چند روز پیش خبر رسید که مدرسه تبلیغات انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی ایران با هدف ارتقای سطح دانش و مهارتهای کاربردی و به منظور افزایش فرصتهای شغلی و تامین سرمایههای انسانی مورد نیاز کشور در حوزه تبلیغات و مدیریت برند تاسیس شده است. این مدرسه با الگوبرداری از شیوههای آموزش تبلیغات در کشورهای پیشرفته جهان قصد دارد مسیری را در جهت ارتقای دانش این حوزه بازگشایی کند.تفاوت اصلی این مدرسه تبلیغات با تمامی مدارسی که در حال حاضر در کشور فعالیت میکنند، موضوع تعلق این مدرسه به تمامی آژانسهای تبلیغاتی کشور است که عضو انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی ایران هستند و به نوعی در آینده تمامی این آژانسها از نتایج این مدرسه بهرهبرداری خواهند کرد.
علاوه براین، در جهت ارتقای سطح تبلیغات در کشور وزارت ارشاد نیز از این مدرسه حمایت خواهد کرد.منابع درسی این مدرسه براساس آخرین منابع درسی تدریس شده در مدارس پیشرفته تبلیغات در دنیا تنظیم شده است. رویکرد تدریس کارگاهی و مهارتی مدرسه تبلیغات در ایران الگوبرداری شده از مدارس تبلیغاتی دیگر کشورها است.
شیوههای احداث مدرسه تبلیغات در دنیا
مدارس تبلیغات معمولا در دنیا به سه شیوه کلی اجرایی میشود. شیوه اول: در برخی از کشورهای پیشرفته که آژانسهای تبلیغاتی بزرگ امور تبلیغات را در دست دارند، مدارس تبلیغات زیر نظر آژانسهای چند ملیتی و بزرگ کشور فعالیت میکنند. این آژانسها به منظور بالابردن سطح دانش تبلیغات در کشور و تامین نیازها و نیروهای انسانی خود اقدام به راهاندازی چنین مدارسی میکنند.
شیوه دوم: در برخی کشورها مدارس تبلیغات تحت نظارت دانشگاههای بازاریابی و تبلیغات در این حوزه راهاندازی میشوند. دانشگاهها به منظور اینکه کلاسهای درسی آنها از حالت تئوری محض خارج شوند و بتوانند به دانشپژوهان خود نحوه ورود به بازار را آموزش دهند، اقدام به راهاندازی این مدارس میکنند.شیوه سوم: مختص کشورهایی است که مدارس تبلیغات در آنها توسط نهادهای عمومی اجرایی میشوند.
نمونه این مدارس را میتوان در کشورهایی مانند سوئد، رومانی و چین مشاهده کرد. این شیوه راهاندازی معمولا در کشورهایی اجرا میشود که بخش دولتی نهادهای قویتری دارد و معمولا بخش خصوصی قدرت مالی آنچنانی برای این کار ندارد. با این توصیفات مدرسه تبلیغات در ایران با توجه به شیوه کشورهای آزاد راهاندازی شده است؛ شیوهای که در آن، صنف آژانسهای تبلیغاتی بانی اجرایی کردن مدرسه تبلیغات هستند. البته با توجه به اینکه در کشورمان شرکتهای تبلیغاتی چندملیتی و بزرگ وجود ندارند، تمامی شرکتهای تبلیغاتی زیر چتر انجمن صنفی در کنار هم اقدام به راهاندازی این مدرسه کردهاند.
انجمن صنفی شرکتهای تبلیغاتی در تلاش است که سطح دانش و مهارت تبلیغات را در بازار کار بالاتر ببرد و نیروهای زبدهتری را برای فعالیت در شرکتهای تبلیغاتی و صنایع دیگر پرورش دهد. علاوه براین چون مدرک این مدرسه را یک نهاد دولتی تایید خواهد کرد و قرار است که آژانسها، دانشپژوهان را بعد از فارغالتحصیلی جذب سازمانها خود کنند. مطمئنا در آینده تبلیغات کشور تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.
در نتیجه هدف آژانسهای تبلیغاتی از راهاندازی این مدرسه کسب درآمد نیست، آنها در تلاش هستند که با این اقدام نیروهای متخصصی را در آینده برای فعالیت خود و دیگر صنایع آموزش دهند. بر این اساس آژانسها این مدرسه را بهعنوان یک منبع سرمایهگذاری میبینند که در آینده خود و دیگر صنایع کشور از آن بهرهبرداری خواهند کرد.