محصولات و مصنوعات چوبی در جهان دارای طرفداران زیادی است و در کشور ما نیز به روال دیگر کشورها از آن استقبال میشود. امروزه محصولات چوبی به دلیل زیبایی، دوام و ویژگیهایی مانند مقاومت در برابر گرما، صوت و هدایت الکتریکی در ساختمانسازی و طراحی دکوراسیون داخلی مورد توجه قرارگرفته است و توجه ویژهای به تولید آن میشود. کفپوشهای لمینیت یکی از این انواع مصنوعات چوبی است که به دلیل ویژگیهای منحصربه فردش از سوی مشتریان مورد اقبال و استقبال بیشتری قرار گرفته است.
توسعه و رشد سریع تولید و مصرف کفپوشهای لمینیت در جهان، بهگونهای است که بین سایر محصولات مشابه بیشترین رشد را داشته و پدیدهای نوین در این صنعت محسوب میشود. استفاده از این کفپوشها در ساختمانهای مسکونی، تجاری و اداری کشور ما نیز به دلیل ویژگیهای خاص آن رو به گسترش است و ازاینرو افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش سرمایهگذاریها را به دنبال دارد. در این گزارش قصد داریم به جنبههای مختلف سرمایهگذاری در این مصنوع چوبی پرطرفدار بپردازیم.
بلژیک و صادرات به 55 کشور
بالتریو، بخشی از گروه عظیم اسپانولوکس بلژیک از موفقترین شرکتهای تولیدکننده پارکت لمینیت در دنیاست. اسپانولوکس در حال حاضر رهبر بازار محصولات پوششی پنلی بر پایه چوب مانند MDF، HDF، OSB و... در سطح بینالمللی است که در سال 2001 افتتاح شده است. تولید در بالتریو کاملا بهصورت مدرن و اتوماتیک انجام میشود و در سال 2003 تنها برای خط تولید مافوق مدرن بالتریو در بلژیک بیش از 40 میلیون پوند هزینه شده است و در سال 2004، 5 میلیون پوند و 8.5 میلیون پوند دیگر در سال 2005 و. . . گفتنی است حدود 97.5 درصد تولیدات بالتریو به کشورهای مختلف جهان صادر میشود که بالغ بر 55 کشور جهان را شامل میشود.
فرصت سرمایهگذاری وجود دارد
از نظر سرمایهگذاری در تولید لمینیت برای صاحبان سرمایه سودآوری مناسبی خواهد داشت تا آنجا که باوجود رکود گاه و بیگاه صنعت ساختمان مصرف این محصول همچنان از استقبال عمومی برخوردار است و طبق نظرات کارشناسان و مصرفکنندگان در بخشهای دیگر ساختمان (ازجمله تزئینات داخلی، بازسازی و تغییردکوراسیون) کاربرد دارد.
پیشتر، زمانی که هنوز لمینیت که در ایران و جهان ساخته و همهگیر نشده بود، در نقاطی از ایران شرکتهایی در دهه 30 شمسی مبادرت به ساخت محصولات مشابهی از چوب میکردند که کاربرد امروزی پارکت لمینیت داشت و به ادعای آگاهان این صنعت در زمان خود بهترین کیفیت ممکن را داشت. به نظر میرسد صنعتگران و سرمایهگذاران ایرانی توان تولید این محصول را به بهترین شکل ممکن خواهند داشت چنانچه عزم جدی در راستای سرمایهگذاری در این حوزه وجود داشته باشد.
برای سرمایهگذاری در تولید این محصول به سرمایهای در حدود 20 میلیارد تومان احتیاج دارید. به گفته کارشناسان 20 درصد از این رقم باید برای سرمایه در گردش کار درنظر گرفته شود. از 80 درصد باقیمانده 60 درصد برای تجهیز سالن تولید و حدود 20 درصد هم برای ساخت سوله و عملیات عمرانی مجموعه در نظر گرفته میشود.
البته این حجم سرمایه بدون در نظر گرفتن هزینههای تأمین زمین است. بهترین مکان برای احداث کارخانه مناطق شمالی و غربی کشور است و برای گرفتن مجوزها باید سراغ وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمانهای متبوع آن در استانها بروید در نهایت چنین طرحی بین 50 تا 75 نفر اشتغالزایی خواهد داشت و در حدود 40 درصد سود قابل احصاست.
مواد اولیه در دسترس
یک: کاغذ تزئینی که شکل و نمای کفپوش را تعیین میکند و در اشکال، رنگها و طرحهای مختلف، با دامنه وسیعی از طراحیها تولید میشود.
دو: لایه مغزی متشکل از اوراق فشرده چوبی که تختههای معمول برای این استفاده امروزه HDFوMDF است. اگرچه پیشتر از نئوپان نیز استفاده میشد که رفتهرفته جایش را به محصولات دیگر داد.
سه: : لایه تثبیتکننده یا بالانسکننده، زیر تخته اصلی قرار میگیرد و حالت تثبیت شده را به کفپوش میدهد و درواقع دو طرف تخته مغزی را بالانس میکند تا تغییر شکل ندهد.بنابراین به لحاظ مواد اولیه پتانسیلهای لازم در کشور وجود دارد. ضایعات چوبی که عمده مواد اولیه در تولید این محصول را شکل میدهند به وفور در کشور یافت میشود.
سهم تولیدکنندگان ایرانی از بازار
اگرچه بیشتر فروشندگان معتقدند اکثر لمینیتهای موجود در بازار ایران از نوع کرونوتکس آلمان است و محصولی اورجینال و بسیار باکیفیت است اما یکی از کارشناسان این صنعت میگوید: «اغلب محصولات موجود از نوع چینی درجه یک است که قیمت آن بسیار مناسبتر از جنس آلمانی و کیفیت آن تقریبا همپای جنس آلمانی است.» به گفته وی همچنین برخی دیگر از پارکتهای ساخت ایران و تحت لیسانس بلژیک هستند که قیمت آنها از ارزانترینهای موجود در بازار است.
این فروشنده در ادامه میگوید: «برخی از لمینیتها ترکیهای است که کیفیت مناسبی دارند و قیمت آن از آلمانی ارزانتر است.» در این میان سهم تولیدکنندگان داخلی در تولید این محصول عددی کمتر از 10 درصد است بنابراین میتوان با توجه و سرمایهگذاری مناسب این سهم بازار را از تولیدکنندگان خارجی گرفت و زمینههای اشتغال و تولید در کشور را فراهم آورد.
قیمت محصولات ایرانی و مشابه خارجی
قیمت لمینیتها متفاوت است. ارزانترین آن محصولی است ساخت ایران که تحت لیسانس بلژیک تولید میشود که با هزینه نصب، هر مترمربع 35 هزار تومان قیمت دارد و ضخامت این لمینیت هشت میلیمتر است. گرانترین لمینیت البته مربوط به باراباس آلمان است که قیمت آن بدون هزینه نصب، متری 150 هزار تومان است و ضخامت 10میلیمتری دارد.
از دیگر محصولات موجود لمینیت کرونوتکس آلمان است که با قیمتهای متفاوتی از هر مترمربع 48، 60، 80 و 93 هزار تومان در بازار وجود دارد که تفاوت اصلیشان در ضخامت و مقاومت آنهاست. همچنین میتوان به لمینیت چینی اشاره کرد که قیمت هر مترمربع آن با نصب 43 هزار تومان است.
مزایا و کاربردها
لمینیت نوعی پوشش کف است که اصطلاحا به آن لمینت، لامینت، پارکت لمینت و حتی به اشتباه پارکت نیز میگویند. جنس لمینیت از HDF و یک لایه ملامینه است وکاربردهای گستردهای در طراحی داخلی، کف منازل مسکونی، اداری و تجاری و حدود 14 تا 25 سانتیمتر عرض و طولی بین 120 تا 140 سانتیمتر دارند.ضخامتشان معمولا 8، 10 و 12 میلیمتر است.
لمینیت را به کف نمیچسبانند. ابتدا یک لایه فوم به ضخامت 2میلیمتر روی کف پهن میکنند و لمینیت را روی فوم نصب میکنند. دور تا دور لمینیت (در هر چهار ضلع) دارای شیارهایی است که هنگام نصب شیارها، در هم قفل میشوند. به کف زیرین خود آسیب نمیزند. بهراحتی خش بر نمیدارد. در اثر حرارت نمیسوزد. فوم زیر لمینیت باعث میشود تا عایق صدا، حرارت و برودت باشد. بهطور معمول آنتیباکتریال و ضد حشره است، نسبت به آب نیز مقاومت خوبی دارد و بهراحتی پارکت آب را به خود جذب نمیکند اما این به معنای ضد آب بودن نیست.
از نظر قیمت بسیار ارزانتر از پارکت و سنگ است و تقریبا با سرامیک در یک رده قرار دارد؛ با این تفاوت که امروزه از نظر زیبایی همچنان بالاترین رتبه را لمینیتها به خود اختصاص دادهاند و از این نظر با هیچ یک از دیگر متریالهای کف قابل مقایسه نیستند. یک فعال بازار درباره دلیل محبوبیت این محصول معتقد است: «لمینیتها به کف محل مورد استفاده چسبانده نمیشوند، بلکه مانند جورچین در هم قرار میگیرند.» او ضمن اشاره به استفادهنکردن از چسب در نصب میافزاید: «لمینیت را بهراحتی میتوان جمع کرد و در محل دیگری استفاده کرد.
در ضمن، پارکت لمینیت به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها پهن میشود، از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری میکند، همچنین این فومها عایق حرارت و برودت است، در برابر آب و اجسام نوکتیز بسیار مقاومتر از پارکتهای چوبی قدیمی هستند. سرعت نصب لمینیتها بسیار بالاست و پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد و بسیار مقرونبهصرفهتر از دیگر کفپوشهاست.»
نظرکارشناسی
عزتالله نورانی، مدیر روابط عمومی شرکت تیراژه هارمونی درخصوص لمینیت میگوید: «تا سالهای نهچندان دور مردم آشنایی زیادی با لمینیت نداشتند، اما در یک دهه اخیر، سطح اطلاعات و آگاهی مردم نسبت به این محصول بالا رفته و مزیتهای استفاده از این کالا را شناختهاند. متنوعشدن محصولات، یکی از نشانههای رواج استفاده از لمینیت در دکوراسیونهای داخلی است.»
نورانی در ادامه میافزاید: «بیش از 90 درصد محصولات موجود در بازار وارداتی است. تولیدات داخلی از نظر پارامترهایی مانند مواداولیه، قابلیت شستوشو و مقاومت، کیفیت مطلوب معماران و دکوراتورها را ندارند. دلیل اصلی این موضوع هم به کمبود ماشینآلات و تکنولوژیهای تولید مربوط است.»
وی همچنین کشورهای آلمان، فنلاند، نروژ، روسیه، کانادا و آمریکا بهترین تولیدکنندگان محصولات لمینیت دنیا میداند و میگوید: «قبل از تحریمهایی که ظالمانه علیه کشورمان وضع شد، واردکنندهها از کشورهای آلمان، فنلاند، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، کانادا و حتی آمریکا محصول وارد بازار ایران میکردند، اما بعد از صدور قطعنامهها، چین بازار ایران را به انحصار خود درآورد.»
این فعال صنعت ساختمان معتقد است باوجود رکود در بخش مسکن، صنعت لمینیت از رونق نخواهد افتاد و میافزاید: «یکی از مزایای این صنعت، امکان فعالیت در حوزه بازسازی املاک است. خوشبختانه در دوران رکود بازار مسکن که مردم به بازسازی املاک خود رو میآورند، شرکتهای عرضهکننده لمینیت و پارکت باز هم میتوانند محصولات خود را به فروش برسانند، چراکه عمده مواد مصرفی در بازسازی ساختمانها لمینیت، پارکت و. . . است.»