پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس درآستانه توقف صف‌های فروش

8 سال پیش ( 1394/6/16 )
پدیدآورنده : سیدمحمد صدرالغروی  

روز گذشته روند تغییرات شاخص کل بسیار پرفراز و نشیب بود و بعد از رشد آغازین خود و رسیدن به قله 64‌هزار و 257 واحد، در ادامه دچار نزول شد تا جایی که از آخرین مقدار روز پیش نیز پایین‌تر رفت. شاخص کل در پایان ساعات معاملات دوباره روند صعودی به خود گرفته و در پایان با 0.01‌درصد رشد به کار خود پایان داد و با افزایش 9.6 واحد در ارتفاع 64‌هزار و 505 واحد ایستاد. این در‌حالی بود که ارزش معاملات روزانه بورس نسبت به روز پیش از آن 151‌درصد افزایش داشت و به بیش از یک‌هزار و 441‌میلیارد ریال رسید که دلیل این موضوع تعداد زیاد معاملات بلوکی در روز گذشته بود.

رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب

در حال حاضر یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه معامله‌گران بورسی رسیدن به زمان بررسی توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا و خوش‌بینی‌های احتمالی نسبت به قطعی شدن آن است که موجب شده در یکی دو روز گذشته روند منفی بازار سهام متوقف شود. از سوی دیگر پس از اعلام خبر توافق در 23 تیرماه امسال و نیز واکنش منفی سرمایه‌گذاران بورسی به این خبر، شاهد ریزش پیاپی شاخص و قیمت‌ها در بازار سهام هستیم که این موضوع موجب شده قیمت‌ها به سطوح جذابی رسیده و این روزها سهامداران مایل به فروش سهام خود در این قیمت‌ها نباشند و روند ریزشی بازار سهام متوقف شود.

2534547578568697097

 انتظار می‌رود با لغو تحریم‌های بین‌المللی از اوایل ژانویه 2016 که حدود سه ماه دیگر صورت می‌پذیرد، شاهد بهبود تدریجی اوضاع بورس اوراق بهادار تهران باشیم. بازاری که طی 30 ماه اخیر، شاهد از دست رفتن 25‌هزار واحدی شاخص کل و از دست رفتن نزدیک به 50‌میلیارد دلار از دارایی‌های سهامدارانش بوده است. شرایط فوق بیانگر این نکته است که اصلی‌ترین عامل برای رونق پیدا نکردن بازار سهام، بی‌اعتمادی و کمبود نقدینگی است.

افزایش ارزش کل معاملات با معامله بلوکی

در معاملات روز گذشته پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین و ایران خودرو به ترتیب با 27، ‌21 و 10 واحد، بیشترین تاثیر منفی را روی شاخص کل داشتند، در‌حالی‌که بیشترین تاثیر مثبت متعلق به نمادهای نفت بهران، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک سینا با 19.8، 19.1، 11.7 و 9.7 واحد بود. در بازار روز گذشته سهام تهران، بیشترین ارزش و حجم معاملات متعلق به معامله بلوکی ملی صنایع مس ایران بود به‌طوری‌که با بیش از 557‌میلیارد ریال، سهم بسزایی در افزایش ارزش کل معاملات داشت. درمیان گروه‌های صنعتی، گروه خودرو بالاتر از بانک‌ها در صدر قرار گرفت و رده سوم هم به گروه تامین آب، برق، گاز با مشارکت بالای حقوقی‌ها رسید. همچنین در میان شاخص‌های صنعتی، گروه‌های انتشار و چاپ و محصولات کاغذی با 4.63 و 1.27‌درصد و گروه سیمان با 0.71درصد، با رشد همراه بودند.

نمادهای اوراق مشارکت، مورد توجه سرمایه‌گذاران بورسی

لازم به ذکر است که نمادهای قند اصفهان‌، کارخانجات قند قزوین، نفت بهران و معادن بافق، بیشترین افزایش قیمت پایانی را داشتند در حالی که نمادهای سایپاآذین، قند مرودشت، قند لرستان و داده‌پردازی ایران با بیشترین کاهش قیمت مواجه شدند. گفتنی است در بازار روز گذشته، فولاد خراسان، حق تقدم ماشین‌سازی اراک، حفاری شمال، سیمان قائن، سیمان اصفهان، تولیدی گرانیت بهسرام و پتروشیمی فارابی با سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند. این در‌حالی بود که مطابق روزهای گذشته نمادهای مربوط به اوراق مشارکت بیش از دیگر نمادهای بورسی مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت چنان‌که نمادهای اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، نفت بهران، گواهی سپرده لیزینگ رایان سایپا، قند اصفهان، قند قزوین و کارتن ایران، بیشترین تقاضای خرید را داشتند.

کاهش 6 واحدی شاخص فرابورس

در فرابورس ایران شاخص کل شش واحد کاهش یافته و به 731 واحد رسید و ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 48 هزار‌میلیارد تومان رسید. روز گذشته معامله‌گران فرابورسی بیش از 392‌میلیون برگه بهادار در قالب 11‌هزار نوبت معامله و به ارزش 92‌میلیارد تومان دادوستد کردند.

نمادهای پتروشیمی مارون، گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان، پالایش نفت تهران، پتروشیمی زاگرس، ذوب‌آهن اصفهان و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بوده و نماد همکاران سیستم در تقویت شاخص فرابورس اثر داشت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EtP9kNUA
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه