تئوری سازمان مجموعهای از واقعیتها نیست بلکه شیوهای از اندیشیدن در مورد سازمانهاست. در واقع تئوری سازمان راهی برای مشاهده و تجزیه و تحلیل سازمانها به صورتی دقیقتر و عمیقتر است. تئوری سازمان میتواند به مدیران کنونی و آینده کمک کند تا ژرف نگر شده و مسائل را بهتر درک کنند و در نتیجه مدیران بهتری باشند. تئوری سازمان بر صلاحیت، شایستگی و اثربخشی مدیر میافزاید. آگاهی و درک و شیوه عمل سازمان باعث میشود تا مدیر بتواند واکنش مقتضی و درست و مناسب نشان دهد. مطالعه روی سازمانها فرد را قادر میسازد تا چیزهایی را ببیند که دیگران نمیتوانند.
در کتابی به نام «تئوری سازمان؛ مدرن، نمادین، تفسیری و پست مدرن» نوشته ماریجو هچ و ترجمه دکتر حسن داناییفرد، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، تئوری سازمان از دیدگاههای مختلف چون دیدگاه عقلانی اقتضایی، دیدگاه بنیادگرا - مارکسیسم و دیدگاه مبادله – هزینه اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است. در این کتاب 12 فصله، همه مفاهیم مرتبط با تئوری سازمان، مفاهیم محوری، استعارهها و دیدگاهها، راهبرد و اهداف و... به تفصیل شرح داده شده است.
نویسنده در قسمتی از این کتاب با مقایسه اولویت داشتن اهداف بر راهبرد یا برعکس اذعان داشته است که اهداف را میتوان بهعنوان یکی از عناصر درگیر در فرآیند راهبرد درنظر گرفت، خواه آن فرآیند بهعنوان فرآیندی عقلانی تعریف شود یا خودجوش یا نمادین. در پیچیدهترین سازمانها، تدوین راهبرد برعهده مدیریت عالی است، در حالی که اهداف در همه سطوح سازمان نفوذ میکند. این امر منجر به شکلگیری نوع تصویر ذهنی میشود که جایگاه راهبرد را بالاتر از اهداف قرار میدهد و به طور نمادین آن را برتر میسازد. این کتاب دارای 500 صفحه و قیمت 17هزار و 500 تومان است و توسط موسسه کتاب مهربان نشر به چاپ رسیده است.