آیا میدانستید سیر تاریخی صنعت از انقلاب صنعتی (تولید دستی به تولید انبوه) به دوره انقلاب کیفیت (تولید انبوه تا بهبود مستمر) و سپس به دوره جدیدی به نام دوره انقلاب مشتری وارد شده است؟ این دوره در تاریخ صنعت از دهه 90 میلادی شروع شده و از مشخصههای این دوره، رقابت بالای سازمانها برای افزایش سهم بازار با توجه به مشتریان تنوعطلب است.
در این دوره با توجه به افزایش توقعات مشتریان، تولیدکنندگان ملزم شدند محصولات خود را با هزینه کم، کیفیت بالا و تنوع زیاد تولید کنند. به معنای دیگر، تولیدکنندگان مجبور بودند توجه خود را از تولید صرف به یافتن راههایی برای جلب رضایت و حفظ مشتریان سابق خود معطوف کنند.
ورود رقبای خارجی و داخلی به بازارهای مختلف نشان داد با روشهای سنتی و روشهایی که در آن مخاطبان در حاشیه تصمیمسازی و تصمیمگیری قرار داشته باشند، نمیتوان در بازار کسبوکار پایدار بود. راهحل امروز و آینده بازار ایران، توانایی جذب مشتری از طریق افزایش ارزش برای مشتریان و ارتباط بلندمدت با مشتریان است و امکان این کار از طریق راهاندازی یک سیستم صحیح مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) میسر خواهد بود.