پنجشنبه, ۱۴ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 4 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ترکیه در شوک و عزا

8 سال پیش ( 1395/4/10 )
 

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، در حمله مهاجمان انتحاری به فرودگاه آتاتورک استانبول، تا عصر دیروز، ۴۱ نفر کشته و ۲۳۹ نفر دیگر زخمی شدند. نام یک ایرانی در میان کشته‌شدگان اعلام شده است و پنج نفر از مصدومان این حمله هم ایرانی هستند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ترکیه گزارش داد، ظاهراً سه مهاجم در این حمله دست داشتند و به گزارش منابع خبری ترکیه، انفجارها و تیراندازی در ترمینال ورودی پروازهای بین‌المللی رخ داد.

به گفته وزیر دادگستری ترکیه، یکی از مهاجمان با کلاشنیکف به روی مردم آتش گشود. گزارش شده ماموران امنیتی قصد داشتند با مهاجمان برخورد کنند که آنها بمب‌های همراه خود را منفجر کردند.

برخی منابع محلی ترکیه نیز عنوان کرده‌اند که دو نفر اقدام به پرتاب نارنجک به محوطه فرودگاه کردند.

ترکیه در شوک و عزا

پروازها نیز به مقصد و از مبدا این فرودگاه پس از حمله معلق شد اما بعد از ظهر دیروز فرودگاه تحت تدابیر شدید امنیتی فعالیت خود را از سر گرفت.

فرودگاه آتاتورک همواره یک هدف آسیب‌پذیر به حساب می‌آمد. هرچند دستگاه‌های اشعه ایکس در ورودی ترمینال وجود دارد اما ایست‌های بازرسی برای اتومبیل‌ها محدود است.

براساس گزارش رسانه‌ها، بمب‌گذاری اخیر این کشور به جدایی‌طلبان کرد یا گروه داعش نسبت داده شده است.

شبکه خبری فرانس ۲۴ هم خبر داده است که تعداد مهاجمان در حمله به فرودگاه استانبول هفت تن بوده که از این میان، سه تن آنها کشته شده‌اند، یک نفر دستگیر شده و پلیس هم‌اکنون به دنبال دستگیری سه نفر دیگر است. شبکه خبری یورونیوز نیز از دستگیری چهار تن در همین رابطه خبر داده است.

براساس اعلام استاندار استانبول، در این حمله ۴۱ نفر کشته و ۲۳۹ نفر زخمی شدند که ۱۰۹ نفر از آنها بیمارستان را ترک کرده‌اند. در میان کشته‌ها ۱۳ نفر خارجی از عربستان (۵ نفر)، عراق (۲ نفر)، اردن (یک نفر)، تونس (یک نفر)، اوکراین (یک نفر)، ازبکستان (یک نفر)، ترکمنستان (یک نفر) و ایران (یک نفر) بودند.

از سوی دیگر، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه حمله اخیر را محکوم کرد و با انتشار بیانیه‌ای مبارزه بین‌المللی مشترک علیه تروریسم را خواستار شد. اردوغان اعلام کرد: ما این‌گونه حملات را نمی‌بخشیم و بی‌وقفه و تا پایان به نبرد علیه تروریست‌ها ادامه می‌دهیم.

همچنین دولت آنکارا در پی وقوع این رویداد و کشته و زخمی شدن شمار زیادی از شهروندان، یک روز عزای عمومی در ترکیه اعلام کرد.

گرچه هنوز هیچ گروهی مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده نگرفته است، اما طبق گزارش یورونیوز، اردوغان انگشت اتهام را به سوی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) نشانه رفته اما نخست‌وزیر ترکیه، داعش را مسئول معرفی کرده است.

در همین حال بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه پس از کنترل نیروهای امنیتی بر اوضاع در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک، در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: ادله و شواهد موجود نشان از آن دارد که داعش پشت این حمله است.

نخست‌وزیر ترکیه گفت: سه عامل انتحاری بعد از ورود به فرودگاه ابتدا به سمت مسافران آتش گشودند و سپس خود را در اماکن پرازدحام فرودگاه منفجر کردند که این امر باعث افزایش شمار قربانیان حمله شده است.

ییلدیریم به هویت عاملان انتحاری این حمله هیچ اشاره‌ای نکرد و تنها گفت آنها با یک تاکسی خود را به فرودگاه رسانده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه گفت که فعالیت فرودگاه از ساعت ۳ صبح به وقت محلی از سر گرفته شده است و تحقیقات درباره جزییات کامل حمله که به‌زودی در اختیار افکار عمومی قرار خواهد گرفت، ادامه دارد.

همزمان‌ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد این حمله را محکوم کرد. سخنگوی‌ بان کی مون گفت: دبیرکل عمیق‌ترین مراتب همدردی خود را با خانواده‌های قربانیان و دولت و مردم ترکیه ابراز می‌کند و آرزوی بهبودی سریع زخمی‌ها را دارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم این حمله را «اقدامی از سر ناامیدی در مواجهه با یک شکست» نامید. کری گفت: یک سال بیشتر از زمانی‌که داعش حمله سراسری خود را آغاز کرده می‌گذرد، اما ائتلاف ما همچنان سرسختانه در تمامی جبهه‌ها به پیش می‌رود.

وی خطاب به داعش گفت: شما می‌توانید در فرودگاه‌ها بمب بگذارید، می‌توانید خودتان را منفجر کنید، این یک تراژدی است اما این یک اقدام از سر ناامیدی است، چرا که می‌دانید شکست خورده‌اید. از آنجایی که می‌دانید عمرتان به سر آمده سعی دارید به دیگران آسیب بزنید.

بی.بی.سی گزارش داد که چارلز میشل، نخست‌وزیر بلژیک که پایتخت آن در ماه مارس هدف حمله قرار گرفت، از داخل جلسه سران اتحادیه اروپا در بروکسل در توییتر نوشت: فکرمان پیش قربانیان حملات فرودگاه استانبول است. ما این اعمال بی‌رحمانه خشن را محکوم می‌کنیم.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با محکوم کردن این حادثه گفت: می‌خواهم اعلام کنم که با تمام مردم ترکیه در مبارزه با ترور همصدا هستیم و از یکدیگر حمایت می‌کنیم.

نخست‌وزیران ایتالیا، فرانسه و وزیر خارجه انگلیس نیز در پیام‌هایی این واقعه را تسلیت گفتند.

کیتی پیری، گزارشگر امور ترکیه در پارلمان اروپا نیز در پیامی نوشت: از حادثه وحشتناک استانبول در شوک به سر می‌بریم. هیچ سخنی برای التیام این گونه حوادث ظالمانه وجود ندارد. تنها اعلام می‌کنیم در کنار مردم ترکیه هستیم.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو این حملات را به‌عنوان حملاتی وحشتناک محکوم کرده و در بیانیه‌ای گفت: ما با خانواده‌های قربانیان، زخمی‌ها و مردم ترکیه همدرد هستیم. هیچ توجیهی برای تروریسم وجود ندارد و کشورهای همپیمان در ناتو با ترکیه همبستگی داشته و در عزم خود برای مبارزه با تروریسم در همه اشکال آن متحد هستند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هم در تماسی مهم با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه صحبت و این حمله را محکوم کرد. بعد از ارسال نامه معذرت‌خواهی اردوغان به پوتین، این نخستین تماس دو رئیس‌جمهور به شمار می‌رود. براساس گزارش‌ها قرار است این دو با یکدیگر ملاقات کنند. بعد از سقوط یک بمب‌افکن متعلق به روسیه توسط جنگنده ترکیه، روابط دو کشور به سردی گرایید و روسیه، ترکیه را تحریم کرد. با این حال اردوغان در نامه‌ای بابت این حادثه معذرت‌خواهی کرد.

فرودگاه آتاتورک سال قبل با پیشی گرفتن از فرودگاه فرانکفورت پس از هیترو لندن و شارل دوگل پاریس پرترددترین فرودگاه اروپا شناخته شد. سال ۲۰۱۵ بیش از ۶۱ میلیون مسافر از این فرودگاه گذر کردند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/8hfbSTFv
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه