تکنولوژی خودروهای خودران شرکت تسلا به رانندگان این امکان را میدهد تا بدون لمس فرمان اتومبیل خود به مقصد برسند.
با استفاده از این تکنولوژی رانندگان حتی نیاز ندارند با دست زدن به فرمان خودرو نشان دهند که هنوز روی صندلی حضور دارند. به عقیده بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودروسازی، این تکنولوژی هیجانانگیز تا به امروز پیشرفتهترین تکنولوژی است که در صنعت خودروسازی از آن استفاده شده است.
این در حالی است که بخش قابل توجهی از تحلیلگران و کارشناسان صنعت خودرو بر این باورند که هیجانانگیز و پیشرفته بودن این تکنولوژی لزوما به معنای تضمین موفقیت تسلا در بازار نیست.
در حالی که تسلا اعلام کرده که تکنولوژی به کار رفته در خودروهای خودران این شرکت ترکیبی از دو تکنولوژی جهت سادهسازی رانندگی است، برخی از کارشناسان صنعت خودروسازی نظیر «Mark Fields» مدیر اجرایی شرکت خودروسازی فورد معتقدند برای عملی شدن ایده خودروهای خودران به ترکیبی از سه تکنولوژی نیاز است، درحالیکه تسلا هنوز یک گام عقبتر از این مرحله قرار دارد.
مدیر اجرایی فورد در رابطه با تجربه رانندگی خود با خودروی خودران تسلا اظهار داشت: «ماه گذشته یکی از خودروهای تسلا را آزمایش کردم و درحالی که بدون لمس فرمان یا پدال و دنده خودرو روی صندلی راننده نشسته بودم، میتوانستم در بزرگراه به مسیر ادامه دهم.» وی ادامه داد: «آن دسته از خودروهای تسلا که از این تکنولوژی استفاده میکنند میتوانند تا زمانیکه مشکلی ایجاد نشده و مانعی بر سر راهشان ایجاد نشده به مسیر خود ادامه داده و با سرعت مطمئنه حرکت کنند، اما مشکل ممکن است جایی اتفاق بیفتد که مانعی بر سر راه خودرو ایجاد شود.»
در این زمینه «Trent Victor» مدیر بخش اجتناب از تصادف شرکت ولوو معتقد است: «هنگامی که سوار خودروی خودران تسلا میشوید این حس را در شما ایجاد میکند که ماشین کاری بیش از آنچه میبینید انجام میدهد.»
این مهندس شاغل در شرکت خودروسازی ولوو ادامه داد: «به بیان دیگر به نظر میرسد که سیستم رانندگی خودکار تسلا چیزی بیش از آن است که نشان میدهد.» به عقیده فعالان حوزه خودرو، اگرچه تسلا ادعا میکند که خودروهای خودران این شرکت نیمه مستقل هستند اما به نظر میرسد این خودروها کاملاً مستقل عمل میکنند.
مدیر بخش اجتناب از تصادفات شرکت ولوو میگوید: «استفاده از خودروهای خودران خصوصاً زمانیکه دخالت راننده در فرآیند حرکت خودرو در یک لحظه ضروری میشود، از ریسک بالایی برخوردار شده و از امنیت کافی بهرمند نیست، چرا که هنگام تردد با خودروهای خودران، راننده که از کنترل خودروی خود خلاص شده به کار دیگری نظیر چک کردن ایمیلهای خود یا وبگردی مشغول شده و نمیتوان انتظار داشت در کوتاهترین زمان ممکن و هنگام بروز خطر کنترل خودرو را در دست بگیرد.»
اظهارات اخیر مهندسان ولوو در رابطه با تکنولوژی خودروهای خودران نیمه مستقل تسلا در حالی صورت میپذیرد که این خودروساز سوئدی قصد دارد تا سال آینده از خودروهای خودران کاملاً مستقل خود رونمایی کند. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی ولوو، خودروهای خودران این شرکت در شرایطی وارد فرآیند آزمایش عملی میشوند که این خودروها نهتنها در شرایط عادی به حرکت خود در بزرگراه ادامه میدهند، بلکه در صورت بروز خطر نیز بدون نیاز به دخالت راننده میتوانند به حرکت خود ادامه دهند. این به معنای آن است که راننده اصلاً نیازی به دخالت در فرآیند حرکت خودرو نداشته و خودرو در صورت بروز مشکل ناگهانی به آرامی در کنار جاده توقف خواهد کرد.
با وجود رقابت شدید میان خودروسازان بینالمللی برای تولید خودروهای خودران نیمه مستقل و مستقل، در نهایت ممکن است سرنوشت این تکنولوژی به خریداران یا خودروسازان وابسته نباشد، بلکه این قانونگذاران هستند که با توجه به نحوه عملکرد این خودروها تلاش خود را برای حصول اطمینان از امنیت آنها هنگام تردد در جادهها و خیابانها خواهند کرد و از این حیث میتوانند بر سرنوشت خودروهای خودران اثرگذار باشند.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای خودران به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.