دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان از شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بازار سرمایه است که ازنظر سرمایه ثبت‌شده، دومین شرکت بزرگ صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود. این هلدینگ، سهام کنترلی شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی پردیس، پتروشیمی زاگرس و... را در اختیار دارد. به دلیل ماهیت این شرکت، ارزش‌گذاری به روش NAV برای آن مناسب به نظر نمی‌رسد، زیرا هلدینگ‌ها سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود را به‌منظور کنترل شرکت و همچنین دریافت سود سهام خریداری می‌کنند. بنابراین برای ارزش‌گذاری هلدینگ‌ها، برآورد سود هر سهم آنها مربوط‌تر به نظر می‌رسد. در ادامه به بررسی سود هر سهم شرکت پارسیان در سال 1394 و 1395 خواهیم پرداخت.

حدود 97درصد پرتفوی پارسیان را شرکت‌های وابسته به نفت و گاز تشکیل داده‌اند که 73/8درصد آن مربوط به شرکت‌های پتروشیمی و مابقی مربوط به شرکت‌های فعال در زمینه فرآورده‌های نفتی است. شرکت‌های پتروشیمی پردیس، پتروشیمی شیراز، پالایش نفت شیراز، پالایش نفت تبریز، پتروشیمی زاگرس و پتروشیمی کرمانشاه از مهم‌ترین شرکت‌های بورسی پارسیان هستند. پتروشیمی پارس مهم‌ترین شرکت غیر‌بورسی پرتفوی پارسیان به شمار می‌رود. بخش زیادی از درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت از سود سهام پتروشیمی پردیس حاصل می‌شود.

این شرکت برای سال مالی منتهی به 31 شهریور 1394 خود مبلغ 840 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده که در 9‌ماهه منتهی به 31 خرداد 1394، 485 ریال آن را پوشش داده است. شرکت در توضیحات گزارش 9‌ماهه اظهار کرده که اطلاعات ارائه‌شده بدون در نظر گرفتن سود تقسیمی شرکت‌های پالایش نفت شیراز و پالایش نفت تبریز است. مجمع عمومی شرکت‌های مزبور تا تاریخ تهیه اطلاعیه، برگزار نشده بود.

با توجه به اینکه سود پتروشیمی پردیس که یکی از مهم‌ترین بخش‌های درآمدی این شرکت به شمار می‌رود، دریافت نشده است؛ پوشش سود حاصل از سرمایه‌گذاری شرکت در 9‌ماهه مساعد به نظر می‌رسد. اما سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها نتوانسته در 9‌ماهه در حد انتظار ظاهر شود. نظر به اینکه پوشش حدود 11 درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری در 9 ماه حاصل‌شده است، انتظار نمی‌رود شرکت بتواند در سه‌‌ماهه باقی‌مانده خریدوفروش آن‌چنان موفقی داشته باشد که مقدار پیش‌بینی‌شده را پوشش دهد. بنابراین اگر شرکت در سه‌ماهه باقی‌مانده قصد فروش عمده و بلوکی سهام نداشته باشد، تحقق این میزان سود فروش سرمایه‌گذاری دور از ذهن خواهد بود. از حدود 22.000 میلیارد ریال سود حاصل از سرمایه‌گذاری، بخش عمده آن تحقق پیداکرده و تنها سود پتروشیمی پردیس و پالایشگاه‌های موجود در پرتفوی باقی‌مانده‌اند.

با توجه به اینکه پتروشیمی پردیس در 9‌ماهه حدود 72درصد بودجه خود را پوشش داده و در جدیدترین پیش‌بینی خود سود هر سهم را با حدود 10درصد تعدیل منفی روانه کدال کرده است، انتظار تعدیل منفی مجدد و چشمگیری برای این شرکت متصور نیستیم. بنابراین سهم پارسیان از سود این شرکت را می‌توان در همان محدوده پیش‌بینی خود شرکت برآورد کرد.

با فرض ثبات سایر عوامل و اینکه پارسیان طی سه‌‌ماهه باقی‌مانده حدود 1.000 میلیارد ریال سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری کسب کند، این شرکت در سال 1394 مبلغ 738 ریال سود به ازای هر سهم خواهد داشت که با 12درصد کاهش نسبت به ‌پیش‌بینی همراه خواهد بود.

ذکر این نکته ضروری است که با توجه به سیر نزولی قیمت نفت و کالاهای وابسته به آن، قیمت اوره کاهش‌یافته و بر سود شپدیس و در نهایت بر سود پارسیان تأثیرگذار خواهد بود. همچنین باید توجه داشت که صورت‌حساب ارسالی گاز خوراک برای واحدهای پتروشیمی با نرخ علی‌الحساب 13 سنت و دلار 26500 الی 27000 ریال برای شرکت‌ها ارسال‌شده است که در صورت قطعی شدن نرخ گاز، نرخ دلار مبادلاتی سال‌جاری مبنای حساب قرارگرفته و در صورتحساب‌های قطعی درج خواهد شد و این امر نیز می‌تواند سود شپدیس و پارسیان را با تغییر مواجه سازد.

میزان سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌های کارشناسی شده نیز به‌صورت تجربی و شهودی پیش‌بینی شده و این مقدار با خریدوفروش عمده و بلوکی شرکت یا تصمیمات مدیریتی تغییر کرده و درنهایت سود هر سهم پارسیان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

354766979780809 0

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/UynT3HvF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه