پرسش: مدیر کسبوکاری در حوزه تولید موادغذایی کنسروی هستم، برای معرفی محصولاتم بارها اقدام به تبلیغات مختلف کردهام ولی نتیجه دلخواه را بهدست نیاوردهام. در این باره مشاوران کسبوکارم شیوههای مختلفی را پیشنهاد دادهاند اما نکته اینجاست که پیشنهادات آنها اکثرا در حوزه تبلیغات محیطی است؛ تبلیغاتی که هزینه زیادی دارد و با اجرای آنها تابهحال بازخورد جالبی از مخاطبان را بهدست نیاوردهام.در این باره لطفا شیوه متفاوتی را به کسبوکارم پیشنهاد دهید تا با اجرای آن نتیجه رضایتبخشی را بهدست بیاورم.
پاسخ کارشناس: اجرای شیوه متفاوت در تبلیغات نیاز به ایدههای خلاقانهای دارد. ایدهای که بتواند، نظر مخاطبان پرمشغله امروزی را به خود جلب کند و آنها را وادار به انجام کاری کند که برند از آنها توقع دارد. در این باره برندهای بزرگ شیوههای جالبی را بهکار بردهاند و شاید بررسی آنها به کسبوکارهای داخلی در جهت ایدهیابی کمککننده باشد، برای مثال یکی از برندهای بزرگ تولیدکننده محصولات اسنک چند سال پیش بیلبوردی خوردنی را اکران کرده بود، این برند به همراه یک طراح، کاراکتر خود را با اسنک طراحی و در سطح شهر نصب کرده بود.
مخاطبان حین عبور از کنار بیلبورد میتوانستند اسنکی را جدا کرده و بخورند. روند تبلیغی این برند با بازخوردهای مختلفی روبهرو شده و بسیاری از مخاطبان از آن استقبال کرده بودند. شیوه بهکار رفته به وسیله این برند بارها توسط برندهای دیگری مانند مکدونالد، تورنتو شرکت تولیدکننده شکلات در انگلستان، مسترکیپلینگ برند مشهور کیک و شیرینی در انگلستان و... بهکار رفته است.
شاید برخی عنوان کنند که نباید از شیوهای استفاده کرد که بارها اجرا شده ولی گاهی الهام گرفتن از برخی ایدههای اجراشده تبلیغاتی در دنیا میتواند به کسبوکارها کمککننده باشد. البته اجرای چنین ایدههایی گاهی هزینه و زمان میبرد ولی نتیجهای که از آنها بهدست میآید، بهمراتب بهتر از زمانی است که برندها بودجههای تبلیغاتی خود را صرف تبلیغات محیطی ساده و بیمحتوا کردهاند و آن را هدر دادهاند.