پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

براساس اطلاعات ثبت شده از معاملات بازار بورس و اوراق بهادار، شاخص کل در هفته گذشته رشد ۷۶۰واحدی را تجربه کرده و ارزش معاملات به ۱۳۰۴۸میلیارد ریال رسیده است. در آخرین هفته دی ماه مهم ترین اتفاقی که باعث تغییر روند شاخص کل بورس و قیمت سهام شرکت ها شد، موضوع مصوبه سازمان بورس به جهت الزام صندوق های با درآمد ثابت به جهت ورود 5 درصد از سرمایه خود به بازار سهام بود، اتفاقی که خبر آن توانست بورس را از خواب زمستانی بیدار کند.

همچنین هفته گذشته در بازار سهام شرکت ایران خودرو به واسطه اخبار و شایعات درونی خود توانست هم روند صعودی در پیش بگیرد و هم با حجم معاملات قابل قبول، پس از مدت ها مجددا از رقیب دیرینه خود یعنی سایپا پیشی بگیرد و ارزش بازار خود در بورس را به بالاتر از سایپا برساند.

رویدادهای مثبت و منفی در انتظار بورس

برخلاف اظهارات برخی از فعالان بازار سهام، وضعیت عمومی بورس تهران خوب است و همواره سهام ارزنده و دارای بازدهی بالا، در این بخش از فعالیت های اقتصادی یافت می شود. چرا که در بورس تهران سهام بیش از 600 شرکت خرد و بزرگ معامله می شود و افرادی که از دانش و تخصص کافی برخوردارند، غالبا جزو برندگان این بازارند. لذا ضرروزیان همواره نصیب کسانی است که با عدم تحلیل و بررسی کافی، اقدام به خریدوفروش سهام کرده اند.

در هر حال معاملات بورس تهران در حالی دی ماه را پشت سر می گذارد که شاخص کل در نیمه کانال 79هزار واحدی جاخوش کرده است. دو رویداد مهم برای فعالان بازار طی سه ماه باقی مانده از سال در راه است. یکی از این رویدادها مثبت و دیگری منفی است. رخداد مثبت اینکه به زودی و طی گزارش های 9 و 12ماهه توسط شرکت های صادرات محور و کامودیتی محور، شاهد تعدیل مثبت عایدی و رشد سودآوری این شرکت ها خواهیم بود.

ولی نکته منفی ارسال گزارش های گروه بانکی، سیمانی، کاشی و ساختمانی است که اکثرا تعدیلات منفی درآمد اعلام خواهند کرد و نقش مهمی در افت شاخص ها و سیر نزولی بازار سهام، ایفا خواهند کرد. در عین حال پس از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا گمانه زنی های زیادی درباره سیاست های او در قبال ایران و برجام شد و بورس تهران نیز در مقاطعی به این انتخاب واکنش نشان داد اما بازیگران بازار سهام ایران منتظر هستند تا سیاست های واقعی وی را ببینند، انتظاری که چیزی به سر رسیدنش باقی نمانده است.

پس از این مراسم و حضور رسمی ترامپ در کاخ سفید موضوعات درباره ادامه اجرای برجام در آینده می تواند روشن تر شود و فعالان بورس اوراق بهادار تهران می توانند مواضع واقعی رئیس جمهور آمریکا را واضح تر درک کنند.

رشد 382 واحدی شاخص کل

اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار نشان می دهد؛ در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران با ۷۶۰ واحد رشد، از رقم ۷۸ هزار و ۶۲۲ واحدی عبور کرده و به ۷۹ هزار و ۳۸۲ واحدی رسیده است.

همچنین شاخص بازار اول با تجربه ۶۴۱ واحد افزایش، به رقم ۵۶ هزار و ۵۸۷ واحد رسیده و شاخص بازار دوم نیز با یک هزار و ۴۴ واحد صعود، ۱۶۷ هزار و ۵۸۴ واحدی را به ثبت رسانده است؛ بر این اساس این دو شاخص، به ترتیب با یک درصد و ۰.۶ درصد افزایش نسبت به هفته قبل، مواجه بوده اند. در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۳۰۴۸ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۱۲۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین تعداد ۶۱۹۲ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲۷۶ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۷۷ درصد و۳۰ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد. تعداد ۱۴ میلیون واحد از صندوق  های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۱۴۰ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۱۱ درصد و ۱۱۴ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شد.

از دیگر رویدادهای مهم دی ماه می توان به ورود صندوق های سرمایه گذاری جسورانه به بازار سرمایه از طریق فرابورس ایران در تاریخ 95/10/4 اشاره کرد. در همین حال آغاز و اتمام پذیره نویسی واحدهای سرمایه گذاری جسورانه «لوتوس» و «آرمان آتی» در بازار سوم فرابورس صورت گرفت. بازار شرکت های کوچک و متوسط نیز با عرضه 10 درصد از سهام شرکت مجتمع پترو صنعت گامرون در تاریخ 95/10/6 بازگشایی شد.

رشد 30 درصدی حجم و ارزش معاملات این هفته

در پنج روز معاملاتی هفته منتهی به اول بهمن ماه یک هزار و 323 میلیون ورقه به ارزش 8 هزار و 541میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورس ایران مبادله شد که این حجم و ارزش نسبت به هفته پیش به ترتیب افزایش 34 و 30 درصدی را تجربه کرد.

همچنین در بازار اول 150 میلیون ورقه به ارزش 261 میلیارد ریال، در بازار دوم 524 میلیون ورقه به ارزش بیش از یک هزار و400 میلیارد ریال و در بازار پایه 615 میلیون ورقه به ارزش 787 میلیارد ریال دست به دست شد؛ درحالی که بازارهای اول و پایه با افزایش زیاد (تا سقف 98 درصد) و بازار دوم با کاهش اندک ( کم تر از 10 درصد) به لحاظ میزان حجم و ارزش مواجه شدند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WXUnQjT7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه