سه شنبه, ۱۲ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Tue, 2 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
اگر بخش‌خصوصی کوتاهی می‌کند نمی‌توان حضور دولت را بدون چون و چرا پذیرفت

تعامل با بخش خصوصی

9 سال پیش ( 1393/8/20 )
پدیدآورنده : جمشید پژویان  

اندازه دولت یکی از مباحث اقتصاد بخش عمومی یا مالیه عمومی است که در سال‌های گذشته قبل از آنکه متاثر از مقوله کارایی باشد از مفاهیم دستوری یا مسائل سیاسی تاثیر پذیرفته است. 

در دوران شکوفایی کشورهای سوسیالیستی در کشورهای در حال توسعه و حتی کشورهای توسعه‌یافته اندازه دولت در جهت کنترل انحصارات، فراهم کردن کالاها و خدمات زیربنایی و تامین اجتماعی افزایش یافت. 

در جهت توجیه افزایش اندازه دولت اندیشمندان مختلفی نظریاتی را عنوان کردند که در‌واقع هیچ‌یک از دلایل مطرح‌شده در این دیدگاه‌ها پایه‌های قوی اقتصادی ندارند. 

با توجه به رشد فعالیت‌های اقتصادی دولت و گسترش فعالیت‌ها در تولید و عرضه کالاها و خدماتی که بخش‌خصوصی نیز داوطلب انجام آن بوده و هست، این سوال مطرح شد که آیا دولت کارایی لازم را در انجام امور اقتصادی دارد یا خیر؟ 

بررسی و تجزیه و تحلیل سوال فوق به دو بخش تقسیم می‌شود، یا به عبارت بهتر سوال فوق را می‌توان به‌صورت دو سوال مجزا طرح کرد. اول این سوال مطرح است که آیا دولت هزینه‌های خودکارایی لازم و قابل مقایسه با بخش‌خصوصی را دارد؟ سوال دوم متوجه جمع‌آوری درآمد لازم برای انجام هزینه‌های دولت است. 

یکی از اصول اولیه اقتصاد بخش‌ عمومی که توجیه‌کننده حضور و رقابت دولت در سیستم اقتصادی است، عدم ‌کارایی دولت در سیستم اقتصادی یا ناتوانی بخش‌خصوصی در انجام فعالیت‌های اقتصادی است. در نتیجه اگر بخش‌خصوصی به‌صورت کارآمد فعالیت کند لزوم و توجیه اقتصادی برای فعالیت دولت وجود ندارد. 

تنها زمانی فعالیت اقتصادی دولت می‌تواند جایگزین فعالیت بخش‌خصوصی باشد که دولت مناسب‌تر و بهتر از بخش‌خصوصی منابع را به تولیدات اختصاص دهد. در نتیجه اگر جواب سوال فوق خیر باشد، یعنی اگر دولت به‌صورت ساختاری در تخصیص موثر منابع کوتاهی کند، نمی‌توان در هر زمانی که بخش‌خصوصی کوتاهی می‌کند حضور دولت را بدون چون و چرا پذیرفت. 

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/x5wRUG9H
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه