شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن با صدور اطلاعیه ای رسمی اعلام کرد که این شرکت به منظور کاهش میزان آلایندگی خودروهای خود و همچنین دستیابی به اهداف زیست محیطی تعیین شده و به منظور انطباق با قوانین سختگیرانه در رابطه با میزان آلایندگی خودروها، تکنولوژی تولید پیشرانه های هیبریدی اش را توسعه خواهد داد.
این اعلامیه رسمی در حالی توسط این شرکت خودروسازی ژاپنی منتشر می شود که قوانین زیست محیطی سختگیرانه ای در نقاط مختلف جهان نظیر چین، ایالات متحده و اتحادیه اروپا به منظور کاهش آلایندگی خودروها وضع شده است و شرکت های خودروسازی بین المللی نیز برنامه ریزی های گسترده ای برای انطباق کامل با این قوانین و تولید پیشرانه های سبز کرده اند.
شایان ذکر است علاوه بر بهبود و توسعه بهره وری پیشرانه های هیبریدی و بنزینی، گروه خودروسازی تویوتای ژاپن در تلاش است برد باتری های استفاده شده در خودروهای برقی خود را افزایش دهد. این سرمایه گذاری بیانگر آن است که مدیران بزرگ ترین تولید کننده خودرو در جهان قصد دارند استراتژی پیشین خود مبنی بر سرمایه گذاری و توسعه تکنولوژی سوخت هیدروژنی را کنار گذاشته و به توسعه تکنولوژی باتری های مورد استفاده در خودروهای برقی بپردازند. تحلیلگران بر این باورند که این تغییر استراتژی مسیر تویوتا را برای تولید پیشرانه هایی با آلایندگی صفر کوتاه تر خواهد کرد.
در همین راستا گروه خودروسازی تویوتا اعلام کرده است که این شرکت تا سال 2021 میلادی کارکنان بخش پیشرانه های هیبریدی خود را به میزان 30درصد افزایش خواهد داد، این افزایش در شرایطی صورت خواهد پذیرفت که براساس جدول زمانبندی موجود، این خودروساز ژاپنی تا سال 2021 میلادی تعدادی از قطعات پیشرانه های سبز خود را با استفاده از پلتفرم مشترک خود به تولید خواهد رساند.
گفتنی است مدیران شرکت تویوتا مدعی هستند که تا سال 2021 میلادی 60درصد از خودروهای فروخته شده توسط تویوتا در ژاپن، آمریکا، اروپا و چین با استفاده از قطعات مذکور تولید شده و در نتیجه میزان تولید گاز دی اکسیدکربن توسط این خودروها در مقایسه با سال 2015 میلادی 15درصد کمتر خواهد بود.
لازم به ذکر است همزمان با دیگر خودروسازان بین المللی، شرکت تویوتا نیز به دنبال توسعه و تولید انبوه خودروهای برقی است.
انتصاب «آکیو تویودا» به سمت رئیس بخش تولید خودروهای برقی بیانگر آن است که تویوتا به دنبال تسریع بخشیدن به فرآیند توسعه تکنولوژی تولید خودروهای برقی و حضوری قدرتمند در این بخش از بازار است.
گروه خودروسازی تویوتای ژاپن در حالی روی تولید پیشرانه های برقی سرمایه گذاری می کند که پیش از این وعده داده است تا سال 2050 میلادی میزان تولید گازهای آلاینده توسط پیشرانه های تولید شده توسط این شرکت به میزان 90درصد کاهش خواهد یافت.
«توکیوشی میزوشیما» مدیر بخش تولید پیشرانه شرکت تویوتای ژاپن در ارتباط با تلاش های شرکت متبوعش برای تولید پیشرانه هایی با کمترین میزان آلایندگی به خبرنگاران گفت: «انتظار ما این است که تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی به میزان قابل توجهی افزایش یافته و تا سال 2025 میلادی 25درصد از محصولات تویوتا را این دست خودروها تشکیل خواهند داد.»
به رغم سرمایه گذاری سنگین تویوتا روی تولید پیشرانه های غیر بنزینی، کارشناسان و فعالان حوزه صنعت خودرو معتقدند خودروهای بنزینی و هیبریدی در میان مدت نقش بسیار مهمی در فرآیند تولید محصولات تویوتا خواهند داشت. این تحلیلگران بر این باورند که خودروهای برقی برای تسخیر بازار به زمان نیاز دارند چراکه خریداران باید با محدودیت های این خودروها در زمینه شتاب و قدرت کنار آمده و آنها را خریداری کنند.