این روزها چین به زحمت 2درصد از تولیدات ملی خود را به خارج از کشور میفروشد. کشورهای خریدار بیشتر ایران، الجزایر، روسیه و مصر حتی اگر دیگر تولیدکنندههای بزرگ نمونه خودروهای جنرال موتورز را دنبال کنند، تصمیم گروه آمریکایی در صادر کردن 30 تا 40هزار خودرو بیوک (suv) ساخت چین سرنوشت بازار خودرو این کشور را در موج تجارت جهانی تغییر نخواهد داد. در 10 ماه ابتدای سال چین موفق شد تنها 355000 خودرو خاص را به دیگر کشورها صادر کند، این رقم براساس موسسه تولیدکنندگان ماشینهای خاص (CPCA) به زحمت 2درصد از تولیدات این کشور را که شامل همه برندهاست در بر میگیرد.
نکته قابل توجه این است که این میزان صادرات تقریبا 18درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال 2014 کاهش یافته است. تنها کشورهایی که مشتری خرید خودروهای چینی هستند الجزایر، روسیه، مصر و ویتنام که در گذشته نیز مشتری خودروهای تولید این کشور بوده و بهویژه ایران هستند.
چین بهعنوان نخستین بازار جهانی در مقابل آمریکا طی 20 سال اخیر به علت سرعت روز افزون خود در تولید خودرو پیشرفت قابل ملاحظهای داشته است. تقریبا همه تولیدکنندگان جهانی خودرو به سمت بازارهای این کشور هجوم آورده بودند و کارخانهها مانند قارچهایی در حال رویش بودند. اما از ماهها قبل این پیشرفت به علت نوعی رکود عمومی اقتصاد متوقف شده است. رشد فروش خودروهای چینی در ماههای ابتدایی سال-از ژانویه تا مارس2015-قوی بود بهطوریکه رشد فروش خودرو از آن موقع آغاز شد اما در ماههای ژوئن و ژوئیه فروش خودرو مجددا با رکود مواجه شد.
محاسبات مرکز Alix Partnerنشان میدهد با رکودی که بازار چین از ماه سپتامبر تجربه کرده باعث شده سال 2015 بهعنوان بدترین سال از سال 2008 به بعد شناخته شود. طبق محاسبات این مرکز تعداد ثبت نامها به زحمت به 4درصد رسیده است. روند کاری برخی کارخانهها بهویژه برندهای داخلی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.
جهش
دولت با کاهش مالیات وسایل نقلیه با مصرف کمتر از 1.6 لیتر به نصف یعنی از 10درصد به 5درصد گامی در جهت متمرکز کردن 70درصد فروشها برداشته که به نوعی آغاز مبارزه مالی در جهت ایجاد انگیزه و افزایش تقاضاست. این تصمیم از ماه اکتبر اجرایی شده و افزایش 11.3درصدی ثبت نامها را در ماه گذشته به دنبال داشته است. این جهش نسبت به ماههای سپتامبر و اوت قابل ملاحظه بوده و از نظر تحلیلگران لازم است تا پایان سال ادامه پیدا کند.
منبع: Les Échos