پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان آخرین روز معاملاتی هفته روی خوش دید و با رشد 11.71واحدی به عدد 79هزار و 670 واحد رسید. همچنین ۶۸۹ هزار ورقه سهام به ارزش ۱۷۵ میلیون تومان در ۶۲ هزار مرتبه معامله شد، به این ترتیب ارزش کل بازار به ۳۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات روز گذشته بازار فرابورس، آیفکس یک واحد رشد کرد و در رقم ۸۴۲ ثابت ماند. در عین حال ۱۸۳ ورقه سهام با ارزش ۱۱۴میلیون تومان در ۱۹هزار مرتبه دادوستد شد.

نمادهای پتروشیمی مارون، پالایش نفت لاوان، تولید نیروی برق دماوند، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، تولید برق عسلویه مپنا و پتروشیمی شیراز از جمله تأثیرگذارترین نمادهای معاملات دیروز فرابورس ایران بودند. روز گذشته بازار سهام نظاره گر تعادل در معاملات بود آن هم در شرایطی که همزمان با برگشت شاخص کل به مدار 79 هزار واحدی، مدیران ارشد بازار سهام در کیش شاهد برپایی سومین نمایشگاه بین المللی بورس بودند؛ نمایشگاهی که همواره با هدف جذب سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذار خارجی برگزار می شود و انتظار می رفت همزمان با آن، روند معاملات بورس نیز به گونه ای باشد که در ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به آن اثر گذار باشد. اما شرایطی که طی روزهای اخیر در بازار سهام به وقوع پیوست برعکس تحلیل فوق بود و شرایطی بر بازار سهام حاکم شد که اگر فردی در جریان بازدید از این نمایشگاه، به فکر سرمایه گذاری در بورس بیفتد، در نگاه اول با دیدن شرایط معاملاتی حاکم بر روزهای اخیر بازار سهام، قطعا منصرف خواهد شد.

با این حال اهالی تالار شیشه ای معتقدند طی روزهای آتی بازار سهام دوباره روند مثبت و صعودی خود را در پیش خواهد گرفت، چراکه با توجه به جمیع جهات به نظر می رسد بازار برای صعود دلایل و بهانه های بیشتری داشته باشد تا کاهش و نزول. 

انتخابات آمریکا؛ مولفه تأثیرگذار بر بازار سهام ایران

به نظر می رسد تب وتاب انتخابات آمریکا اثرات موقت خود را بر بازار سهام گذاشته است و برخی فعالان بازار ترجیح می دهند این چند روز کاری را نیز صبر کنند و منتظر نتایج انتخابات آمریکا بمانند. آن هم در شرایطی که جریان ورود پول به فضای بورس تهران متوقف نشده است. با این حال بازار انتخابات در آمریکا در حالی داغ شده که در پی ظهور نشانه هایی از نزدیک تر شدن تعداد آرای موافقان دونالد ترامپ به هیلاری کلینتون، دلار در بازارهای جهانی با کاهش ارزش مواجه شده است و قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه برای چهارمین روز متوالی سقوط کرد. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی بازارهای مالی را در سراسر دنیا با نوسانات بالایی مواجه ساخته که به دنبال آن شاهد سقوط بازارهای سهام آسیایی نیز هستیم. فعالان بازار سهام بر این باورند که با انتخاب کلینتون و روی کار آمدن وی، بورس تهران مستعد رشد و بازدهی مطلوبی برای مشارکت کنندگان خویش خواهد بود و این اتفاق با اقبال بازار و روی خوش سهامداران، روبه رو خواهد شد.

پیش بینی روزهای مثبت برای گروه پتروشیمی

از جملـــه خبـــرهـــای پیرامون بورس می توان به عقب نشینی وزیر نفت در بحث گرانی نرخ خوراک گازی و مایع مصرفی پتروشیمی ها اشاره کرد که با دستور فوری بیژن زنگنه بخشنامه ابتدای ماه جاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درخصوص آزاد سازی نرخ تسعیر ارز در فروش داخلی فرآورده های پالایشی لغو شد تا فروش گاز مایع و خوراک گازی پتروشیمی ها دوباره به روال معمول قبلی باز گردد. پیش از این در اوایل آبان ماه خبری مبنی بر تعیین نرخ نفتا و خوراک مایع شرکت های پتروشیمی طی بخشنامه ای تعیین شده بود و با لغو این بخشنامه طی روزهای گذشته توسط وزارت نفت وضعیت عملیاتی این شرکت ها به مشابه روند قبلی باز خواهد گشت و نیاز به تعدیل بودجه ایشان نیست. طبق بخشنامه، سودآوری شرکت هایی که از گاز مایع و نفتا استفاده می کردند با کاهش همراه می شد، اما با لغو آن بودجه این شرکت ها تغییر نخواهد کرد و وضعیت سودآوری آنها به شرایط گذشته باز می گردد.

اعلام این بخشنامه در روند قیمتی شرکت های پتروشیمی در بازار سهام جو منفی ایجاد کرده و از تقاضا برای سهام این گروه کاسته بود، در صورتی که خبر لغو این بخشنامه از سوی وزارت نفت صحت داشته باشد از لحاظ روانی جوی مثبت در روند قیمتی سهام شرکت های پتروشیمی ایجاد خواهد شد و موجب افزایش اقبال سهام شان می شود و جو منفی ایجاد شده از بین خواهد رفت.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WnlHDoLF
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه