پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

همزمان با کاهش تعداد چاه‌های نفت فعال در آمریکا به منظور حمایت از قیمت نفت این کشور، ارزش این محصول در بازارهای آسیا به دلیل ثابت ماندن تقاضا و عدم رشد آن کاهش یافت. در راستای روند نزولی بازارهای جهانی، قیمت شاخص نفتی برنت در ابتدای ماه جاری میلادی کاهشی 29 سنتی را تجربه کرد و به قیمت 47 دلار و 85 سنت در هر بشکه معامله شد این در حالی است که قیمت نفت‌خام آمریکا در همین مدت بدون تغییر باقی مانده و به قیمت 44 دلار و 62 سنت در هر بشکه معامله شده است.

به گزارش رویترز برای دومین هفته متوالی شاهد کاهش در چاه‌های نفت فعال ایالات متحده بودیم و در همین ارتباط 10 حلقه چاه نفت دیگر در آمریکا نیز به چاه‌های نفت غیرفعال این کشور افزوده شد و تعداد این چاه‌های غیر‌فعال را به 652 حلقه رساند. این کاهش در شرایطی اتفاق می‌افتد که ذخایر نفت‌خام آمریکا در مرکز ذخیره‌سازی Cushing ایالت اوکلاهاما در هفته‌های اخیر کاهش یافته است.

در همین راستا آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که کاهش تعداد چاه‌های فعال که نتیجه آن کاهش تولید نفت‌خام است، در سال آینده موجب بازگشت تعادل به بازارهای جهانی نفت خواهد شد. با این حال بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی در جهان معتقدند که چشم‌انداز وضعیت بازارهای جهانی نفت در کوتاه‌مدت همچنان ضعیف و نزولی خواهد بود.

354634636473464754474575785

در این رابطه موسسه مالی مورگان استنلی در روز دوشنبه گذشته طی یادداشتی اعلام کرد: «چشم‌انداز وضعیت عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده چندان امیدوار‌کننده به نظر نمی‌رسد. خارج از ایالات متحده انتظار می‌رود که نفت و محصولات مرتبط با آن به‌صورت فصلی با کاهش قیمت مواجه شوند.» همچنین به این موضوع باید احتمال ذخیره‌سازی نفت در مخازن شناور در دریا را نیز اضافه کنیم. بانک بارکلیز هم در اطلاعیه‌ای گفت: «به‌نظر می‌رسد که اغلب تولید‌کنندگان انرژی به این نتیجه رسیده‌اند که بازیابی چندانی در قیمت نفت و گاز طی سال 2016 میلادی اتفاق نخواهد افتاد. 

به عقیده کارشناسان وجود نفت مازاد بر نیاز در بازار و عدم رشد تقاضا برای نفت‌خام از جمله دلایل اصلی کاهش قیمت‌ها به شمار می‌رود. تحلیلگران هم‌اکنون کاهش یک درصدی تولید و فروش خودرو در ماه آگوست را نیز در زمره دلایل کاهش تقاضا برای نفت‌خام به شمار می‌آورند.  در ارتباط با عرضه نفت مازاد بر نیاز، کویت به منظور دفاع از سهم خود از بازار، قیمت نفت‌خام خود برای مشتریان آسیایی در ماه اکتبر به میزان 60 سنت در هر بشکه کاهش داد. این کشور هم‌اکنون تخفیفی معادل یک دلار و 95 سنت در هربشکه ارائه می‌کند که این میزان بیشترین کاهش قیمت نفت کویت در یک دهه گذشته به شمار می‌رود.

کاهش قیمت نفت و روند نزولی بازار در شرایطی اتفاق می‌افتد که نفت ارزان سلامت اقتصادی شرکت‌های انرژی را به خطر می‌اندازد، چراکه این شرکت‌ها پیش از این و در سال 2014 میلادی نیز کاهش شدید قیمت نفت را که به کاهش قابل توجه ارزش سهام آنها منجر شد تجربه کرده‌اند. در ارتباط با فرآیند بازیابی قیمت نفت‌خام بانک جفریز در یادداشتی می‌گوید: «این پروسه به دلیل حجم نفت‌خام تولیدی اوپک و چشم‌انداز نه‌چندان مثبت اقتصادی اعضای این کارتل نفتی در سال 2017 میلادی از عمق چندانی برخوردار نیست.»

در ادامه این یادداشت آمده است «ما پیش‌بینی خود از قیمت شاخص نفتی برنت در سال 2015 را به میزان 9 درصد کاهش داده و قیمت این شاخص اروپایی را به بشکه‌ای 54 دلار کاهش دادیم.» بانک جفریز همچنین پیش‌بینی خود از وضعیت نفت در سال‌های 2016 به میزان 10درصد و 2017 را به میزان 6درصد کاهش داده است.

همزمان با تحولات بازار و انتشار پیش‌بینی‌های موسسات مالی مختلف از وضعیت بازار در سال‌ها و ماه‌های آینده، تحلیلگران و فعالان بازار در انتظار نتیجه نشست خزانه‌داری فدرال در رابطه با وضعیت نرخ سود بانکی هستند. کارشناسان معتقدند چنانچه نرخ سود بانکی افزایش یابد قیمت نفت در پی افزایش هزینه‌های واردات برای کشورهایی که از دلار استفاده نمی‌کنند و در نتیجه افت تقاضا برای نفت‌خام کاهش خواهد یافت.

منبع : رویترز
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/keQJ1iDG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه