آمارها و گزارشهای رسانهای منابع رسمی داخلی و خبرگزاریهای خارجی از افزایش دو برابری ورود توریستهای خارجی به کشور حکایت دارد. طبق اعلام معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری ورود توریستهای خارجی به ایران در یک سال گذشته و پس از استقرار دولت یازدهم افزایش قابل ملاحظهای داشته و به دو برابر سالهای گذشته رسیده است. با توجه به اینکه شهر تهران ورودی توریستهای خارجی به کشور محسوب میشود و غالب توریستهایی که وارد ایران میشوند، نخست به شهر تهران میآیند و برنامه سفر به دیگر شهرها و اماکن تاریخی و گردشگری کشورمان در مراحل بعدی سفر آنها به کشور قرار دارد، ساخت هتلهایی لوکس با آخرین امکانات با ظرفیت پذیرش بالا برای جذب توریستهای خارجی ضروری به نظر میرسد.
هر چند توسعه صنعت گردشگری صرفا در ساخت هتل خلاصه نمیشود و توسعه زیرساختهای متناسب با صنعت گردشگری از تربیت نیروی انسانی متخصص گرفته تا ترویج فرهنگ گردشگری و نحوه تعامل و جذب توریستهای خارجی در بین عامه مردم و نیز توسعه زیرساختهای جاده ای، فرودگاهی و ارتباطاتی و... را شامل میشود، اما بدون تردید یکی از مهمترین اقداماتی که باید صورت گیرد، ساخت هتلهایی متناسب با امکانات مناسب برای اقامت توریستهای خارجی است. شهر تهران از این منظر کمبود جدی دارد. تهران با وجودی که یک شهر بزرگ و 12 میلیونی است تنها چهار هتل لوکس پنج ستاره برای اقامت توریستهای خارجی دارد و ما بقی هتلها و اقامتگاهها فاقد امکانات لازم و متناسباند.
ساخت هتلهای بزرگ و به روز برای اقامت توریستهای خارجی در تهران در کنار توسعه و ارتقای امکانات هتلهای موجود باید بهگونهای باشد که کفاف «سونامی خوشیمن» ورود گردشگران خارجی به ایران و تهران را بدهد. به طور طبیعی با بهبود فضای روابط خارجی کشورمان سیل ورود توریست به کشورمان نیز همچنان در روند افزایشی خواهد بود. در نگاهی واقعبینانه نیز وقتی فضای امن ایران در کنار آثار و میراث تاریخی موجود در کشورمان با دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه مقایسه شود- به استثنای ترکیه- کشور ما بالقوه و در میانمدت میتواند پس از ترکیه دومین کشور توریستپذیر خاورمیانه باشد. ورود هر توریست خارجی به کشور به معنای ورود دلار (دستکم هزار دلار به ازای هر توریست) و ایجاد اشتغال است.
این مزایا در کنار دیگر مواهب ورود توریستهای خارجی از جمله تاثیرات آن بر افکار عمومی مردم جهان که دهههاست زیر بمباران تبلیغاتی منفی رسانهای (رسانههای غربی) علیه کشورمان قرار دارند، ورود توریست خارجی به کشورمان را از یک موضوع عادی و صرفا اقتصادی به مسئلهای مهم و استراتژیک بدل میکند. در واقع با ورود هر توریست خارجی به کشور علاوه بر جذب درآمد و ایجاد اشتغال، تاثیر تبلیغات منفی رسانهای علیه کشورمان نیز تا حدود زیادی خنثی میشود و هر چه این روند توسعه یابد، مواهب آن نیز بیشتر و بیشتر رخ مینماید. برای کسب مواهب اقتصادی و استراتژیک ورود توریست، زیرساخت تهران و دیگر شهرهای توریستپذیر کشورمان باید متناسب با جذب توریستهای خارجی ارتقا داده شود و در گام نخست برنامه ساخت هتلها و اقامتگاههای جدید در دستور کار قرار گیرد.