پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
تلاش انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در تمرکز برای فروش

تیغ برندینگ بر محصولات پتروشیمی

8 سال پیش ( 1395/1/31 )
پدیدآورنده : الهه ابراهیمی  

تجمیع پتروشیمی‌ها برای ایجاد یک برند با هدف کسب بازارهای صادراتی کار آسانی نیست، اما انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی درصدد انجام این کار است. در این میان مدیران پتروشیمی فضا را برای تحقق این موضوع مساعد نمی‌دانند، با این حال تلاش برای ایجاد تمرکز در بحث فروش محصولات از سوی انجمن در حال پیگیری است.

احمد مهدوی ابهری، دبیر این انجمن به «فرصت امروز» می‌گوید: «پیشنهاد انجمن برای جلوگیری از رقابت شرکت‌های داخلی با یکدیگر است تا به این ترتیب رقابت‌ها در عرصه بین‌المللی دنبال شود. با این روش قدرت چانه‌زنی برای فروش محصولات پتروشیمی افزایش چشمگیری پیدا می‌کند، ما معتقدیم که صادرات محصـــولات پتروشــیمی به‌صورت منسجم و با یک سیاست واحد نتیجه بهتری خواهد داشت.»

4577357345735735735724724724742374272462424724

او با تاکید بر اینکه برای افزایش قدرت چانه‌زنی نیازمند تشکیل هلدینگ‌های پتروشیمی هستیم، توضیح می‌دهد: «برای تحقق این امر باید یک هلدینگ قوی با زیرمجموعه‌های تخصصی ایجاد شود، به‌طوری که هر محصول پتروشیمی زیرمجموعه‌ای مجزا داشته باشد.»

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌های پتروشیمی با ظرفیت محدود با ایجاد هلدینگ متضرر نخواهند شد، ‌می‌افزاید: «فرقی نمی‌کند و هر شرکت به میزان تولید سهامدار خواهد شد و تولیدات ازهرپتروشیمی براساس سهام و ظرفیت صادر خواهد شد و ممکن است کارمزد ناچیزی نیز تعریف شود و براساس ظرفیت و صادرات این مبلغ تغییر خواهد کرد.»

به گفته این مقام مسئول، در انجمـــن کارفرمایــی صنعت پتروشیمی رایزنی با شرکت‌های پتروشیمی درباره جلب نظر مدیرعاملان پتروشیمی در حال انجام است و کلیات آن از سوی تمامی شرکت‌های پتروشیمی قابل قبول خواهد بود اما در جزییات باید توافق صورت گیرد که تمام تلاش‌های انجمن بر این است که تا پایان سال جاری طرح تمرکز در فروش محصولات پتروشیمی با ایجاد برند یک صادرات اجرایی شود.

اجرای این طرح با هدف تمرکز فروش محصولات پتروشیمی، آن هم در شرایطی که قرار است براساس افق 1400 صادرات محصولات پتروشیمی حجم قابل توجهی از درآمدهای کشور را به خود اختصاص دهد، می‌تواند گام موثری باشد، زیرا کسب درآمد 40میلیارد دلاری از این محل نمی‌تواند بدون برنامه‌ریزی منسجم محقق شود اما باید دید که مدیران شرکت‌های پتروشیمی در این باره چه نظری دارند، زیرا اجرای این پیشنهاد می‌تواند بخشی از اختیارات مدیران را در صادرات محدود کند.

برندسازی براساس لای سنس است نه تناژ

غلامرضا جوکار، مدیرعامل مجتمع پتروشیمی مروارید با بیان اینکه برندینگ برای صادرات محصولات نمی‌تواند گام موثری باشد، به «فرصت امروز» می‌گوید: «برندسازی در بیزینس‌های پتروتنیکال براساس لای‌سنس صورت می‌گیرد و زمانی که لای سنس از برند معتبر باشد‌، آن محصول در بازار شناخته شده است ولی اگر به دنبال جذب سرمایه‌گذار خارجی یا اخذ فاینانس باشیم تناژ صادراتی اهمیت می‌یابد که آیا توانایی پرداخت سررسید اقساط را دارد یا نه.»

وی با بیان اینکه برندسازی برای فروش محصولات در بعد کوچک قابل اجرایی شدن است نه پتروشیمی، می‌افزاید: «برندسازی برای محصولات پتروشیمی به سختی انجام می‌شود زیرا توافقات دراین فضا مشکل است.»

اما خداداد غریب‌پور، مدیرعامـــل پتروشـــیمی شازند اراک در این باره به «فرصت امروز» می‌گوید: «باید این طرح بررسی شود و انجمن از تمامی پتروشیمی‌ها دراین باره نظرخواهی کند، زیرا هر پتروشیمی محصولات مختلف را تولید می‌کند. این طرح قابل بررسی است اما باید دید آیا بازخوردهای این طرح منجر به اجرایی شدن آن خواهد شد یا نه.»

وی با بیان اینکه این طرح برای محصولات همگن همچون متانول و اوره امکانپذیر است اما در مورد سایر محصولات محصول meg نیاز به مطالعات دارد، می افزاید: «تمرکز برای فروش محصولات پتروشیمی با برندسازی مسئله‌ای کارشناسی است و باید کارشناسان بازار هر پتروشیمی را نسبت به این موضوع بررسی کنند، چراکه برخی از محصولات در یک پتروشیمی، هم‌اکنون برند است و اگر قرار باشد به برند ملی برای صادرات تبدیل شود، جای تامل دارد. از این رو نیاز است بررسی شود که این اقدام چه میزان صرفه اقتصادی برای شرکت‌های پتروشیمی‌ها دارد.»

مدیرعامل پتروشیمی شازند از انجمن کارفرمایی پتروشیمی درخواست می‌کند این پیشنهاد به تمامی پتروشیمی‌ها ارسال شود و نظرات ارسالی جمع‌بندی و تصمیم‌گیری شود، زیرا مسئله بسیار حساس است و انجام یا انجام ندادن آن باید براساس کار کارشناسی شده صورت گیرد.»

در این باره نیز سیدحسین میرافضــلی، مدیرعامـــل پتروشیمی جم اعلام کرده باید سهامداران مجتمع‌های پتروشیمی بتوانند سهم دیگران را نیز بخرند که این امر راحت نیست. با این حال شاید بتوان در حوزه فروش شرکت‌هایی که سهامدار مشترک دارند تحت یک برند فعالیت کنند که در این مورد در حال مذاکره هستیم.

* ارتباط با کارشناس: ebrahimi1941@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Vome61Zq
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه