سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
سبک زندگی

تکنولوژی های کلیدی سال 2020

8 سال پیش ( 1395/3/11 )
پدیدآورنده : شکیبا شاملو رضایی  

حدود 20 سال است که هر پنج سال، وزارت اقتصاد فرانسه، فناوری‌های نویدبخش را معرفی می‌کند. امانوئل ماکرون، وزیر اقتصاد فرانسه فهرست «فناوری‌های کلیدی» را زیر نظر 10 کارشناس ارائه می‌دهد. این گزارش به نوعی یک توفان مغزی سنگین است. هدف از این اقدام، شناسایی فناوری‌هایی است که تا پایان سال 2020 برای کسب بازار‌های جهانی ایجاد می‌شوند.

تکنولوژی‌های کلیدی سال 2020

نتایج این گزارش، در 640 صفحه مستند شده‌اند و به‌صورت آنلاین هم در دسترس عموم قرار دارد. 47 فناوری در 9 بخش بزرگ نرم‌افزاری در این فهرست معرفی شده‌اند. هر صفحه معرف ویژگی کلیدی هر فناوری، بازار مرتبط با آن و رابطه‌اش با همتایان خود است. ضمن اینکه نقاط ضعف و قوت اکوسیستم فرانسه را در نظر دارد. این طرح یک نقشه دارد که نشان‌دهنده تمامی فناوری‌ها در کنار هم است؛ فناوری‌هایی که در مرکز قرار دارند از دنیای دیجیتال هستند و تقریبا باقی تکنولوژی‌ها به نوعی با آنها در ارتباطند. تعداد بسیار کمی از تکنولوژی‌ها از ویژگی دیجیتال بودن بهره‌مند نیستند و می‌توان گفت هیچ بخشی هم نتوانسته کاملا از آن فرار کند. 

برخی از فناوری‌های برجسته که در فهرست پیشین سال 2011 آمده بود، در فهرست جدید وجود ندارند مانند فناوری‌های مربوط به امنیت. «تجزیه و تحلیل رفتاری» در این نوع فناوری‌ها مبتنی بر فیلم یا هوش مصنوعی است و امکان بروز رفتارهای متفاوتی را دارد. مثلا با توانایی پیشگیری قادر هستند شرکت را از تهدید‌هایی که ممکن است با آن مواجه شود، محافظت کنند.

پرینتر سه بعدی، امسال بخش بزرگ‌تری را به خود اختصاص داده است به‌خصوص که هم دنیای سرگرمی و هم دنیای صنعت و هم بهداشت را در بر می‌گیرد. این فناوری به دفترهای کار، مراکز طراحی، نمایشگاه‌ها و به‌زودی به خانه‌ها نیز راه می‌یابد.

فهرست امسال نسبت به فهرست گذشته، با تاکید بر راه‌اندازی فناوری‌های چندمنظوره متفاوت می‌شود. بی‌شک، بزرگ‌ترین دسته‌بندی مربوط به «مواد پیشرفته» است. این دسته‌بندی شامل پلیمر‌های آلی و سرامیک یا نانو پودر است. در علم شیمی، مواد پیشرفته به دسته‌ای از مواد می‌گویند که با تغییرات به‌عمل آمده در ترکیب آنها، از خواص ارتقا یافته‌ای نسبت به مواد متداول و سنتی برخوردار هستند، مانند فلزات، سرامیک‌ها، پلیمر‌ها، کامپوزیت‌ها.

بازار با برآورد هزینه 150میلیارد یورویی، وعده حمایت از برنامه‌های تمامی بخش‌ها را بدون استثنا داده است؛ از مواد‌غذایی با بسته بندی، سلامتی محصولات زراعی گرفته تا زیستگاه با مواد تغییر فاز دهنده. هدف از این حمایت گسترده، جبران کاستی نیاز‌های انسان است.

در صدر این لیست، گروهی متشکل از سه فناوری دیجیتال قرار دارد که با هم در ارتباطند. بخش اول، «سنسور‌ها» هستند. این بخش در سال 2011 زیرشاخه چندین دسته مختلف قرار داشت. اغلب فناوری‌هایی مدنظر است که به خوبی بتوانند با محیط‌زیست، بهداشت و صنعت همخوانی داشته باشند.

بخش دوم، «اینترنت اشیا» است که تاثیری فراتر از انتظار داشته است. در نهایت، در بخش سوم «بازیابی داده‌های اطلاعاتی عظیم» است که چالش عمده قرن بیست و یکم به شمار می‌رود.

شاخه بهداشت نیز با اینکه حضور کمرنگ‌تری نسبت به شاخه دیجیتال داشته است، در حال حاضر به لطف ایمونولوژی جدید، مهندسی سلول‌های بنیادی، مهندسی بافت و مهندسی ژنتیک، به خوبی در صحنه حاضر شده است. البته در این زمینه‌ها نیز، پردازش دیجیتالی داده‌ها برای «بهبود شرایط مراقبت از بیمار» و «بهترین کنترل هزینه‌ها» سرنوشت‌ساز خواهد بود.

برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gu0eWcYf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه