بازار یخچال این روزها دچار فراز و فرودهای بسیاری است. این وسیله خانگی که در میان وسایل خانه از اهمیت بسزایی برخوردار است با افزایش تورم، افزایش قیمت پیدا کرده و تهیه آن برای خانوادهها دغدغه تازهای ایجاد کرده است.
یخچالهایی که در زمانهای دور مکانی برای نگهداری مواد فاسدشدنی محسوب میشدند، امروز در طرحها، مدلها و قیمتهای فوقالعاده متفارت در بازار عرضه میشوند.
به گزارش ایسنا، گزارش میدانی زیر تنها بیانگر گوشهای از این بازار هفت رنگ است؛ بازاری که تفاوت قیمتی در آن بسیار به چشم میخورد و البته بد نیست بدانیم که از جمله مهمترین دلایل اختلاف قیمت بین این محصولات، تفاوت در کشور سازنده موتور محصول و همینطور کشور مونتاژکننده سایر اجزای محصول است.
برای مثال، یخچالهای ویرپول دارای موتوری برزیلی با مونتاژ ایتالیا هستند که از جمله سازندگان موتور یخچالهای ویرپول میتوان به مکزیک نیز اشاره کرد که محصول این کشور در بازار به محصولی از آمریکا مشهور است.
قیمت یا کیفیت؟
گشتی مفصل در بازار لوازم خانگی حاکی از این نکته مهم است که در حال حاضر، بیشتر خریداران در پی تهیه جهیزیه بوده و بهدنبال قیمتهای مناسب هستند و این در حالی است که محصولات با درجه کیفی الف از میانگین قیمت سه تا چهار میلیون تومان برخوردار هستند.
البته، در این میان مشتریهایی نیز به چشم میخوردند که از میان قیمت و کیفیت، کیفیت محصول را ترجیح میدادند و واقف بودند که در صورت پرداخت هزینه بیشتر کیفیت بهتری را تجربه خواهند کرد.
از پرطرفدارترین محصولات بازار میتوان به یخچالهای کرهای اشاره کرد. این رغبت زیاد به این محصولات کرهای در حالی است که محصولات تولید داخل همچون اسنوا و الکترو استیل از مرغوبیت به نسبت بالایی برخوردار هستند، اما به گفته فروشندگان، به دلیل تبلیغات نامناسب و ارائه ضعیف در معرفی محصول آنچنان که باید و شاید محبوبیت لازم را میان خریداران بازار ایران ایجاد نکردهاند و مشتری ایرانی هنوز معتقد است که محصول تولید شده در خارج از ایران کیفیت بهتری از تولیدات داخل دارد، حتی اگر محصول خارجی درجه کیفی ب داشته باشد و این هم جای تاسف دارد و هم میتواند زنگ خطری برای اقتصاد کلان کشور محسوب شود.
لازم به ذکر است که قیمتهای ارائه شده بهصورت میانگین بوده و برای هر یک از محصولات، بسته به اندازهای که دارند حداقل و حداکثر قیمت در نظر گرفته شدهاست (اندازهها برحسب فوت است).