تا مشتری خستگی راه را نچشد. این کار را در صورتی انجام دهید که فضای مغازه شما محدود است. اگر از فضای بزرگ بهره میبرید، دست شما در خلاقیت برای پذیرایی از مشتریان بازتر است.
از کیفیت نان غافل نشوید
نان تازه روی طعم کباب شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. سعی کنید با یک نانوایی سنگکی قراردادی را منعقد کنید که هر روز یک تعداد نان با کیفیت دریافت کنید. اگر نان از کیفیت کافی برخوردار نباشد کار شما قطعا به چشم نخواهد آمد. همچنین اگر از برنج ایرانی در سرو غذا استفاده نشود کار خود را بیارزش کردهاید. برای اینکه بتوانید مشتریان زیادی برای خود جمع کنید باید به نکتهای مانند تبلیغات اهمیت زیادی بدهید. نخستین تبلیغ همانطور که گفته شد طعم کباب است اما تبلیغات دیگر هم به همین اندازه مهم است. بهعنوان مثال تبلیغ در سایتهای خرید گروهی در تعداد محدود و همچنین تبلیغ در بیلبوردهای شهری منطقه میتواند نام مغازه شما را در ذهن افراد آشنا کند.
سود بیشتر، چگونه؟
تا اینجا هر چه گفته شد برای جذب مشتری بود. اکنون میخواهیم بهعنوان نکته آخر، راهکاری را برای کسب سود بیشتر به شما بگوییم. میتوانید با مراجعه به هیاتهای عزاداری و همچنین مجالسی از این دست قراردادهایی را ببندید که براساس آن غذای آنها را در مدتی مشخص تامین کنید. همچنین میتوانید برای مشتریانی که غذا برای مهمانی سفارش میدهند تخفیف ویژه در نظر بگیرید تا از مراجعه به مغازه شما رضایت کامل را داشته باشند. به یاد داشته باشید که بخش اعظم سود چلوکبابیهای پرطرفدار در ارائه خدمات این چنینی و سرویس دهی به ادارات و مراسم است.