تصویر یک برند مهمترین چیزی است که بیشتر استراتژیهای بازاریابی نیز معطوف به آن است. در حقیقت هدف بازاریابی آفریدن تصویری از برند است تا مردم را جذب کند. برقراری ارتباط مناسب با مشتری و ایجاد تصویری مطلوب در ذهن مشتری از عواملی است که در ایجاد تصویر برندی موفق حائز اهمیت است. تصویر مناسب از یک برند باعث افزایش اعتماد به محصولات و خدمات میشود و از طرفی میزان رضایت مشتریان و سطح وفاداری آنان نیز افزایش پیدا میکند. تصویر یک برند در واقع ترکیبی از تمام ویژگیهایی است که مصرفکنندگان آنها را درک میکنند مانند کیفیت، قیمت، تنوع و... . آنچه ارزش یک برند را کم و زیاد میکند در واقع تصویر یک برند در اذهان است که تا چه اندازه مثبت یا منفی است. توجه به نکتههای زیر میتواند در ایجاد تصویر برند موفق، مهم باشد:
توجه به لوگوی برند
بسیاری از لوگوها زمانی طراحی شدهاند که تنها نکته بسیار مهم ایجاد طرحی بود که رنگبندی خوبی در زمان چاپ داشته باشد و طرح چاپ شده مانند یک عکس فقط زیبا باشد، بدون توجه به اینکه ماهیت داشتن لوگو چیست. اگر شما نیز دارای کسبوکاری هستید که لوگوی خود را در آن زمان و با چنین ساختاری طراحی کردهاید، پس بهتر است به فکر تغییر طرح خود باشید تا معجزه داشتن لوگوی خوب و برندی مشهور را تجربه کنید.
چگونه میتوانیم طرحی مناسب برای برند خود پیدا کنیم؟
آنچه مهم است این که بدانید شما میخواهید چه چیزی را به مشتریان خود نشان دهید یا به عبارتی دیگر دوست دارید برند شما چه پیامی را به مخاطبانتان انتقال دهد. هرآنچه در یک طرح وجود دارد اعم از سبک نوشتار کلمات، رنگها، تصاویر به کار رفته و متن نوشته شده میتواند بیانکننده پیام شما باشد. همچنین شما به برندی احتیاج دارید که بتواند برای مخاطبان جالب و جذاب باشد. در نظر داشته باشید که اگر شما درصدد تغییر طرح برند خود هستید، برندتان باید بتواند بهصورت یکپارچه و جامع علاوه بر حفظ ارزشهای قدیمی، به دنبال طرح ارزشهای جدید و نوین نیز باشد. انتخاب زمان و مکان مناسب و چگونگی ایجاد جایگاه برای برند جدید بسیار حیاتی است. در نتیجه کمی منعطف کردن برنامهها میتواند برای شما مفید واقع شود. رسانههای جدید موقعیتها و فرصتهای خوبی در اختیار شما قرار میدهند تا بتوانید برند خود را معرفی کنید.
جمعآوری نظرات مختلف
فقط با توجه به نظرات خود تصمیمگیری نکنید. با دیگران صحبت و مشورت کنید و نظرات آنها را نیز جویا شوید. میتوانید از مشتریان و کارمندان خود شروع کنید و در نهایت از افراد بیطرف نسبت به کسبوکارتان نیز سوال بپرسید. پرسش از دیگران و جمعبندی نظرات متفاوت میتواند ابعاد جدیدی را به شما نشان دهد.
از متفاوت بودن با بقیه نهراسید
منحصر به فرد بودن اغلب باعث مرکز توجه بودن نیز میشود. پس به افکارتان اجازه دهید خلاقانه پیش بروند و از متفاوت بودن با بقیه هراس نداشته باشید. به دنبال تصویر و طرحی خلاقانه باشید که شما را در میان رقبا متمایز کند. البته فراموش نکنید که اثر بخشی کارهایی که انجام میدهید نباید برای کوتاهمدت باشد که پس از مدتی نیاز به تغییر آن داشته باشید. به عبارتی به دنبال متمایز بودن و کسب سود کوتاهمدت نباشید. برنامه ریزیهای شما باید به دنبال کسب منفعت بلندمدت باشد. افراد مختلف به روشهای مختلفی ممکن است با شما آشنا شوند. از طریق رسانهها، انتشارات، شبکههای مختلف، اینترنت، موبایل یا هر روش دیگری؛ پس مطمئن شوید که هویت شما و نماد و پیام شما در هر صورتی به درستی منتقل میشود.
روشهای قدیمی را فراموش کنید، روشهای جدید را به کار ببرید
واقع بین باشید و قبول کنید که اگر به دنبال پیشرفت هستید باید با گذشت زمان، شما نیز در روند کارهای خود تفاوت ایجاد کنید. همواره منابع محدود و نامحدود خود را در نظر بگیرید و در صورتی که در روند کارتان هدر رفتن منابع را مشاهده میکنید، بیشک نیاز به تغییر دارید. در غیراین صورت برند شما با گذشت زمان دستخوش مشکلاتی خواهد شد. هیچ سرمایهای ارزشمندتر از یک نام قدرتمند و معتبر برای سازمانها وجود ندارد. یک نام شناخته شده و تصویری مثبت در ذهن مشتری فرآیند تصمیمگیری او را در هنگام خرید سادهتر میکند و آنچه حاصل میشود، وفاداری مشتریان و در نهایت موفقیت یک کسبوکار است.
ارتباط با نویسنده: www.Brandabout.ir