دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
گزارش «فرصت امروز» از مجتمع تجاری مدرنی در شمال پایتخت

تجارت در ارگ مدرن تجریش

8 سال پیش ( 1395/1/24 )
پدیدآورنده : علی علمی  

نزدیک به دو دهه است که سر وکله مجتمع‌های بزرگ تجاری در شهرهای بزرگ پیدا شده و در این مدت توانسته‌اند علاوه بر جلب مشتری، ایجاد فضای کسب‌وکار و عرضه کالاهای مورد نیاز مردم، به نمادها و نشانه‌های مدرن شهری تبدیل شوند. بناهای عظیم و بلندمرتبه، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و اجناس رنگ به رنگ و متنوع با آدم‌هایی که امتداد نگاه‌شان به پشت ویترین‌های پرزرق وبرق ختم می‌شود، یعنی اینکه با یک پاساژ یا یک مرکز خرید بزرگ روبه‌رو هستیم؛ ساختمان‌هایی لوکس و چندمنظوره که حتی پرسه‌زدن و پیاده‌روی در آنها وسوسه‌کننده است. گزارش این شماره ما را که به مجتمع تجاری ارگ تجریش اختصاص دارد به تفصیل بخوانید.

جایی برای همه

مجتمع تجاری ارگ تجریش یکی از مراکز خرید شیک و مدرن و البته تازه‌‌ساز شمال پایتخت است. این مجتمع فروردین سال 1394 افتتاح شده و در حال حاضر یک ‌سالگی‌اش را جشن گرفته است. این ساختمان بزرگ تجاری در ضلع شمال غربی میدان تجریش و در ابتدای خیابان سعدآباد واقع شده است به‌طوری که تابلوهایش از کنار امامزاده صالح و پایانه اتوبوسرانی معلوم است. با کمی پیشروی به سمت بالای میدان تجریش به روبه‌روی پاساژ می‌رسم؛ بنایی موج‌دار با نمایی از سنگ و شیشه تیره. این مرکز خرید شیک، به طور کلی در سیطره مارک‌ها و برندهای معتبر اروپایی است و می‌توان گفت که تقریبا از اجناس ایرانی خالی است.

چند صنف خاص و کلاس بالا در این مجموعه به فعالیت مشغولند که کمتر نشانی از آنها در سطح شهر می‌توان دید و دلیل آن قیمت بالای اجناس عرضه شده است که حتی طبقه متوسط و قشر حقوق‌بگیر و کارمند هم از پرداخت آن ناتوانند. در این مجموعه سعی شده از امکانات مناسبی استفاده شود.رستوران، شهربازی، سینما و سالن آمفی تئاتر که در آینده نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبق برآوردها 80 نفر گنجایش دارد و از سیستم صدای دالبی سوراند و پخش اچ‌دی برخوردار است. یکی دیگر از خدمات ارائه شده در این مرکز، داشتن فودکورت است. فودکورت یعنی وجود غرفه غذا و اشتراک فضای عمومی برای همه.

این قابلیت مجموعه‌های بزرگ، جذابیت را بالا برده و این مکان‌های مشخص شده را به پاتوق تجاری و محلی تبدیل کرده است. فودکورت ارگ تجریش نسبتا شلوغ است و حدود 200 نفر ظرفیت پذیرش دارد.گارسون‌ها با تردد میان میزها مدام در حال خدمت‌رسانی به مشتری‌ها هستند. از روی کنجکاوی به بهانه‌ای خودم را جلوی پیش‌خوان می‌رسانم تا منوی نیمه باز را ببینم. کمترین قیمت نوشیدنی 15 هزار تومان است که با حق سرویس 12 درصدی بیشتر هم می‌شود. ولی با این نرخ‌گذاری در مقایسه با اغذیه‌فروشی‌های میدان تجریش پربارتر به نظر می‌رسد. بهروز یکی از افرادی است که برای پاساژگردی به اینجا آمده.

او می‌گوید: دسترسی آسان به این مرکز خرید برای خیلی از مردم راحت است، حتی اگر چیزی نخرند و نخورند مثل خود من که فقط برای گذران وقت به اینجا آمده‌ام. در فضای وسط سالن چند اتومبیل شاسی بلند و گران قیمت روی جک قرار داده شده‌اند. اول فکر می‌کنم جوایز قرعه‌کشی است، ولی با کمی تامل متوجه می‌شوم که این ماشین‌ها متعلق به نمایندگی فروش ماشین است که در اینجا شعبه دارد. انگار برای فروش خودروهای لوکس هم باید به جای بنگاه به این مکان‌ها آمد.

همنشینی بزرگان

در قسمت مربوط به طلا و جواهر، ساعت فروش‌ها هم هستند و به طور مسالمت‌آمیزی در کنار هم به کاسبی سرگرمند. مغازه‌های معروف طلا و جواهر تهران مثل جواهریان، هفت جواهر، صدف، امیریان و گنجینه در این طبقه شعبه دارند. در مغازه این برندهای داخلی فقط برای افراد خاصی باز می‌شود. لازم است بدانید این فروشگاه‌های زرین جنس زیر 20 میلیون تومان ندارند. نکته دیگر این طبقه که کمی تا قسمتی شگفت‌انگیز است گذاشتن و چیدن مبلمان در وسط راهروهایی است که برای این کار مشخص شده‌اند.

جلوی پنج یا شش مغازه قالی‌های گرد پهن کرده‌اند و روی آن مبلمان مخمل درجه یک را برای انجام مذاکرات کاری و پذیرایی از مشتریان دست به نقد فراهم کرده‌اند. زیر و روی میزها پر است از مجلات و کاتالوگ‌های طلا و جواهر و مدل‌های جدید و متنوع روز اروپا که جلوی دست قرار دارد. در بین زرگرها دو، سه مغازه نقره‌کاری هم هست که ظرف و ظروف نقره‌ای با ساخته‌های دست‌ساز دارند. گالری‌های فروش ساعت برندهای مشهور و گرانقیمت جهانی را جلوی چشم مشتریان خاص گذاشته‌اند.

سیکو، رادو، رومانسون، رایموندویل، لاگینس، پریت لینگ و تیسوت بیشتر از همتاهای غربی‌شان به چشم می‌خورند. در برخی مغازه‌های ساعت‌‌فروشی سفارش مخصوص برای آبکاری، روکش طلا و همچنین سفارش ساعت‌های فانتزی و سوپرلوکس با تزئینات طلا، برلیان و تیتانیوم پذیرفته می‌شود. در طبقه آخر این مرکز خرید، یک شهربازی هم دایر است که در نوع خودش کم‌نظیر است. کنار دست فودکورت گرد سرتاسری، محوطه نسبتا بزرگی قرار دارد که به این موضوع اختصاص پیدا کرده. جلوی رمپ ورودی چیزی شبیه به موشک نصب شده و روی آن نوشته شده فان تایم در طبقه سوم، که منظورش همین شهربازی طبقه آخر است.

در ‌ظاهر این قسمت مخصوص بچه‌هاست ولی سرظهر خبری از آنها نیست، در عوض کسانی که 20-15 سال پیش کودک بودند اینجا حضور دارند! این مرکز تفریحی جدیدترین و به‌روزترین وسایل بازی و سرگرمی شبیه‌ساز (ماشین، موتور، هواپیما) و سایر وسایل مخصوص این مراکز را دارد. وارد شدن به این شهربازی که فان تایم نام دارد به‌صورت الکترونیکی است و بلیت کاغذی ندارد و استفاده از وسایل از طریق کارت شارژهای دائمی و موقتی ممکن است. کمترین شارژ 50 هزار تومان که با تخفیفات 65هزار منظور می‌شود و بالاترین یک میلیون تومان که 2میلیون تومان در کارت محاسبه می‌شود.

از شروع تا به حال

همان‌طور که در بالا گفته شد این مجموعه عظیم تازه تاسیس است و در مقایسه با دیگر رقبایش تازه کار به حساب می‌آید، اما در همین مدت کوتاه توانسته برای خودش نام و نشانی پیدا کرده و عرض‌اندامی بکند. برای اینکه بدانیم این مجتمع به این زودی با اقبال عمومی مواجه شده نظرات مشتریان و فروشنده‌ها را جویا می‌شوم. بهراد یکی از فروشنده‌هاست که سه، چهار ماهی است که به اینجا آمده و قبلا در حوالی امامزاده حسن کار می‌کرده است. بهراد در این باره می‌گوید: من و کسانی که قبلا در جاهای دیگر شاغل بوده‌ایم مشتریان خودمان را هم با خودمان آورده‌ایم. یعنی به اعتبار چند سال پیش ما به این مجتمع می‌آیند.

رضا یکی دیگر از کاسب‌های اینجاست که نظر جالبی دارد؛ یکی از جاذبه‌های این مرکز خرید پارکینگ بزرگ آن است و همه به همین دلیل که اینجا جای پارک دارد به سمت این مجتمع متمایل می‌شوند. البته خیلی‌ها به واسطه سفارش دوست و آشنا برای یک بار دیدن به اینجا می‌آیند. اصغر که 10سال سابقه کار در پاساژها و مناطق دیگر را دارد از بازار صفویه به اینجا آمده و می‌گوید: بعضی از فروشگاه‌هایی را که می‌بینید شعبه دوم یا سوم مغازه اصلی هستند که در مراکز دیگر هم حضور دارند و برای اینکه فروش‌شان را افزایش بدهند و فرصتی به رقبا ندهند اقدام به سرمایه‌گذاری در چنین مراکزی می‌کنند.

نظرات مردم کم وبیش یکسان است ولی نمی‌توان از نقش مدیریت مجموعه غافل شد. رضا می‌گوید: مجموعه‌ای از آفرهای هفتگی و ماهانه با نظارت مدیریت اعمال می‌شود که اثر تبلیغاتی مناسبی به همراه داشته است. همین اسفند ماه سال گذشته برنامه‌های متنوعی برای جلب مخاطب صورت گرفت که نمونه‌اش قرعه‌کشی هفتگی بود که جوایزی مثل بن خرید، کارت تخفیف، کارت هدیه و امثال اینها اهدا می‌شد. هر هفته به 10نفر و به هر کدام معادل 400هزار تومان جایزه داده می‌شد. بعد از سال تحویل هم تا روز دوازدهم فروردین این برنامه ادامه داشت و روزانه 4نفر و هرکدام 200هزار تومان برنده می‌شدند.

طبیعی است که افراد زیادی به سمت مجتمع جذب شوند. سراغ مراجعه‌کنندگان که عمدتا خانم هستند می‌روم. ثریا دانشجوی علوم پزشکی بیمارستان شهدای تجریش است که معمولا هفته‌ای دو بار با دوستانش به اینجا می‌آید. تا حالا چیزی از اینجا نخریده ولی از فودکورت و کافی‌شاپ اینجا استفاده کرده است. می‌گوید: قیمت‌های اینجا خیلی بالاست صرف اینکه برند است تا چند برابر به فروش می‌رسد. ولی فضای متفاوت و زیبایی دارد و مناسب قدم زدن و پاساژگردی است. اعظم حرف‌های دوستش را ادامه می‌دهد: وسع ما به خرید از این مراکز نمی‌رسد و مناسب طبقه متوسط و پایین نیست ولی زرق و برق موجود آدم را وسوسه می‌کند تا حداقل یکبار هم که شده سری به اینجا بزند.

دارایی‌های ارگ تجریش

سه در ورودی دارد که یکی با فاصله یک فرعی به خیابان ولی‌عصر می‌رسد و دو ورودی دیگر که یک رمپ را تشکیل می‌دهند مشرف به خیابان سعدآباد هستند. از ویژگی‌های جالب توجه این مرکز خرید، وجود راهروهای غیرهم‌سطح آن است به‌طوری که ورودی‌های یک و دو به طبقه همکف راه دارند و ورودی جنوبی به طبقه منفی یک. این مجتمع پنج‌طبقه دارد ولی طبقاتش بنا به نظر مدیریت منفی یک، همکف، اول، دوم و سوم نامگذاری شده که این مدل در کلیدهای داخل آسانسورها به چشم می‌خورد. ضمن اینکه این مرکز دارای 5طبقه پارکینگ زیرزمینی با گنجایش 1400دستگاه خودرو است.

در کنار پارکینگ یک واحد کارواش هم فعال است. داخل مجتمع فضای دلپذیری حاکم است. سقف بلند، کف تمام سنگ کرم رنگ و طراحی جالب توجه که برخلاف بعضی از مراکز خرید به شکل هندسی نیست.موج‌واره بودن بنا باعث شده تا تنوع داخلی خاصی به وجود بیاید و از فرم معمول کلاسیک فاصله بگیرد.وسط پاساژ خالی است و یک بالکن سرتاسری مدور در هر طبقه قرار دارد. از طبقه منفی یک آسانسور جفتی شیشه‌ای به غیر‌از 17آسانسور موجود در وسط محوطه دایره‌ای نصب شده‌اند.

از لحاظ امکانات و تجهیزات ایمنی این مرکز جزو بهترین‌های شهر است که مجهز به شیرها و کپسول‌های آتش‌نشانی، پله اضطراری، پله‌های برقی، تابلوهای راهنما، سرویس بهداشتی در هر طبقه، سیستم انتشار هوا، تهویه مرکزی و سامانه هوشمند حفاظتی است. نیروهای خدماتی این مرکز تجاری با لباس فرم مشخص شده‌اند و تعدادشان در دو شیفت کاری صبح و عصر 35 تا 40نفر را شامل می‌شوند. البته 10نفر هم شب‌ها مشغول به کار هستند.

وظیفه ایجاد نظم و حراست بر عهده 40نفر از پرسنل انتظامات در هر شیقت کاری است. غیر‌از این کارکنان دیگری در قسمت‌های دیگر مانند پارکینگ، اطلاعات، امور اداری در این مرکز شاغل هستند. ساعت کار مجموعه ارگ تجریش از 9صبح تا 10شب است. فودکورت و شهربازی با دو، سه ساعت تاخیر تعطیل می‌شوند. این مرکز خرید شیک و پیک همه روزه و حتی روزهای تعطیل غیر‌از ایام خاص باز است.

چطور برویم؟

مرکز خرید چندمنظوره ارگ تجریش با کمی فاصله از میدان تجریش واقع شده و مسیر دسترسی راحتی دارد و اصطلاحا سرراست است. برای رسیدن به این مجتمع از خودروی شخصی، مترو، تاکسی و BRT می‌توان استفاده کرد. کسانی که با خودروی خودشان می‌آیند نگران جای پارک نباشند چون پارکینگ مجتمع به اندازه کافی جای پارک دارد.

ایستگاه متروی تجریش روبه‌روی شهرداری منطقه یک و نزدیک به میدان قدس است که با ارگ تجریش یک پیاده‌روی 15- 10 دقیقه‌ای فاصله دارد. سامانه اتوبوس‌های تندرو (BRT) از میدان راه‌آهن به تجریش می‌‌رسند. از همه میدان‌های بزرگ و اصلی تهران مثل میدان انقلاب، ولی‌عصر، ونک، آزادی و فلکه دوم صادقیه (آریاشهر) و پل‌سیدخندان سرویس تاکسی برای رسیدن به میدان شمالی پایتخت مهیاست.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/boOQDBPW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه