پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

تا زمان پایان ضرب‌الاجل هسته‌ای تیرماه چند روز بیشتر باقی نمانده است و همین امر و وضعیت نوسانی بازار معامله‌گران را برای تعیین استراتژی با دشواری مواجه کرده است اما بهترین تصمیم در این شرایط چیست؟ تغییر پرتفوی و نگهداری سهام با چه الگویی می‌تواند بهترین بازدهی را در شرایط فعلی برای سهامداران داشته باشد. باتوجه به برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه گروهی معتقدند که با نزدیک شدن به زمان پایان مهلت مذاکرات استقبال از نمادهایی که مجمع برگزار می‌کند کمتر خواهد شد زیرا ممکن است در فاصله بین بسته شدن نماد و بازگشایی آن، مذاکرات هسته‌ای با چالش‌هایی مواجه شود و منابع سهامداران در زمان توقف و بازگشایی نمادها با ریسک نقدشوندگی مواجه شود. اما روی دیگر سکه، توجیه‌پذیری حضور در مجامع شرکت‌هایی است که چند ویژگی بارز را با هم دارند:

1- وضعیت بنیادین مناسبی دارند و سود نقدی خوبی هم تقسیم می‌کنند. تعداد این شرکت‌ها کم نیست. بهتر است به جای مرور بی‌تاثیر اخبار و دست روی دست گذاشتن فکری برای بهبود وضعیت پرتفوی خود بکنید. دریافت سود نقدی می‌تواند نخستین راهکار باشد.

2- افت قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند: بسیاری از سهام گروه‌های بنیادین صرفا به دلیل رکود حاکم بر بازار و ریسک سیستماتیک بازار با افت قیمت بی‌سابقه‌ای مواجه شده‌اند. بهتر است نگاهی به سهام پرتفوی خود داشته باشید اگر سهام موجود در پرتفوی شما بنیادین نیست و افت قیمت زیادی داشته است، به شایعات دل‌خوش نکنید و سریعا با بررسی سهام‌های بنیادینی که مجامع آنها نزدیک است اقدام به تغییر ترکیب پرتفوی خود کنید. دریافت سود نقدی می‌تواند نخستین سپر محافظتی شما در شرایط فعلی باشد. افت قیمت ناشی از تقسیم سود نقدی می‌تواند به لحاظ روانی باعث کاهش قیمت سهام شده و با کاهش P/E سهم، از ریزش‌های شدید بعدی بکاهد. در صورت برگشت بازار نیز این سهام بنیادین پتانسیل‌های رشد بیشتری خواهند داشت.

3- در صنایع کم‌اثر از تحریم‌ها و افت قیمت نفت قرار دارند: بسیاری از سهام موجود در بازار به‌طور مستقیم تحت تاثیر تحریم‌ها نیستند و محصولات آنها نیز ارتباطی با قیمت نفت ندارد. برای مثال همه شرکت‌های پتروشیمی به نرخ نفت وابسته نیستند و محصولات تولیدی آنها ارتباطی با قیمت نفت ندارد. برخی قطعه‌سازها، دارویی‌ها، ماشین‌آلاتی‌ها و تولید‌کنندگان کانی‌های غیر‌فلزی، برخی بانکی‌ها (به دلیل نداشتن مجوز فعالیت ارزی یا تمرکز کسب وکارشان بر موضوعاتی بی‌ارتباط با تحریم‌ها)، برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، برخی تجهیزاتی‌ها و پیمانکاری‌ها و بسیاری از نمادهای دیگر در گروه‌های مختلف، تاثیرپذیری کمی از تحریم‌ها دارند و به قیمت نفت نیز وابسته نیستند. در عین حال سود مناسبی دارند و در شرایط فعلی می‌توانند به‌عنوان کم‌ریسک‌ترین گزینه‌های بازار از آنها یاد کرد.

4- نقدشوندگی مناسبی دارند: نقد شوندگی سهم و مقدار حجم معاملات آن یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در انتخاب سهام است. سهامی که کم‌معامله می‌شوند و حجم معاملات آنها در چند ماه و حتی چند سال اخیر اندک است، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست و ممکن است بعدا برای فروش آن دچار دردسرهای زیادی شوید. بنابراین بهتر است حجم معاملات نماد موردنظر را به دقت چک کنید.

5- سهام کم حاشیه‌ای هستند: شایعاتی نظیر فروش زمین و ساختمان، افزایش سرمایه‌های چند صددرصدی و مواردی از این قبیل از جمله اقداماتی است که شایعه‌پراکنان برای فروش سهام خود و سفته‌بازی در بازار از آن بهره می‌گیرند. این موارد (حتی اگر واقعا اتفاق بیفتند) نباید شما را وسوسه کند تا وارد سهامی بشوید که اطلاعی از آن ندارید. بهتر است این موارد را فقط در اعلامیه‌های رسمی شرکت‌ها در سامانه کدال جست‌وجو کنید، زیرا اگر حتی یکبار هم موفق شوید از شایعات بهره ببرید در دفعات دیگر گرفتار شایعات دروغین خواهید شد و سرمایه خود را از دست خواهید داد. بهتر است استراتژی خود در انتخاب سهام را بی‌مورد عوض نکنید.

* مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاران ابن سینا مدبر

منبع : سنا
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/t83A64kl
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه