رئیس سازمان توسعه تجارت در همایش تجاری سازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل بین المللی، متولیان ترانزیت را در کشور متعدد خواند و بر تمرکز نهادهای مختلف در حوزه ترانزیت تاکید کرد. مجتبی خسروتاج تدوین هرچه سریع تر سند راهبردی را یادآور شد و با اشاره به اهداف تعیین شده در خصوص صادرات غیر نفتی در برنامه ششم گفت: پیش بینی برنامه ششم این است که در این زمان صادرات غیرنفتی به 130میلیارد دلار برسد که از این رقم 30میلیارد دلار درحوزه خدمات در بخش های آی تی، فنی مهندسی، گردشگری و ترانزیت تعریف شده است.
این مقام ارشد سازمان توسعه تجارت توضیح داد: در سه بخش اول برنامه هایی به ما پیشنهاد شده و آمارهای نسبتا مشخصی وجود دارد، اما متاسفانه در ترانزیت هیچ گونه اطلاعات و آمارهایی در دست نیست. خسروتاج گفت: تا به حال هیچ اقدامی در زمینه نشان سازی در این حوزه انجام نشده در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا خطوط ترانزیتی متعددی برند شده اند.
او ترانزیت را محدود به مباحث هوایی، ریلی و جاده ای ندانست و کشور را دارای ظرفیت های بیشتر در این حوزه عنوان کرد. او گفت: ظرفیت ترانزیتی سوخت در کشور ما بالاست، اما هم اکنون در مسیرهای انگشت شماری این کار انجام می شود در حالی که می توان در آینده ای نزدیک برای این نوع ترانزیت به عراق و افغانستان هم برنامه ریزی کرد. او جابه جایی مسافر از کشورهای شرقی به عراق و ترکیه را از دیگر ظرفیت های ترانزیتی کشور خواند و گفت: ما هیچ آماری نداریم و اصلا نمی دانیم آیا در کشورهای همسایه تبلیغاتی توسط ایران برای استفاده از این ظرفیت ترانزیتی می شود یا نه، در حالی که ایران می تواند از ظرفیت ترانزیتی اش برای سفر شیعیان کشورهای شرق ایران، به عراق و دیگر کشورهای همسایه بهره برداری کند.
خسروتاج ابعاد ترانزیت را به خارج از مرزها محدود نکرد و بر ترانزیت داخلی در برخی مکان ها مانند فرودگاه های بین المللی تاکید کرد. او با انتقاد از اقتصاد متکی بر نفت، عدم توجه به ترانزیت را زاییده این نوع نگاه در اقتصاد کشور دانست و گفت: این رویکرد نه تنها در دولت که در بخش خصوصی هم تاثیراتش را گذاشته و باعث شده نوآوری و خلاقیت ایجاد نشود و کارآفرینی در کشور ما شکل نگیرد یا کاملا متفاوت از دیگر کشورها باشد.
رئیس سازمان توسعه تجارت شناسایی ابعاد متعدد ترانزیت را پیش از تدوین برنامه راهبردی ضروری دانست و گفت: می توانیم تشکیل کمیته ای در شورای عالی صادرات را پیشنهاد بدهیم. همچنین باید بدانیم در حالی که مراحل پیوستن به wto را طی می کنیم چه پیش بینی هایی برای سهم ترانزیت پس از پیوستن به سازمان جهانی تجارت داریم.
مرتضی بانک، معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری دیگر مهمان این همایش اقتصاد دولتی را از بزرگ ترین عوامل عدم تحرک و تحول در تمامی حوزه ها دانست و با اشاره به اینکه دولت در تلاش برای تغییر این الگوی اقتصادی است، تغییر آن را با مشارکت عمومی امکان پذیر دانست. او لازمه این تغییر را تغییر فرهنگ اجتماعی عنوان کرد و در توضیحات بیشتر گفت: فرهنگ نگاه به سرمایه، سرمایه گذار و کارآفرین باید در جامعه ما تغییر کند. او گفت: به سرمایه و کارآفرین باید به عنوان یک ارزش نگاه کرد و نه ضد ارزش، این نوع نگاه است که می تواند سمت و سوی اقتصاد ما را تغییر دهد.
به گزارش «فرصت امروز»، همایش تجاری سازی خدمات ترانزیت و حمل و نقل بین المللی روز گذشته با حضور مسئولانی از وزارت راه و شهرسازی، دبیرخانه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان توسعه تجارت، راه آهن، بنادر و کشتیرانی در سازمان توسعه تجارت برگزار شد و نمایندگان این نهادها به معرفی ظرفیت ها، توانمندی ها و چالش های این حوزه پرداختند.