پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در نشست اتاق بازرگانان هند و ایران مطرح شد

تعرفه ترجیحی ایران و هند در آستانه اجرایی شدن

8 سال پیش ( 1395/2/26 )
پدیدآورنده : مینو گله  

مذاکرات هند و ایران برای ایجاد تعرفه ترجیحی میان دو کشور به روزهای آخر و اجرایی شدن این فرآیند می‌رسد؛ خبری که سهراب کومار، سفیر هند در اتاق تهران به بازرگانان دو کشور داد. این سومین سفر تجار هند به ایران در ماه گذشته است.

مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با اشاره به حجم 15میلیارد دلاری میان دو کشور، این رقم را قابل افزایش دانست و گفت: هند تا سال 2025 جزو چهار اقتصاد اول دنیا خواهد شد و ایران و هند در این مسیر ظرفیت‌های قابل توجهی برای تجارت و سرمایه‌گذاری دارند و نباید این فرصت را از دست بدهند. رئیس اتاق تهران گفت: هند در سال‌های گذشته همکاری‌های خوبی با کشور ما داشته که البته بیشتر در قالب فروش کالا بوده اما اگر قرار است ارتباطات مستحکمی ایجاد شود باید در زمینه سرمایه‌گذاری تلاش شود.

تعرفه ترجیحی ایران و هند در آستانه اجرایی شدن

مسعود خوانساری با اشاره به جایگاه آینده اقتصاد هند در جهان، ترانزیت را مهم‌ترین زمینه همکاری با این کشور دانست. به گفته او ایران مزیت بالایی برای ایجاد کریدور شمال – جنوب دارد و می‌تواند آسیای جنوب شرقی، اروپا و آسیای میانه را به هم متصل کند. خوانساری به تجار و سرمایه‌گذاران هندی پیشنهاد داد از ظرفیت بالای ایران برای سرمایه‌گذاری در حمل‌و‌نقل در این مسیر استفاده کنند. رئیس اتاق تهران گفت: هند در نساجی، نفت، پتروشیمی و کشاورزی تجربه‌های خوبی داشته و در ایران هم ظرفیت‌های زیاد برای سرمایه‌گذاری در این حوزه وجود دارد.

خوانساری با گلایه از مشکلات بانکی و برقرار نشدن این ارتباطات، درمورد بدهی 6/5 میلیارد دلاری هند با اشاره به گفته‌های سفیر این کشور، از مذاکرات پایانی این موضوع و حل آن در روزهای آینده خبر داد و توضیحات بیشتر را به سفیر این کشور، سهراب کومار واگذار کرد. کومار در توضیح این مسئله گفت: این بدهی به یورو از طریق یکی از بانک‌های ترکیه پرداخت خواهد شد. ما در انتظار فعال شدن حساب‌ها هستیم و شما هم باید بانکی در اروپا برای این انتقال معرفی کنید. کومار ایجاد تعرفه ترجیحی را میان دو کشور از مهم‌ترین اقدامت تاثیر‌گذار در رونق تجارت میان ایران و هند دانست و با اشاره به مذاکرات انجام شده درباره حضور هندی‌ها در چابهار گفت: عملیات تجهیز فاز اول این بندر به‌زودی کلید خواهد خورد و قرارداد ترانزیتی ایران، افغانستان و هند امضا خواهد شد.

او ایران را به دلیل منابع گازی‌اش گزینه‌ای جدی برای سرمایه‌گذاران کشورش دانست. کومار روند از سرگیری مراودات بانکی را زمان‌بر دانست و از بازرگانان دو کشور خواست آغاز مذاکرات و مراودات‌شان را قربانی این روند نکنند و همزمان با حل شدن مشکلات بانکی فعالیت و ارتباط‌شان را شروع کنند. این مقام سیاسی هند همچنین از تاسیس دفتر CII بزرگ‌ترین شرکت تجاری هند در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

دیلیپ پیرامال، رئیس اتاق بازرگانان هند دیگر سخنران این نشست که رهبری هیات هندی را بر عهده دارد، سفر یحیی آل اسحاق رئیس سابق اتاق تهران در سال 2014 را نقطه عطفی در روابط تجاری دو کشور دانست و با اشاره به بندرچابهار، این بندر را برای گسترش و توسعه همکاری‌های دو کشور مهم برشمرد. پیرامال گفت: ایران کانون تجارت در منطقه برای کشور ما است و با شکل‌گیری کریدور شمال- جنوب، هر دو کشور بازارهای زیادی برای توسعه دارند.

او از سفر نخست‌وزیر هند به ایران در رأس هیاتی عالی رتبه در هفته آینده خبر داد و این سفر را در اجرایی شدن برخی قراردادها و حل مشکلات تجاری میان دو کشور موثر دانست. به گفته پیرامال، اتاق بازرگانان هند که در سال 1907 تاسیس شده 2700 عضو، 220 اتحادیه و 250 هزار شرکت را در خود دارد. این اتاق 140 تفاهم‌نامه با اتاق‌ها و سازمان‌های مختلف امضا کرده و یک قرارداد نیز با ایران دارد.

به گزارش «فرصت امروز» صبح شنبه نشست روسای اتاق بازرگانان هند و اتاق بازرگانی ایران با حضور سفیر هند در ایران در اتاق تهران برگزار شد و پس از این نشست، شرکت‌هایی در زمینه‌های کشاورزی، نساجی، صنایع پلاستیک، مواد اولیه، تجارت و... از کشور هند با همتایان ایرانی‌شان در این روز گفت‌وگو و مذاکره کردند.

ارتباط با نویسنده : minoo.galeh@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/HhrjXKZO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه