پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

پیروزی دونالد ترامپ بر هیلاری كلینتون این سوال جدی را مطرح كرد كه آیا او به وعده اش درباره پاره كردن برنامه جامع اقدام مشترك  (برجام) عمل خواهد كرد یا نه.

اینكه آیا او واقعاً این كار را خواهد كرد در این مرحله از فعالیت جدید او به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریكا مشخص نیست. این احتمال قوی وجود دارد كه وقتی او به اداره جدیدش یعنی كاخ سفید برود، برای خدشه وارد نكردن به روابط آمریكا با دیگر كشورهای امضا كننده این توافق، نسبت به آن نرمش نشان بدهد.

با این حال همانطور كه هواداران و اطرافیان تندروی ترامپ می خواهند این توافق نامه لغو شود، افراد تندرویی هم در ایران هستند كه چنین آرزو و درخواستی دارند. برای نمونه روزنامه جوان با اشاره به تمدید قانون تحریم های آیسا مدعی شده است حالا كه آمریكا در دولت باراك اوباما چنین كاری كرده، مشخص نیست در دولت ترامپ چه تصمیماتی گرفته خواهد شد.

تا حالا حسن روحانی رئیس جمهور و محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران و همینطور اعضای ائتلاف میانه روهای پارلمان ایران از برجام دفاع كرده اند. این گروه از سیاسیون در ایران رفتارهای سنجیده و حساب شده ای در قبال دولت آمریكا داشته اند، اما در مقابل تندروها حملات شدیدی به برجام داشته اند.

این رفتارها نشان می دهد كه واقعیت های سیاسی و اقتصادی فراتر از صحبت ها و رفتارهای عجولانه و بدون منطق است. آن طور كه جیكوب لیو وزیر خزانه داری آمریكا در سال 2015 تخمین زده بود، اقتصاد ایران به واسطه تحریم ها 15 تا 20 درصد كوچك تر از چیزی است كه اگر تحریم ها نبودند ثبت می شد.

این درست است كه آقای ترامپ حق قانونی و حمایت سیاسی كافی برای اعمال تحریم های یك جانبه علیه ایران را دارد، با این حال گرفتن چنین تصمیمی پیامدهایی برای دولت جدید آمریكا خواهد داشت. چنین كاری به روابط خارجی آمریكا و همین طور اعتبار بین المللی این كشور صدمه وارد خواهد كرد و این احتمال را هم تقویت خواهد كرد كه ایران به صورت یكجانبه از توافق كنار بكشد.

فراتر از اینها، برجام یك توافق چندجانبه است و كشورهای 1+5  (چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان) تأیید كرده اند كه حتی اگر آقای ترامپ بخواهد تحریم ها را برگرداند آنها از او پیروی نخواهند كرد.

چیزی كه مشخص است این است كه آمریكا دستكم بین 3 تا 12 ماه آینده به برجام متعهد خواهد ماند. نه تنها لغو برجام آمریكا را از منظر بین المللی در وضعیت نامناسبی قرار خواهد داد كه مشاوران آقای ترامپ تأیید كرده اند كه ایران اولویت اصلی آنها در شروع كار دولت جدیدشان نیست. علاوه بر آن، موضع اروپا حمایت قوی از این توافق نامه است و نتیجه آن این است كه تجار اروپایی شرایط مناسب تر و بهتری برای ورود به بازار ایران دارند.

برچسب ها : فرصت آزاد کیوسک
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CrPtAuqK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه