شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس در هفته‌ای که گذشت

9 سال پیش ( 1394/3/30 )
پدیدآورنده : علیرضا روحانی  

هفته گذشته شاخص بورس تهران با قرار گرفتن در عدد 62322 کار خود را آغاز کرد و با رشد خفیف 249 واحدی نخستین روز هفته پایانی بهار94 را به پایان رساند. در این روز اجرایی شدن سهام خزانه در دستور کار سازمان و شورای عالی بورس قرار گرفت که در صورت تایید، ناشران می‌توانند بخشی از سهام را جهت بازارگردانی و کنترل قیمت حفظ کنند. اما در روز یکشنبه با توجه به دو مورد کد به کد شدن سهام در نماد مارون و پتروشیمی پردیس و البته معامله یک بلوک در نماد خساپا ارزش معاملات عدد 230 میلیارد را نیز تجربه کرد که نماد شپدیس نیز در این روز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشت اما تعداد و حجم معاملات همچنان در هفته گذشته پایین بود و نماگر بورس نیز در محدوده 62500 واحد در نوسان بود اما در روز پایانی معاملات هفته با رشدی هزار و یک واحدی که در یک ماه اخیر بی‌سابقه بود به عدد 63560 رسید و اکثر نمادها را سبز‌‌پوش کرد.

البته شاید نتوان گفت که سودی عاید سهامداران شده، بلکه بهتر است بگوییم بسیاری از سهامداران 5درصد از ضررهای گذشته خود را پوشش دادند. ارزش کل معاملات نیز در این روز به بیش از 186 میلیارد تومان رسید. در این روز نیز شرکت‌های صنایع پتروشیمی خلیج فارس، تاپیکو و بانک ملت به ترتیب بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. در مجموع در هفته گذشته، گروه بانکی و مخصوصا نمادهای وبملت و وبصادر به ترتیب بیشترین تاثیر مثبت را در روند شاخص داشتند. البته هفته قبل شاهد درخواست افزایش قیمت صنایع مختلف بودیم: پیشنهاد افزایش قیمت 17 درصدی از سوی سیمانی‌ها در هفته گذشته ارائه شد، با درخواست صنایع روغن نباتی نیز برای افزایش قیمت موافقت شده است.

طبق گفته قائم مقام وزیر کشاورزی در امور بازرگانی این افزایش نرخ پیش‌بینی می‌شود حدود 5درصد باشد. خبر دیگری که شاید بتوان گفت بیشترین تاثیر را بر بازار سرمایه خواهد داشت، متوقف شدن نمادهای پالایشگاهی بود که طبق گفته مدیران شرکت‌های فعال در این صنعت این توقف نماد به دلیل اعتراض شرکت‌ها به نرخ تعیین شده از سوی شرکت ملی پالایش و پخش بوده است زیرا نرخی را که این سازمان به شرکت‌ها اعلام کرده بود پایین‌تر از نرخ فوب خلیج‌فارس بوده و با نامه‌ای که شرکت ملی پالایش به شرکت‌ها ارسال کرده است نرخ فروش محصولات به فوب خلیج فارس تغییر کرده است. با توجه به این تغییرات به‌نظر می‌رسد شرکت‌های متوقف شده با تعدیل‌های مثبت روبه‌رو شوند. بسیاری نیز معتقدند بازار در حال واکنش نشان دادن به مسائل سیاسی و مهم‌ترین آنها یعنی مذاکرات هسته‌ای است. با توجه به ابراز امیدواری بسیاری از طرف‌های گفت‌وگو مبنی بر رسیدن به توافق در موعد مقرر سی‌ام ژوئن (9 تیر ماه) و برطرف شدن ابهامات و همچنین اعلام برخی منابع مبنی بر رفع سریع‌تر تحریم‌ها، فعالان بازار نیز به آینده امیدوار شده‌اند. خبر دیگری که در حوزه بازار سرمایه منتشر شد، زمزمه‌هایی مبنی برتشکیل بورس تعاون به‌عنوان پنجمین رکن بازار سرمایه بود.

در همین زمینه کارگروهی توسط اتاق تعاون و سازمان بورس ایجاد شده تا به تدوین راهکارهای اجرایی شدن آن بپردازند. البته نبود نقدینگی را نیز نمی‌توان نادیده گرفت که به عقیده بسیاری ارزش بسیار پایین معاملات نیز به همین دلیل است که البته مهم‌ترین دلیل عدم ورود نقدینگی به بازار سرمایه و بورس کم‌شدن اعتماد مردم و سرمایه داران باشد. بط‌ور کلی اکثر نمادها در پایین‌ترین محدوده قیمتی خود به سر می‌برند و با توجه به نزدیک شدن زمان مذاکرات، به نظر می‌رسد رفتارهای هیجانی نیز در بازار بیشتر مشاهده شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/cblTZaIA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه