یک پروسه تضمین کیفیت تا وقتی که به درستی و از روش منطقی دنبال نشود، موفق نخواهد بود. فارغ از روشی که هر فرد انتخاب میکند، باید قواعد و قوانین خاصی برای برآورد تلاشها و هماهنگی مجموعه وجود داشته باشد.
به گزارش پول نیوز، فاکتورهای بسیاری در عدم موفقیت یک پروژه کاری خاص دخیل هستند، از محدودیت زمانی گرفته تا توقعات بیمورد و بیدقتیهای اعضا. اما در این میان یکی از مهمترین عواملی که میتواند به موفقیت کسبوکار شما کمک کند، پروسه تضمین کیفیت است.
تضمین کیفیت به معنای نظارت و ارزیابی برنامهریزی شده زوایای متفاوت یک پروژه است که احتمال رعایت استانداردهای کیفیت را به حداکثر میرساند. اما برای آنکه بتوان به این امر مهم دست پیدا کرد لازم است از اصولی پیروی شود که در ادامه مطلب به ارائه چند مورد از ارزشمندترین آنها خواهیم پرداخت.
برنامهریزی
برنامهریزی مهمترین فاکتور برای دستیابی به تضمین کیفیتی موفق است. برنامهریزی به معنای شناخت درست موضوع و سپس ارائه استراتژی مشخص برای حصول نتیجه خواهد بود. اما برای آنکه بتوان مسیر صحیحی را طراحی کرد نیاز به شناخت عمیق مواردی همچون موانع، انتظارات، اهداف و ابزار لازم خواهید داشت.
ارتباطات
ارتباطات را میتوان یکی از اساسیترین کلیدهایی دانست که درهای تضمین کیفیتی قدرتمند را به راحتی میگشاید. بهعنوان مدیر یک مجموعه باید قادر به برقراری و حفظ ارتباطاتی مفید بهویژه با مشتریها باشید. برای تیم کاری نیز به همین ترتیب خواهد بود. چنانچه تیم شما از مهارت کافی در این زمینه برخوردار نباشد یا به نیازهای مشتری به موقع پاسخ ندهد، نتایج مثبتی به دنبال نخواهد داشت و باید به فکر تیم جدیدی باشید.
مهارت
با وجود اهمیت دو مورد بالا، چنانچه هر یک از افراد دخیل در روند اداره و فعالیتهای دیگر کسبوکار شما مهارت کافی در زمینه مورد نیاز را نداشته باشند، فرقی نمیکند برنامهریزی شما تا چه اندازه قوی باشد چرا که جواب نخواهد داد. علاوه بر این داشتن یک مهارت به تنهایی در دنیایی که امروزه در آن زندگی میکنیم، کافی نیست.
ابزار
برنامه زمانی پروژه مورد نظر شما باید با بهرهگیری از ابزارهای مورد نیاز قابل دستیابی باشد. در نتیجه باید قادر به انتخاب و تامین درست این ابزارها باشید.
پروسه
یک پروسه تضمین کیفیت تا وقتی که به درستی و از روش منطقی دنبال نشود، موفق نخواهد بود. فارغ از روشی که هر فرد انتخاب میکند، باید قواعد و قوانین خاصی برای برآورد تلاشها و هماهنگی مجموعه وجود داشته باشد.
مدیریت
مدیریت پروژه به راستی یکی از دشوارترین کارها در پروسه تضمین کیفیت خواهد بود. مدیر نه تنها در جهت حفظ هماهنگی و همکاری با اعضای تیمش مسئول است، بلکه باید این فاکتورها را با مشتری نیز رعایت کند. مهارت مدیریت به یکباره کسب نمیشود، نیازمند تجربه و تلاش مداوم است.
کار تیمی
در چنین وضعیتی و برای دستیابی به تضمین کیفیتی موفق، تلاش هر کدام از اعضا به تنهایی جوابگو نیست بلکه باید روحیه کار گروهی و همکاری بین اعضا حفظ شود. همانگونه که مدیر باید محیطی پویا و مناسب را برای تحقق این هدف ایجاد کند، هر کدام از اعضا نیز در برابر موفقیت یا شکست مجموعه مسئول خواهند بود.
مشتری
اغلب مشتریها علاقهمند هستند چیزی بیش از آنچه برایش هزینه کردهاند به دست بیاورند. برای این مسئله با توجه به شرایط کسبوکارتان میتوانید امتیازاتی کوچک اما در عین حال جالب به مشتری ارائه کنید.