جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
وزیر خارجه لیتوانی و رئیس اتاق ایران از همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور گفتند

تولید مشترک جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی

8 سال پیش ( 1395/3/10 )
پدیدآورنده : فرصت امروز  

پسابرجام نه‌تنها راه را برای ورود کشورهای بزرگ به ایران همواره کرد که کشورهای کوچک هم مانند لیتوانی نمی‌خواهند این فرصت را از دست بدهند؛ فرصت‌هایی که به نظر می‌رسد در این سو نه‌تنها دولت که بخش خصوصی هم از آنها چشم‌پوشی نمی‌کند. روز گذشته وزیر امور خارجه لیتوانی به همراه برخی مقامات و مدیران شرکت‌های این کشور به اتاق ایران رفت تا درباره زمینه‌های مشترک برای همکاری بحث و گفت‌وگو کنند.

لیناس لینکویسیوس نقش کشورش را در زمینه حمل‌و‌نقل و لجستیک در حوزه بالتیک قوی عنوان کرد و گفت: تجارت مبنای اقتصاد ماست و 80 درصد آن را تشکیل می‌دهد. این تجارت بیشتر با همسایگان است اما محدود به همسایگان نمی‌شود. به گفته این مقام دیپلماتیک لیتوانیایی، کشورش 10 درصد از صنعت لیزری جهان را در دست دارد.

لینکویسیوس ایران را در زمینه ATM باتجربه دانست و از قصد کشورش برای استفاده از این تجربه‌ها خبر داد. او در معرفی دیگر توانایی‌های کشورش گفت: در کشور ما ITC رشد کرده و ما در دنیا سریع‌ترین اینترنت عمومی را داریم. سیستم‌های تحقیق و آموزش صنعت از دیگر موضوعات معرفی شده از جانب او به فعالان اقتصادی ایران بود.

وزیر امورخارجه لیتوانی با اشاره به حضور 20 شرکت لیتوانی در نمایشگاه کشاورزی که اخیرا در ایران برگزار شد، از انعقاد تفاهم‌نامه میان شرکت‌های دو کشور در این نمایشگاه ابراز خرسندی کرد و با اشاره به توانایی‌های کشورش در حوزه انرژی گفت: ما ترمینال‌های بزرگ انرژی داریم. البته در این حوزه سال‌ها به یکی از کشورهای همسایه وابسته بودیم اما حالا می‌خواهیم در این زمینه با شما همکاری مشترک داشته باشیم. موضوع دیگر اینکه، یک پروژه عظیم استراتژیک در خصوص تامین گاز و ال ان جی داریم و قصد داریم در این همکاری واردکننده و صادرکننده مجدد باشیم و در این زمینه ایران می‌تواند همکار خوبی برای ما باشد.

رئیس اتاق ایران میزبان این نشست به علاقه بخش خصوصی به برقراری و توسعه ارتباط با این کشور اشاره کرد و به لیناس لینکویسیوس و دیگر مقامات عالی‌رتبه این کشور حاضر در اتاق ایران گفت: در سال‌های گذشته از روابط و تبادلات هیأت‌های تجاری و شناسایی کشورهای حوزه بالتیک غافل بودیم اما سفر شما و هیأت همراه برگ جدیدی را در روابط دو کشور گشود.

محسن جلال‌پور با اشاره به سفر نزدیک فعالان بخش خصوصی به همراه وزیر خارجه ایران به اروپا و کشورهای حوزه بالتیک، در معرفی زمینه‌های مناسب برای همکاری مشترک میان دو کشور توضیح داد: در زمینه‌های نفت، پتروشیمی و مواد نفتی، چوب، مواد‌غذایی، شیلات، نساجی و گردشگری همکاری‌های مشترک داشته باشیم. او به توانایی‌ها و تجربه‌های موفق کشور لیتوانی اشاره کرد و گفت: کشور شما در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان قوی و پیشتاز است و ما می‌خواهیم در این زمینه با شما همکاری‌های مشترک داشته باشیم.

