پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تداوم صعود بازار

8 سال پیش ( 1394/11/18 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بازار سرمایه در جلسه معاملاتی گذشته با افزایش شاخص کل به کار خود پایان داد. با گشایش بازار، شاخص کل در جهت صعودی قرار گرفته و پس از گذشت یک ساعت، شاخص کل افزایش ارتفاع بیش از 500 واحدی را به ثبت رسانید. پس از آن شاخص در روندی نوسانی قرار گرفت و با کاهشی چند واحدی به کار خود پایان داد. نکته قابل توجه معاملات در روز گذشته و به‌صورت عمومی در این روزهای بازار، هیجان شدید خرید در ابتدای جلسات کاری و فروکش کردن بارز این تب در میانه‌های بازار است. این رفتار همواره می‌تواند به‌عنوان یک تهدید جدی برای بازار باقی مانده و احتمال دچار شدن بازار به شکنندگی را افزایش دهد.

شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در پایان جلسه کاری پیشین با 419.63 واحد رشد به رقم 74103.6 واحد رسید. ارزش معاملات این جلسه بازار در حدود 374‌میلیارد تومان بود که علیرغم افزایش نسبت به جلسه قبل نسبت به میانگین هفته گذشته با کاهشی چند‌درصدی همراه بود. همراه بودن این کاهش با قرار گرفتن کلیت بازار در مسیر صعودی می‌تواند به مثابه مهر تاییدی برای سبز بودن بازار در جلسه کاری آینده پنداشته شود. تعداد کل معاملات جلسه گذشته این بازار حدود 114.5‌هزار گزارش شد و بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله این بازار در رقم 3.25‌میلیون تومان محاسبه می‌شود.

این رقم نیز می‌تواند در شرایط جاری بازار از ادامه دار بودن صعود صحبت کند. بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه به افزایش ارتفاع شاخص کل خود پرداخت. شاخص کل این بازار در پایان جلسه کاری گذشته با 9.9 واحد رشد به رقم 802 واحد رسیدو بدین ترتیب شاخص کل این بازار پس از هفت ماه، بار دیگر در کانال 800 واحد قرار گرفت.

رویه معاملات در جلسه کاری گذشته، از ادامه حکمرانی حقیقی‌ها در بازار خبر می‌دهد. در این جلسه، نرخ دخالت حقیقی‌ها در معاملات بازار حدود 55‌درصد بود و نرخ خرید به فروش این کدها نیز در حدود یک بود. با نگاهی ساده به این دو رقم و اتفاقات دیگر روز گذشته بازار، منطقی‌ترین سناریو برای جلسه کاری پیش رو افزایش و رشد شاخص کل به نظر می‌رسد. بدین ترتیب، انتظار می‌رود با گشایش بازار در جلسه کاری پیش‌رو، شاخص کل در مسیر صعودی قرار گرفته و طی مدت یک ساعت رشدی حدود 800 واحد را به ثبت برساند.

پس از آن، می‌توان انتظار داشت این روند جای خود را به نوسانی شدن شاخص کل داده و از سرعت رشد شاخص کل کاسته شود. پس از آن عرضه یا عدم عرضه می‌تواند در مورد عاقبت بازار تصمیم‌گیری کند. اگر عرضه‌ها در نیمه دوم معاملات روز کاری پیش رو افزایش یابد، شاخص کل می‌تواند بار دیگر صعودی شده و رشدی قابل توجه را تجربه کند؛ در غیر‌این صورت انتظار می‌رود روند نوسانی شاخص کل تا پایان زمان معاملات ادامه یابد.

ارتباط با نویسنده: farshid.shoja@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/2glF7hW3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه