پرسش: مدیر کسبوکاری در حوزه تولید مواد شوینده هستم، به دلیل نزدیکی به پایان سال تصمیم به اجرای یکسری تحقیقات بازار گرفتهام. در این باره راهنمایی بفرمایید که تحقیقات بازار را به چه شکلی میتوانم تقسیمبندی کنم؟
پاسخ کارشناس: برای سنجش و تحقیقات بازار معمولا کسب وکارها به دو شکل تقسیمبندی را انجام میدهند. یک: تحقیقات در راستای بازاری که کسب وکار در آن حضور دارد. در این بخش کسب وکار باید چگونگی تقسیمبندی بازار و نحوه عملکرد رقبای خود را مورد بررسی قرار دهد. دو: تحقیقات در راستای مشتری و مصرفکنندگان که در این بخش کسبوکارها باید به تحلیل الگوهای خرید و مصرف مشتریان بپردازند.
همچنین در این بخش کسب وکارها باید میزان رضایت مشتریان و نیازها و خواستههای آنها را نیز مورد ارزیابی قرار دهند. علاوه بر موارد گفته شده کسب وکارها در این بخشبندیها میتوانند موارد مختلف دیگری را نیز مورد سنجش قرار دهند. مواردی که در بسیاری از کتب بازاریابی به آنها اشاره شده است.