جـایـزه جـهانی MAKE بهعنوان معتبرترین مرجع ارزیابی مدیریت دانش محور سازمانی از سال 1998 تاکنون هرساله با حضور هزاران شرکت و سازمان بینالمللی نظیر بانک جهانی، سامسونگ، گوگل و... برگزار میشود. در سالجاری نیز برای نخستین بار شرکت فولاد مبارکه اصفهان موفق به راهیابی و حضور در جمع 25 سازمان برتر آسیا از جمله تویوتا، سامسونگ و... شد.در مراسم اهدای این جایزه با بهرام سبحانی مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفتوگویی درباره وضعیت فعلی تولید فولاد در کشور و سطح جهانی و مشکلات فعلی معدنداران در این زمینه صورت گرفته است.
وی معتقد است در حال حاضر رکودی بر بازار داخلی اغلب صنایع حاکم است که صنایع معدنی و صنعت فولاد شرایطی به مراتب سختتر نسبت به سایر صنایع دارند زیرا علاوه بر ایجاد شرایطی رکودی در داخل کشور باید با افت قیمت در سطح جهانی نیز دست و پنجه نرم کنند و از طرفی وجود قوانین اغلب غیرشفاف و بیثبات خود عاملی است برای ایجاد مشکلاتی در کار فعالان صنایع معدنی که نیازمند اقدام جدی در خصوص رفع این مشکلات است.
وضعیت صنعت فولاد کشور در حال حاضر در چه شرایطی است؟
در حال حاضر ظرفیت نصب شده فولاد، حدود 23میلیون تن است اما ظرفیت بهرهبرداری شده سال گذشته 16.4میلیون تن بوده که مطمئنا امسال با توجه به وضعیت صنعت فولاد که با افت قیمت و کاهش تقاضا مواجه شده، به 15میلیون تن کاهش خواهد یافت.
تولید صنعت فولاد در حال حاضر نسبت به سال گذشته چگونه است؟
طبق بررسیها پیشبینی میشد، امسال تولید از حدود 18میلیون تن افزایش یابد اما متاسفانه روند فعلی صنعت فولاد نشان از این دارد که تولیدی کمتر از سال گذشته خواهیم داشت.
پیشبینی شما از آینده صنعت فولاد در سطح جهانی چیست؟
از نظر من در شرایط بازار جهانی تا هفت، هشت ماه آینده تغییر چشمگیری ملاحظه نخواهد شد و با ثباتی نسبی مواجه بوده و حدود دو، سه هفته است که افت قیمتها متوقف شده و این نشاندهنده این است که قیمتها به کف خود رسیده و انتظار کاهش بیش از این نیست.
کاهش تقاضا در داخل، شرکتها را با مشکلات جدی روبه رو کرده، ارزیابی شما درباره این موضوع چیست؟
در بازار داخلی کاهش تقاضا باعث شده که شرکتها در فروش محصولات خود با مشکل مواجه شوند و با ارائه طرحهایی از جمله تسهیلات خودرو وکالا که اخیرا ارائه شده است، با تحریک تقاضا مواجه شدیم، خصوصا در بخش تولید ورق که به دلیل افزایش تقاضا برای خرید خودرو مصرف ورق نیز با افزایش مواجه شده که خبر خوشی است اما در فولادهای ساختمانی از جمله میلگرد و... باید منتظر اتفاق خاصی در بخش ساختوساز و ساختمان باشیم.
براساس عقیده برخی کارشناسان فولاد تولیدی در داخل، برای استفاده در صنعت خودروسازی مناسب نیست و اغلب نیاز خودروسازان از محصولات وارداتی تامین میشود، از نظر شما این بحث مورد تایید است؟
بنده معتقدم به هیچ وجه اینگونه نیست و در حال حاضر دو خودروسازی ایران خودرو و سایپا اغلب مواد اولیه برای تولیدات خود را از فولاد مبارکه تامین میکنند مگر اینکه نیاز آنها در ابعادی باشد که به لحاظ کیفی در رده تولید فولاد مبارکه نیست که مطمئنا باید از بیرون تامین شود.
وضعیت صادرات کشور در چه شرایطی است؟
در فولاد مبارکه 1.5میلیون تن تولید داشتیم که در هفتماهه اول سال طبق برنامه حرکت کردیم و حدود 577هزار تن صادرات داشتیم که مطابق برنامه است، اما شرایط سایر فولادیها که بیشتر شامل فولاد ساختمانی است با بحث قیمت مواجه است، زیرا اینکه محصولات خود را با چه قیمتی صادر میکنند اهمیت زیادی دارد. در صادرات باید با قیمتهای جهانی رقابت کنند که متاسفانه قیمت تمامشده آنها این اجازه را به آنها نمیدهد، مگر اینکه با ضرر صادر کنند اما فولاد مبارکه به دلیل تنوع در محصولاتی که تولید میکند، ترازی در داخل ایجاد میکند و در مقابل شرکتهایی که تک محصولی هستند فضای فعالیت بیشتری دارند.
برخی معدنداران نسبت به قوانین غیرشفاف و اغلب بیثبات شکایت دارند و معتقدند موجب ایجاد مشکلات جدی در فعالیت آنها شده است، نظر شما در این خصوص چیست؟
این هم نکتهای است زیرا در شرایطی مثل حال حاضر که رکود حاکم است، باید بهگونهای برنامهریزی شود که دخل و خرج شرکت همخوانی داشته باشد و دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت با برنامهریزیها و اقدامات خود موجب تسهیل و کمک به معدنداران باشند بهعنوان مثال، درخصوص مباحثی مثل بهره مالکانه و حقوق دولتی باید بازنگری و تعدیل شود تا کمکی هرچند ناچیز به تولید کشور باشد.
انجمن فولاد چه اقدام خاصی در زمینه تسهیل کار معدنداران و تولیدکنندگان فولاد انجام داده است؟
درخواست انجمن فولاد از وزارت صنعت، معدن و تجارت در قالب 25 بند مطرح شد که از جمله مباحث مطرح شده، درخصوص دریافت مالیات و میزان آن است که باید منصفانه دریافت شود.تسهیلاتی که شرکتها دریافت کردهاند، به دلیل شرایط رکودی فعلی امکان بازپرداخت آن نیست و به مطالبات معوق تبدیل شده و جریمه سنگینی به آن تعلق میگیرد و درخواست شده که به مدت یک سال اصل و فرع این موضوع به حالت تعلیق باشد و تولیدکنندگان بتوانند در شرایط مناسبی قرار گیرند.