در قالب یكسری ویدئوهای كوتاه و ساده ولی تكاندهنده از آژانس تبلیغاتی Saatchi & Saatchi نیویورك، پرسنل سابق ارتش ایالات متحده آمریكا بر سر چالشهای بازگشت به زندگی غیر نظامی صحبت میكنند. این فیلمهای كوتاه به تبلیغ ابتكار والمارت به اسم «روشن كردن چراغ سبز بر سر در خانه به یاد كهنهسربازها» میپردازند. برنامه فوق كه هفته گذشته با همكاری گروههای حامی كهنه سربازها چند روز پیش از «روز سربازهای كهنهكار» اجرا شد از آمریكاییها میخواهد تا به منظور گرامیداشت یاد آنها یكی از لامپهای دفتر یا محل كار خود را در این روز سبز كنند.
یك صدای خارج از قاب در این آگهی تلویزیونی 40ثانیهای نگاهی اجمالی به برنامه میاندازد. به اعتقاد آن «نشان دادن مراتب قدردانی از یك كهنهسرباز خارج از لباس نظامی كار سختی است و آنها در این وضعیت بیش از همیشه از چشم دیگران پنهان میمانند.» در یك كلیپ دو دقیقهای توصیفی از وضعیت یك شهر در شب، در خانههای منطقه حومه، ظاهراً سربازهای كهنهكار در كانون توجه قرار دارند. در ویدئوی بعدی، ما با یك ارتشی به نام «لوردس» ملاقات میكنیم كه پس از انجام وظیفه در عراق دچار اختلال استرس بعد از سانحه شده است.
به گفته این زن، با حضور در مكانی كه دیدن فردا را تضمین نمیكند، شما یاد میگیرید كه چگونه برای زندگی ارزش قائل شوید. او پس از بازگشت از عراق دیگر میتواند هر كاری را انجام دهد. نفر بعدی «یان» با سابقه 14 سال خدمت در نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریكا و حضور در ماموریتهای خطرناك فرامرزی، حال در 40 سالگی هنوز موهای خود را به سبك كلاسیك نیروی دریایی كوتاه میكند و مانند آن زمان یك كولهپشتی بر دوش دارد.
در ادامه، لورن، پس از ترك ارتش با معلولیتهای مختلف به خانه بازگشت اما در نهایت از یك سگ كمك گرفت. حالا او یك سازمان ارائهدهنده سگ دستیار به نام «Independence Paws» را اداره میكند. این داستانها الهامبخش و روحیهدهنده هستند اما فراتر از حد انتظار نمیروند و هیچگونه اغراقی در آنها دیده نمیشود. در حقیقت، این سازمانهای ارائهدهنده خدمات عمومی با لحن درست به سربازهای كهنهكار اجازه میدهند تا به جای كمك گرفتن از دیگران برای توصیف اشتباه اقداماتشان، ضمن تشریح جزئیات كامل مشكلات و پیروزیهای خود، با صداقت از هویت خود پرده بردارند.
به اعتقاد والمارت نور سبز در سرتاسر جهان نماد رفتن است كه به تمایل جانبازان برای انجام سریع یك اقدام بدون توجه به چالش پیش رو ادای احترام میكند. حداقل كمپین با نگاهی به این مخمصه، شاید به غیر نظامیان اجازه قدردانی از فداكاریهای مردان و زنان مبارز را بدهد.
البته والمارت همیشه صرفنظر از فعالیتهایش در معرض انتقادهای مختلف قرار دارد اما به اعتبار خود این شركت متعهد به استخدام 250 هزار نفر سرباز كهنهكار تا سال 2020 شده است. شركت فوق با استخدام 100 هزار نفر از آنها در ماه گذشته، عزم خود را برای پرداخت 20 میلیون دلار كمك مالی به منظور حمایت از سازمانهای ارائهدهنده آموزشهای شغلی، آموزشوپرورش و سایر خدمات به جانبازان جزم كرد.
منبع: www. adweek. com