طبق بررسیهای کارشناسی، طرح همراه اول به مناسبت روز دختر تنها یک تله تبلیغاتی است که در سالهای اخیر بین بعضی از اپراتورها مرسوم شده و به شکل تکراری استفاده میشود. طبق تحقیقات سازمان بینالمللی iDate، مدت مکالمه ۷۰درصد از مشتریان اپراتورها زیر پنج دقیقه است و طبق تعریف طرحی که این اپراتور در وب سایت رسمی خودش آورده به این صورت است که اگر بانوان محترم بالای پنج دقیقه صحبت کنند، 50درصد تخفیف در تعرفههای خود خواهند گرفت و حالا اگر ما در نظر بگیریم که 40درصد از این 70درصد را بانوان این جامعه آماری تشکیل داده باشند و این اپراتور بتواند آنها را تشویق به تماس کند، سود کردهاند.
در حال حاضر ظرفیت داخل شبکه این اپراتور خالی است و با این طرح در واقع خواسته مردم را دعوت به افزایش تماسهای داخل شبکه کند. اما این طرح تنها یک تله تبلیغاتی محسوب میشود. این قبیل طرحهای مناسبتی میتواند در بازههای زمانی دیگری چون عید و ماه مبارک رمضان هم به انجام رسد. این طرح هیچ ارزش افزودهای برای مشتری نخواهد داشت و مشترک با فرض اینکه با افزایش مدت زمان مکالمه خود، شامل تخفیف میشود هزینه بیشتری برای این اپراتور میکند.
همراه اول با این طرح تبلیغاتی سعی دارد مشتریان را وارد بازی کند و حداقل 40درصد از بانوان را دعوت به استفاده از این سرویس کند. البته نباید کتمان کرد که اگر تبلیغ مناسبی در کانالهای مناسب انجام دهد میتواند به موفق بودن این طرح امیدوار باشد. این اپراتور در حال حاضر از کانالهایی چون اینستاگرام و وبسایت شرکت خود برای ترویج این طرح استفاده کرده است.
پیشنهاد بنده این است که شرکتهای اپراتور اگر بخواهند در عرصه رقابت حضور داشته باشند باید به فکر ایدههای جدید باشند. امروزه مردم هوشیار شدهاند و بسیار محتاطانه وارد این بازیها میشوند. بهتر است اپراتورها سراغ خدمات ارزش افزوده بروند و از طریق آن مردم را دعوت به استفاده از این طرحها کنند. برای مثال شرکت خدمات ارتباطی رایتل طرح رأیآموز و ایرانسل طرح کتابخانه من را به جریان انداختهاند که سعی در برقراری فرهنگی جدید دارد.
* کارشناس ارشد بازاریابی و تبلیغات