دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

استان ایلام دارای 11 درصد ذخایر گاز و 4درصد ذخایر نفت کشور است، سرمایه گذاری روی این بخش ها می تواند منجر به اشتغال و توسعه استان شود. در حال حاضر حضور بخش خصوصی در بخش نفت و گاز این استان بسیار ضعیف است که این کار جز با سرمایه گذاری و حمایت دولت امکان پذیر نخواهد بود.

شعبان فروتن، رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام در رابطه با ظرفیت های سرمایه گذاری این استان به «فرصت امروز» می گوید: استان ایلام به سبب دارا بودن 425 كیلومتر مرز مشترك با کشور عراق یكی از مهم ترین كانون های صدور كالای ایرانی به عراق است. نزدیكی به شهرهای عراق، وجود امنیت كامل در مرز و استقبال تجار و بازرگانان از خروجی بین المللی مهران باعث شده این خروجی به مهم ترین معبر مراوده های صادراتی ایران ـ عراق تبدیل شود.

فروتن همچنین در رابطه با اولویت های سرمایه گذاری در این استان می گوید: به نظر من اگر شخصی در صنایع نفت و گاز، پتروشیمی و کشاورزی استان سرمایه گذاری کند موفق تر خواهد بود. به دلیل وجود مرز بین المللی مهران قابلیت های فراوانی برای صادرات این صنایع فراهم شده است.

این مقام مسئول در رابطه با سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی می گوید: در حوزه صنایع تبدیلی نیز سرمایه گذاری هایی صورت گرفته است، اما این سرمایه گذاری ها در حجم کم و محدود بوده است. با توجه به اینکه در استان ایلام هم آب و هم خرید فضا برای سرمایه گذاری و فعالیت، ارزان و مقرون به صرفه است، سرمایه گذاری در بخش های مختلف این استان می تواند با فرصت های خوبی برای ایجاد بازارهای صادراتی همراه باشد.

فرش ایلام؛ زبانزد جهانیان

«فرش ایلام جزو یکی از اقلام صادراتی این استان است که به کشورهای اروپایی مثل آلمان و ایتالیا صادر شده است.» فروتن با بیان این جمله می افزاید: در حوزه لبنیات و سیمان هم استان ایلام صادراتی داشته است. مهم ترین صادرات ایلام به کشور عراق، صادرات سیمان بوده است که متأسفانه اخیراً کشور عراق واردات سیمان از ایران را ممنوع اعلام کرده است.

وی در رابطه با ظرفیت های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری می گوید: منابع طبیعی و گردشگری در کنار ظرفیت های گازی و نفتی استان، از دیگر ظرفیت های استان ایلام به شمار می روند که حتی یک درصد هم در اقتصاد و اشتغال استان نقشی نداشته اند، این درحالی است که این استان دارای 640 هزار هکتار جنگل و بیش از یک هزار ابنیه تاریخی و منطقه طبیعی است.

رئیس اتاق بازرگانی استان ایلام در ادامه در رابطه با آمار بیکاری استان می گوید: براساس آماری که اعلام شده نرخ بیکاری در استان ایلام 2/11درصد است اما تصور من این است که آمار بیکاری بیشتر از این رقم است.

وی در رابطه با اشتغال زنان این استان می گوید: آماری از میزان اشتغال زنان در این استان در دست نیست، اما گفتنی است که زنان این استان قابلیت های بسیار خوبی برای فعالیت در عرصه های مختلف اقتصادی و آموزشی دارند.

نبود اعتبارات بانکی مهم ترین مانع تولید

وی در رابطه با مهم ترین مشکلاتی که این استان در راستای رسیدن به یک شرایط مطلوب با آن روبه رو است، می گوید: یکی از مشکلات عمده ای که در استان با آن روبه رو هستیم، عدم اختصاص اعتبارات بانکی به تولیدکنندگان است. با مبلغ کمی که با عنوان تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان تعلق می گیرد و تخصیص درصدهای بالا برای بازپرداخت این مبالغ، تولیدکنندگان داخلی توان رقابت با اجناس خارجی را نخواهند داشت و بازارهای صادراتی را از دست می دهند.

این مقام مسئول ادامه می دهد: عدم تزریق سرمایه به طرح های مهم استان باعث شده بسیاری از آنها به حال خود رها شوند و بسیاری از طرح ها در انتظار سرمایه گذار باشند. قوانین دست و پاگیر، عدم توجه دولت به تخصیص تسهیلات، نبود امتیاز خاص برای سرمایه گذاری در مناطق محروم و.. . از عمده دلایل کمبود سرمایه گذاری در استان
ایلام است.

معرفی ظرفیت های استان به صورت کتابچه

فروتن می گوید: با این حال بررسی ظرفیت های اقتصادی استان ایلام و معرفی بیشتر آنها در بخش گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و تجارت خارجی می تواند نقش بسیار مهمی در شناسایی این خطه از خاک پرگهر ایران زمین به سرمایه گذاران خارجی و داخلی داشته باشد.

وی ادامه می دهد: مهم ترین برنامه های این استان برای جذب سرمایه گذاری خارج از استان معرفی ظرفیت های این استان در همایش های مختلف اقتصادی است. در این راستا همچنین ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش خصوصی به صورت یک کتابچه درآمده است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CAyD1cOh
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه