راهاندازی یک مسیر ریلی که از سه کشور ایران- قزاقستان و ترکمنستان میگذرد و کالاهای این سه کشور را میتواند به آسیای میانه، روسیه و اروپا ترانزیت کند، قطعا برای تمام این مسیرها مهم و اقتصادی محسوب میشود که راهآهن گرگان- اینچهبرون که 88 کیلومتر آن در ایران ساخته شده است این مزیت را دارد و خوشبختانه تا چند روز دیگر به افتتاح میرسد.
این مسیر به یقین چندین مزیت قابل توجه دارد که از جمله آن افزایش امنیت جانی و مالی، کاهش ترافیک، کاهش میزان مصرف سوخت و کاهش آلودگی است. البته اگر این مسیر بهصورت برقی ساخته میشد، صرفه اقتصادی آن افزایش بیشتری پیدا میکرد و بازرگانان بیشتری برای ترانزیت کالاهایشان از این مسیر استفاده میکردند، حتی بازرگانان کشورهایی که مسیر گرگان -اینچه برون از کشورشان نمیگذرد، بنابراین تا چند سال دیگر که زمان جابهجایی و سرعت اهمیت بیشتری پیدا میکند، این مسیر تا زمانیکه برقی نشود، مزیت محسوب نمیشود.
این مسیر نه تنها برای کشورهای همسایه صرفهاقتصادی دارد، بلکه برای دولت ایران هم مزیتهای زیادی دارد و استفاده فراوانی از آن به عمل میآورد. همچنین برای شهروندان نیز رفتوآمد آسانتر خواهد شد، از جمله مزایای دیگر آن برای شهروندان امنیت بالا است. هر چند به غیر از مسیر گرگان- اینچه برون مسیر دیگر مشهد- سرخس استانهای شمالی کشور را به کشورهای همسایه متصل میکند و مسیر مرزی ریلی محسوب میشود، اما این مسیر دارای اشکالاتی بود که بهرهوری چندانی نداشت، بنابراین، مسیر گرگان – اینچه برون میتواند محور ترانزیت ریلی منطقه را احیا کند. گفته میشود، این مسیر در چند ساال دیگر ترانزیتی بیش از 10 میلیون تن در سال را به دنبال خواهد داشت که جابهجایی این حجم بار از ایران مزیت اقتصادی قابلتوجهی برای کشورمان دارد.
* عضو کمیسیون عمران مجلس