نقش «تام فورد»، طراح مد امریکایی، در دنیای مد با پیوستن به شرکت ایتالیایی گوچی در سال 1990 پر رنگ شد. در شرایطی که گوچی در آستانه ورشکستگی قرار داشت، محصولات طراحی شده توسط تام فورد بار دیگر این شرکت را احیا کرد و از سال 1994 دوران جدیدی را برای گوچی رقم زد. در آن دوران، تام فورد بهعنوان مدیری خلاق مسئولیت طراحی هر محصولی از پوشاک تا عطر، تبلیغات و طراحی فروشگاههای گوچی را بر عهده داشت. در شرایطی که گوچی در سال 1990 به مرز ورشکستگی رسیده بود، استخدام تام فورد و به کارگیری ایدههای خلاقانه وی، ارزش این برند را تا سال 1994 به 3/4 میلیارد دلار رساند. زمانی که این طراح برجسته مد در سال 2004 گوچی را ترک کرد، ارزش آن به بیش از 10 میلیارد دلار رسیده بود و گوچی بهعنوان یکی از بزرگترین و سودآورترین برندهای لوکس جهان شناخته میشد.
در سال 2004، تام فورد پس از آنکه با روسای گوچی برای ادامه فعالیتهای خود در این شرکت به توافق نرسید، شرکت و برند خود به نام تام فورد را تاسیس کرد. مجموعه محصولات آرایشی و زیبایی و عینکهای تام فورد در سال 2005 روانه بازار شدند. نخستین فروشگاه اصلی تام فورد که به عرضه مجموعه لباسهای مردانه لوکس اختصاص داشت در سال 2006 در شهر نیویورک که یکی از مراکز مد جهان شناخته میشود، افتتاح شد. گسترش استراتژیک و گزینشی برند تام فورد در جهان به افتتاح بیش از 100 فروشگاه طی 10 سال منجر شد.
تام فورد افزون بر دنیای مد در دنیای هنر و سینما نیز فعال بوده و در سال 2009، نخستین فیلم خود را اکران کرد. وی یکی از نویسندگان فیلم نامه «مرد تنها» (A Single Man) با بازی «کالین فرث» و «جولیان مور» بود که کارگردانی آن را نیز بر عهده داشت. این فیلم در سراسر جهان مورد توجه منتقدان قرار گرفت و در گیشه با استقبال خوب عمومی مواجه شد. مرد تنها در مراسم اسکار و گلدن گلوب به ترتیب نامزد دریافت یک و دو جایزه شده بود.
در سپتامبر 2010، تام فورد سرانجام به انتظارات پایان داد و بار دیگر به دنیای طراحی لباس برای بانوان بازگشت. نخستین مجموعه لباس زنانه تام فورد که در نیویورک عرضه شد به همراه متعلقات مجلل و جواهرات بسیار زیبا یک پیروزی بزرگ برای شرکت بود. مجموعه لباس زنانه تام فورد از لوکسترین پارچهها با جزییات فراوان و در بالاترین سطح از کیفیت تولید شده بود. این مجموعه با طراحی برجسته و زیبای خود بر استایل و فردیت یک زن تاکید داشت.
تام فورد در سال 2006 محصولات آرایشی و زیبایی خود را با رایحهای جسورانه و منحصر به فرد در ادکلن «بلک اُرکید» روانه بازار کرد. شش ماه بعد، این شرکت مجموعه فوق لوکس ترکیب خصوصی (Private Blend) خود را برای ارائه عطرهایی نامتعارف به خبرگان واقعی دنیای رایحههای خوش معرفی کرد. امروزه عطرهای مردانه و زنانه تام فورد در کنار مجموعه ترکیب خصوصی همچنان الهام بخش و تعریف رایحهای لوکس هستند. مجموعه جدید ترکیب خصوصی تام فورد به نام «جاردین نوار» (Jardin Noir) شناخته میشود.