مجتبی رسولی، عضو هیات مدیره انجمن شرکت های تولید زنجیره ای گوشت و مرغ معتقد است مرغداری های خرد مهم ترین معضل بازار مرغ در کشور هستند که تجمیع آنها می تواند چالش ها و واسطه گری های موجود در این بازار را رفع کند. او در این باره با «فرصت امروز» گفت وگویی داشته که در زیر می خوانید:
ما شاهد فعالیت حدود 24 هزار واحد مرغداری کوچک در کشور هستیم، از نظر شما بی نظمی ها و مشکلاتی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، نتیجه تعداد زیاد این واحدها نیست؟
بله، متاسفانه بوروکراسی های دولتی مانع تجمیع واحدهای کوچک مرغداری در کشور شده است که نه تنها عملکرد موفقی در بازار ندارند بلکه این بزرگ شدن بازار باعث افزایش هزینه و ایجاد حجم عظیمی از واسطه گری در بازار مرغ کشور شده است.
هنگامی که 24هزار واحد مرغداری برای خرید دانه، جوجه، فروش و.... وارد بازار شوند، نتیجه آن عدم حضور موفق ایران در بازارهای صادراتی بین المللی می شود. از نظر من مهم ترین مشکل این بازار وجود واحدهای خرد در این بازار است.
به نظر ما راهکار سرو سامان دادن به این بازار چیست؟
مرغداری های کوچک باید به هر روشی که امکان دارد، تجمیع شوند، البته باید به این موضوع توجه کرد که در گذشته تجربه تاسیس تعاونی ها برای تجمیع مرغداری ها وجود دارد که تنها عاملی برای ایجاد رانت و واسطه گری در بازار بود، اما اگر در حال حاضر واحدهای مرغداری کوچک تجمیع و نهاده های آنها تامین شود، می توان آنها را از مواجهه با مشکلات موجود در بازار حفظ کرد. البته در این راه چالش هایی وجود دارد که باید حل شود.
درباره این چالش ها توضیح دهید؟
بزرگ ترین چالش در این بازار، «حضور دولت و جریان های دولتی» است. به شکلی که در جدیدترین اقدام وزارت جهاد کشاورزی به دلیل تنظیم بازار و تضمین خرید، مرغ های ذخیره شده شرکت پشتیبانی را با نصف قیمت در بازار عرضه کرد که نتیجه آن شکست بزرگ فعالان این بازار بود.
مشکل دیگر این بازار «حضور واسطه ها در بازار میدان بهمن» است که هدف این افراد صرفا، فروش مرغ و کسب سود بالاتر است و متاسفانه به دلیل سیاست های غلط شهرداری، تولید کنندگان واقعی امکان حضور در این بازار را ندارند و دلالان به دلیل پرداخت هزینه های بیشتر و حضور در این میدان، با قیمت های سلیقه ای در این بازار فعالیت می کنند.
سومین مشکل ما در این بازار «فعالیت کارمزدی کشتارگاه ها» است که باعث شده فضای رقابتی ناسالمی در کشتارگاه ها ایجاد شود و آنها از ترفندهای مختلف برای افت کشتار خود استفاده می کنند تا در این رقابت پیروز میدان باشند.
با این تفاسیر تنها شرکت های بزرگ حریف بازار خواهند بود نه مرغداران کوچک، درست است؟
بله، متاسفانه مرغ تولید شده در ایران، امکان رقابت با تولید جهانی را ندارد و در هیچ نقطه ای از جهان مانند ایران نوسان قیمت نداریم، اما متاسفانه در ایران تبلیغات منفی از جمله تزریق هورمون و... باعث جوسازی هایی می شود که به نفع برخی افراد و جریان ها خواهد بود و مرغ تولیدی در ایران نمی تواند به بازارهای جهانی راه پیدا کند و خود را به سطح و قیمت جهانی برساند.
پیشنهاد شما به عنوان مدیرعامل شرکت سپید ماکیان و فعال در این زمینه برای حل این مشکلات چیست؟
پیشنهاد ما کاهش دخالت دولت در بازار است زیرا تجربه نشان داده است زمانی که دولت فعالیت خود را محدود کند، بخش خصوصی فعالیتش را بیشتر می کند و عملکرد موفقی خواهد داشت. همچنین باید فعالیت های شرکت های زنجیره ای واقعی در بازار را بیشتر کند.