شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت برای بالابردن تولید در میانه بحران قیمت پایین این ماده خبر بدی برای شرکت‌های مستقل نفتی است: اگر اوپک قیمت را پایین نیاورد، آنها باید این کار را بکنند.شرکت‌های بزرگ و کوچک نفتی در یک سال و نیم گذشته که قیمت‌های نفت تا 60 درصد پایین آمده با مشکلات زیادی حتی برای بقا مواجه بوده‌اند.در دوره‌های قبلی کاهش شدید قیمت نفت، اوپک معمولا برای اینکه قیمت‌ها را بالا ببرد تولید خود را کاهش می‌داد اما در یک سال اخیر این سازمان تاکتیک‌هایش را تغییر داده است.

اوپک تولید خود را نه‌تنها حفظ که حالا افزایش می‌دهد تا سهم خود را از بازار بگیرد. تغییر استراتژی در اوپک تجربه دردناکی برای صنعت نفت بوده است. قیمت‌ها به این خاطر از زمان بحران اقتصادی به بعد به پایین‌ترین حد خود رسیده‌اند. این کاهش قیمت تعادل را به هم زده است و در نهایت هم کشورهای غیراوپک را مجبور خواهد کرد که تولید خود را پایین بیاورند. و حالا با تصمیم اوپک برای حفظ استراتژی‌اش، درد ناشی از پایین آمدن قیمت‌ها به این زودی‌ها برطرف نخواهد شد.

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت بعد از اعلام اوپک2.7 درصد کاهش پیدا کرد و به کمتر از 39.96 دلار رسید. قیمت نفت خام برنت هم با یک و نیم درصد کاهش به 43.18درصد رسید. جیسون گامل تحلیلگر شرکت جفریس می‌گوید: «اینکه اوپک تولیدش را پایین نمی‌آورد فشار بیشتری روی قیمت نفت وارد خواهد کرد.» در نهایت فشار روی شرکت‌ها باعث می‌شود که آنها برای جبران کسری تولید، سرمایه‌گذاری بیشتری بکنند. گامل می‌گوید: «اینطور نیست که آنها تولید فعلی‌شان را تعطیل کنند.»

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است که تولید کشورهای خارج از اوپک در سال آینده روزی 600 هزار بشکه سقوط خواهد کرد در حالی که درخواست برای نفت اوپک از 29.7 ملیون بشکه در روز در سال جاری، به 31.3 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. در میان آنهایی که بیشترین صدمه را خواهند دید شرکت‌های کوچک هستند. امسال بیشتر از 10 شرکت نفتی در آمریکای شمالی اعلام ورشکستگی کرده‌اند و ماشین‌های حفار بیشتری در آمریکا از کار افتاده‌اند.

حتی شرکت‌های بزرگی مانند اکسون‌موبیل، رویال داچ‌شل و شورون هم اثرات قیمت‌های پایین را حس کرده‌اند و برای مقابله با این شرایط، میلیاردها دلار در پروژه‌هایی که دارند صرفه‌جویی کرده‌اند و ده‌ها پروژه خود را به تعویق انداخته‌اند.تا همین‌جا شورون و شرکت فرانسوی توتال اعتراف کرده‌اند که کاهش قیمت نفت برای آنها به این معناست که باید تولید نفت خود را در سال آینده کاهش بدهند.

توتال تا همین‌جا 200 هزار بشکه از هدف تولید خود در سال 2017 کاهش داده است. هم به خاطر تعویق در پروژه‌ها و هم به خاطر کاهش سرمایه‌گذاری. شورون هم هدف تولید خود در سال 2017 را بین 100 تا 200 هزار بشکه در روز کاهش داده است. تولید اوپک در مقابل در یک سال اخیر افزایش یافته است و با توجه به بازگشت ایران به بازارها در سال 2016 حتی بیشتر هم خواهد شد. اما شرایط همیشه این طور نمی‌ماند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/h0XFfP6W
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه