به گفته سخنگوی شرکت مزدا در حال حاضر مزدا بیش از 100 مهندس خود را برای ساخت نسل بعدی موتور دَوَرانی (rotary engine) جدید خود به کار گرفته است. این موتور عجیب که فاقد پیستون و دارای سیستم احتراق داخلی است، از همان سال تولید، یعنی 1965، مانند شناسنامهای برای مدل «Cosmo» مزدا بوده است. با توجه به عدم توانایی در برطرف کردن معایب موتور مانند آلایندگی، مصرف سوخت و نیروی تحرک، ژاپنیها به کارگیری آن را در سال 2012 بهطور کامل متوقف کردند.
بسیاری از شرکتهای خودروسازی ویژگیهای منحصربهفردی دارند که آنها را متمایز میکند – مانند امنیت ولوو، اقتصادی بودن تویوتا و کوچک بودن مینی ماینر- اما تعداد کمی از کمپانیها دارای چنین مفهوم مهندسی خاصی برای موتور خودروهای خود هستند. به طور ساده این نوع از موتور بخشی جدا ناپذیر از مزدا است.
به گفته جرمیبارنز، یکی از اعضای تیم مزدا، تحقیقات هیچ زمان متوقف نشدهاند و شرکت به موفقیت در سالهای آینده امید دارد. او گفت: تولید نسل جدید این موتور دَوَرانی یک شور و شوق عظیم در میان اعضای شرکت است. او میگوید در خارج از شرکت، طرفداران مزدا در رابطه با این موتور بسیار هیجان زده هستند. این کمپانی در نمایشگاه خودرو توکیو مدل مفهومی زیبای «RX Vision» را رونمایی و اعلام کرد که این خودرو مجهز به یک موتور دورانی جدید به نام «16X» است. اما به سختی میتوان گفت که چه زمانی مهندسان قادر خواهند بود بر چالشهای موجود بر سر تولید نسل جدید این موتور غلبه کنند.
افزایش حجم موتور از 1.3 لیتر به 1.6 یکی از امیدهای آنها برای افزایش نیروی تحرک است، اما معدل آلایندگی همچنان ادامه دارد. مهندسان مزدا در پی به کار بردن سیستم «SkyActive» که موجب بهینهسازی مصرف سوخت در موتورهای پیستونی میشود، در این موتورهای دورانی هستند. اما مشکل بزرگتر آلایندگی همچنان بر سر جای خود باقی است. بر خلاف موتورهای پیستونی که روغن را خارج از محفظه احتراق نگه میدارند، این موتورها روغن را هم میسوزانند که این باعث افزایش آلایندگی میشود.
منبع: Business Insider