جلال‌پور خطاب به هیات لیتوانیایی گفت: ما شاید در گذشته با برخی کشورها ارتباطات کمتری داشتیم اما در دوره جدید رویکرد اقتصادی کشور تغییر کرده و ارتباطات با همه کشورها برای ما پررنگ‌تر شده است. رئیس اتاق ایران گفت: ما در پسابرجام به دنبال همکاری‌های مشترک هستیم، چرا که در دوران تحریم‌ها هیچ کشوری متضرر نشد و تنها اقتصاد کشور ما آسیب دید، همکاری مشترک درس ما از تحریم است تا اگر منفعت و حتی اگر ضرری در کار باشد برای هر دو طرف باشد.

جلال‌پور گفت: شما قرار است در سال 2020 کشور اول در اروپا برای ابداع باشید. ما در تولید علم در منطقه اول هستیم، اما در ابداع در رده‌های پایین هستیم، در حالی که در آسیا کشوری مانند هند رتبه قابل توجهی در این حوزه دارد. ما می‌خواهیم از همکاری مشترک با شما در این حوزه بهره‌مند شویم. رئیس اتاق ایران استفاده از ظرفیت‌ها و موقعیت تجاری دو کشور را جهت دسترسی به بازارهای منطقه از دیگر زمینه‌های همکاری ایران و لیتوانی عنوان کرد.

مدیرکل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی لیتوانی دیگر سخنران این نشست، همکاری میان اتاق‌های دو کشور را در توسعه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور مهم ارزیابی کرد و با اشاره به تفاهمی که میان اتاق‌ها در سال 2010 امضا شد، اصلاح آن را خواستار شد. سیدلوسکاس در پیشنهاد دیگری ایجاد شورای مشترک تجاری میان دو کشور را خواستار شد.

به گزارش «فرصت امروز» ظهر روز گذشته هیأتی از بخش خصوصی به همراه وزیر امور خارجه راهی سفر به پنج کشور اروپایی سوئد، فنلاند، لهستان، لیتوانی و استونی شدند. مذاکرات اقتصادی در این سفر در زمینه تولید مشترک کالا، جذب سرمایه و انتقال تکنولوژی انجام خواهد شد.

مهم‌ترین شرکای اقتصادی لیتوانی در زمینه صادرات و واردات طی سال‌های گذشته را کشورهای روسیه، لتونی، آلمان، لهستان، استونی، بلاروس و هلند تشکیل می‌دهند. لیتوانی همچنین به دلیل برخورداری از اسکله مجهز بندری کلایپدا (با ظرفیت اسمی ۴۰ الی ۴۵ میلیون تن در سال) و موقعیت جغرافیایی خاص این کشور در کنار دریای بالتیک، نقش ترانزیتی مهمی بین اروپای شرقی و غربی ایفا می‌کند.

صادرات لیتوانی را بعضی تولیدات معدنی، تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و شیمیایی، پارچه، مواد‌غذایی و صنایع چوبی و مبلمان تشکیل می‌دهد. در مقابل نیز اقلامی چون بعضی تولیدات معدنی، تجهیزات و ماشین‌آلات، تجهیزات حمل‌و‌نقل، پارچه و مواد فلزی وارد می‌کند. سوئدبنک یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های خرده‌فروشی در لیتوانی، لتونی و همچنین استونی است.

ترابری این کشور براساس استاندارد اتحادیه اروپا است و دارای دو راهگذر حمل‌و‌نقل بین‌المللی، سه فرودگاه بین‌المللی، راه‌آهن متصل به اروپا و بالاترین ظرفیت بندر آزاد در دریای بالتیک است. در لیتوانی ۹ منطقه صنعتی و دو منطقه آزاد اقتصادی برای فعالیت‌های تجاری اختصاص یافته‌ است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/rBgicVFM
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه