جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
نایب‌رئیس خانه معدن:

به دنبال شریک و بازاریاب خارجی هستیم

8 سال پیش ( 1394/11/20 )
 

بهرام شکوری، نایب رئیس خانه معدن گفت: در حال حاضر بازاریابی مهم‌ترین دغدغه ما است، زیرا ما در برخی از بازارها بدون همکاری شرکت‌های خارجی نمی‌توانیم حضور داشته باشیم.

به گزارش ایلنا، شکوری با اشاره به سفر اخیر رئیس‌جمهور به کشورهای اروپایی درخصوص همکاری‌های بخش معدن ایران با اروپاییان گفت: همکاری ما فقط درخصوص سرمایه‌گذاری یا واردات تکنولوژی نیست، بلکه در حال حاضر بازاریابی مهم‌ترین دغدغه ماست، زیرا ما در برخی از بازارها بدون همکاری شرکت‌های خارجی نمی‌توانیم حضور داشته باشیم، به‌طور مثال در بحث سنگ‌های تزیینی این صنعت دارای طراحان زبده‌ای است که سبب می‌شود سنگ‌ها به چند برابر قیمت فروخته شود. بر همین اساس ما اعتقاد داریم که به این طراحان و شرکت‌هایی از این قبیل حتی 20 درصد سهام مجانی بدهیم تا بازار جدید را برای ما باز کنند.

56843451313513623476347848956985473476343578534

بهرام شکوری با مقایسه صادرات ایران و ترکیه گفت: درآمد ترکیه از صادرات سنگ سال گذشته 2 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده و این کشور 83درصد از سنگ‌های استخراج شده خود را صادر کرده؛ این در حالی است که ما تنها توانستیم 7 درصد از سنگ‌های استخراجی خود را صادر کنیم و 175میلیون دلار به کشور ارز وارد کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های افرادی که مخالف خام فروشی هستند، گفت: در جهان امروز تکنولوژی‌های جدیدی به‌وجود آمده که با تکیه بر این تکنولوژی‌ها سنگ‌های مصنوعی، کاشی و سرامیک به تدریج جای سنگ‌ها را می‌گیرد و هر روز بازار آنها وسیع‌تر می‌شود، پس لزومی ندارد که ما این سنگ‌ها را نگه داریم چون برای آیندگان دیگر ارزشی ندارد و باید الان با به فروش رساندن این سنگ‌ها برای نسل آینده سرمایه ایجاد کرده و کشور را آباد کنیم.

خام فرشی متوقف می‌شود

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت اردیبهشت امسال گفته بود تا دو سال دیگر صادرات مواد خام معدنی در کشور متوقف می‌شود. او در مراسم کلنگ‌زنی کارخانه ذوب فولاد شاهرود، به تاکیدات مسئولان ارشد نظام در خصوص جلوگیری از خام‌فروشی معادن اشاره و اظهار کرده بود: واقعیت این است که در حال حاضر شرایط معادن در ایران امیدوارکننده نیست.

وی از صنعت فولاد به‌عنوان یک صنعت محوری یاد کرد و افزود: در حال حاضر تولید فولاد در کشور سالانه از حدود 18میلیون تن فراتر نمی‌رود اما درصدد هستیم با جذب سرمایه‌گذاری بیشتر در این بخش، طی یک دوره 10 ساله تولید فولاد در کشور را به بیش از 50 میلیون تن افزایش دهیم. وی اضافه کرد: جهت‌گیری ما در تولید فولاد بیش از 50 میلیون تن است و این مهم با تکمیل زنجیره تولید فولاد و اکتشافات جدید محقق خواهد شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت تدبیر و امید در این بخش گفته بود: در همین راستا امیدواریم که طی دو سال آینده صادرات مواد خام‌معدنی را برای همیشه در کشور متوقف کنیم. نعمت‌زاده با بیان اینکه ایران تا چندی پیش در شمار کشورهای واردکننده عمده فولاد بوده است، خاطرنشان کرد: با تلاش‌هایی که صورت گرفته در سال گذشته 2.8 میلیون تن صادرات فولاد خام داشته‌ایم که گام خوبی در این راستا محسوب می‌شود.

وی به برنامه‌های این وزارتخانه در صنعت فولاد اشاره و یادآوری کرد: صادرات فولاد در کشور در پایان افق چشم‌انداز باید به بیش از 10 میلیون تن افزایش یابد. وی با اشاره به برخی مشکلات پیش روی بخش معادن گفت: ما در این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتری هستیم، بنابراین باید زمینه برای جذب سرمایه‌گذار فراهم شود تا شاهد رونق و پیشرفت بیشتر در این بخش باشیم.

تعریف علمی خام‌فروشی

سجاد غرقی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدكنندگان و صادركنندگان سنگ‌آهن ایران معتقد است که در حوزه خام فروشی نیازمند یک تعریف علمی هستیم تا با تکیه بر آن برای این نوع مواد معدنی برنامه‌ریزی کنیم.

او در گفت‌وگویی که با روزنامه فرصت امروز داشته توضیح داده که: از نظر من به‌عنوان یک معدن‌دار و یک فعال حوزه اقتصاد، کشف یک ماده معدنی اقدامی پیچیده و مهم است، زیرا زمانی که یک تکه زمین دارید تا هنگامی که در آن ماده معدنی کشف نشده اهمیتی ندارد اما از آن زمان که هر نوع ماده معدنی در آن کشف شود، ارزشمند می‌شود. پس از کشف، ماده‌معدنی به مرحله استخراج و فرآوری می‌رسد، در هر مرحله ارزش افزوده‌ای دارد و متاسفانه هنگامی که می‌گوییم خام‌فروشی،

نخستین نکته‌ای که به ذهن همه می‌رسد، وطن‌فروشی است و از نظر من یکی از اصطلاحات غلط در سال‌های اخیر است، زیرا هنگامی که ماده‌ای معدنی کشف می‌شود بازارهای موجود مقصد این ماده معدنی را تعیین می‌کند و من معتقدم اصطلاحی به نام خام‌فروشی نداریم. فرآوری یک ماده‌معدنی در عمل و روی کاغذ بسیار متفاوت است و خام‌فروشی معنا ندارد و این بحث غلط است زیرا در درجه اول وظیفه معدنکار اکتشاف، استخراج بهینه و فرآوری اولیه است و از نظر من عبارت خام‌فروشی غلط است، زیرا وظیفه معدنکار تنها اکتشاف و استخراج است و اگر محصول خود را به صورتی که کشف می‌کند به فروش برساند، به دلیل نبود شرایط و فضای کسب‌و‌کار درست است، پس خام‌فروشی عبارتی غلط است.

بحث بر سر فروش مواد معدنی

فروش مواد معدنی خام یا غیرخام یکی از بحث‌هایی است که تاکنون دولت و بخش خصوصی بر سر آن به تفاهم نرسیده‌اند. گلایه فعالان بخش معدن از دولت نه تنها به این موضوع بلکه به مشکلاتی مانند عوارض دولتی معادن نیز اختصاص دارد و به نظر می‌رسد نشستن بر سر میز مذاکره و رسیدن به نقاط مشترک تنها راهی است که می‌تواند بخش معدن را به رونق نزدیک کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/eqHrnhMR
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه