جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

براساس شاخص‌های اعلام شده از سوی موسسه آمریکایی Brookings، اقتصاد جهانی با رشدی ضعیف دست و پنجه نرم می‌کند و خطر آن وجود دارد که این رشد ضعیف با کاهشی بیشتر نیز روبه‌روشود. در آستانه برگزاری ملاقات بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی که قرار است این هفته برگزار شود، این موسسه گزارشی کامل ارائه کرده است که شرایط کنونی کاهش سرمایه‌گذاری‌، تولید صنعتی درحال سقوط وکاهش اعتماد کسب‌و‌کار را بر جسته می‌کند. 

62362624762462461351513623624734535835

نتایج این گزارش و شاخص‌ها به احتمال زیاد در گزارش پیش‌بینی اقتصاد جهانی که سازمان صندوق بین‌المللی پول در روزسه شنبه ارائه کرد، آمده است و باعث شد تا کریستین لاگارد، رئیس این سازمان در مورد روند کاهشی رشد اقتصاد جهانی هشدار دهد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصاد جهانی درسال 2016، 3.4درصد و در سال پس از آن 3.6درصد باشد. براساس اعلام این سازمان پیش‌بینی می‌شود که رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته در سال 2016، با 0.2درصد رشد به 2.1درصد برسد. صندوق بین‌المللی پول همچنین پیش‌بینی کرده است که میزان رشد اقتصادی درکشورهای درحال توسعه وبازارهای در حال ظهور از 4 درصد در سال 2015 به 4.3درصد در سال 2016 برسد. 

اما با توجه به شرایط موجود انتظار می‌رود که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی گذشته خود از رشد اقتصاد جهانی را تغییر دهد. پروفسور اسوار پاراساد، از اقتصاددانان موسسه Brookings می‌گوید: با آنکه ماه‌های نگران‌کننده ژانویه و فوریه را پشت سر گذاشته‌ایم، اما با توجه به شرایط نامطلوب اقتصادی در سال گذشته، نمی‌توان انتظار بهبود چشمگیر اقتصادی در سال 2016 را داشت.

با این حال نتایج گزارش موسسه Brookings نشان می‌دهد که برخی شاخص‌های اقتصادی نسبت به نیمه دوم سال 2015 که با افت شدید اقتصادی روبه‌روبود، ثبات بیشتری پیدا کرده‌اند. گزارش Brookingsنشان‌دهنده ضعف اقتصادی چشمگیری در بازارهای در حال ظهور است. در کشورهای توسعه‌یافته شرایط به طور کلی بهتر است ولی با این حال هنوز قابل مقایسه با گذشته نیست. بازار مالی ضعیف و ترس از شوک خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب شده است تا از میزان اعتماد برای سرمایه‌گذاری کاسته شود. 

پاراساد می‌گوید: «تا زمانی که دولت‌ها دست به تغییر و اصلاحات نزنند و از ابزار سیاسی برای حمایت از رشد اقتصادی استفاده نکنند، هر رشد ضعیفی می‌تواند در نطفه خفه شود.» بهترین اخبار اقتصادی در حال حاضر مربوط به آمریکاست. بر خلاف کاهش میزان اعتماد تجاری، نرخ بیکاری در این کشور به‌صورت چشمگیری کاهش یافته و میزان فروش و رشد اعتباری آن نیز با افزایش روبه‌رو بوده است.

236623624624724724613513513623626247347833

در میان اقتصادهای نوظهور، به نظر می‌رسد چین توانسته با وجود ترس از خارج شدن و از دست دادن سرمایه و کاهش ارزش یوان، همچنان سر پا بایستد. با اینکه پکن به دنبال رشد اقتصادی بیشتر است، به نظر نمی‌رسد تمایلی به ایجاد اصلاحات و تغییر در سیاست‌هایش داشته باشد. به گفته پرساد، خبر خوب در اقتصاد جهانی آن است که اقتصادهای نوظهور توانسته‌اند پس از بالا بردن نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، همچنان سر پا باشند. اما تا زمانی که این اقتصادهای نوظهور نسبت به تغییرات خارجی آسیب‌پذیر هستند، هیچ گونه بهبود سطحی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

* منبع: فایننشیال تایمز

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Yz2isl6a
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه