ایران و قدرت های بزرگ دنیا در زمینه سیاسی و دیپلماتیک وارد عرصه جدیدی شده اند. پس از امضای توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم راه ایران برای ورود به بازارهای جهانی باز شده است.
بازار نفت
ایران پیش از برداشته شدن تحریم ها این مطلب را بیان کرده بود که تولید خود را پس از برداشتن تحریم ها افزایش خواهد داد و ضمن توافقی که با کشورهای صادر کننده نفت انجام شد به این هدف خود تحقق بخشید. اما ایران به تنهایی نمی تواند منابع نفتی عظیم خود را توسعه دهد.
علاوه بر شرکت توتال که به جز در زمان تحریم های نفتی سال 2012 همواره در ایران حضور فعال داشته، شرکت های بزرگ دیگری نیز به بازار نفت ایران ورود پیدا خواهند کرد. شرکت ملی نفت ایران به دلیل شیوه های سرمایه گذاری و مالی و تکنولوژی ناکافی به تنهایی نمی تواند این منابع عظیم نفتی را استخراج کند. نه صحبت های دونالد ترامپ علیه توافق هسته ای با ایران و نه محدودیت های دوجانبه اوباما هیچ یک نتوانسته اند مانع حضور شرکت های نفتی در ایران شوند. اما شرکت های آمریکایی به دلیل وجود موانع زیاد سیاسی و مالی هنوز موفق نشده اند با ایران تبادلات داشته باشند.
ایران پس از برداشته شدن تحریم ها در ابتدای سال 2016 خیلی زود توانست وارد بازار نفت شده و حتی میزان استخراج خود را از دیگر کشورهای صادر کننده نفت بالاتر ببرد. شرکت ملی نفت ایران پیش از این 3.7 میلیون بشکه نفت در روز تولید می کرد اما امروزه پیش بینی می کند در دهه آینده میزان تولید خود را به 5.7 میلیون بشکه در روز برساند و سرمایه گذاری ها برای رسیدن به چنین رقمی حضور شرکت های خارجی در ایران را می طلبد.
رشد اقتصادی ایران بستگی به میزان توانایی آن در جذب سرمایه گذاران خارجی و اصلاح سیستم بانکی و اقتصادی دارد.
چشم اندازهای وسیع در زمینه راه وشهرسازی
زیرساخت های حمل و نقل در ایران در وضعیت نابسامانی قرار داشته و نیازمند ورود گروه های بزرگ راه و شهرسازی است. از ابتدای ژانویه 2016 دو شرکت بزرگ فرانسوی وارد بازار هواپیمایی ایران شدند؛ یکی از این شرکت های وابسته به هواپیمایی پاریس قرارداد مهمی را با ایران در ارتباط با نوسازی و بهره برداری از پایانه های جدید فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) به امضا رساند. هدف این پروژه افزایش ظرفیت فرودگاه از پذیرش 6.5 میلیون مسافر تا 34 میلیون مسافر در سال 2020 است.
زمینه همکاری دیگری که بسیار مورد علاقه فرانسوی هاست پروژه قطارهای سریع السیر است و بر این عقیده اند که بازار ایران بسیار جذب کننده و جالب است اما هنوز ورود به این بازار پیچیدگی ها و مشکلات خاص خود را دارد، بنابراین لازم است سرمایه گذاران خارجی به تدریج وارد چنین بازاری شوند.